|
Aquesta
activitat no pretén res més que donar-nos elements
per a observar i reflexionar sobre un espai concret. És
una activitat d'anàlisi que ens ha d'ajudar a adquirir
elements per a observar un entorn conegut, establir relacions
i connexions entre els elements que el composen, i ser capaços
de pensar noves solucions que puguin modificar el que veiem.
Concretament
l'activitat consisteix en fer una anàlisi d'un paisatge
urbà: el vostre carrer. Cadascú ha d'observar
l'espai que el seu carrer conforma i tots els elements que el
caracteritzen. Les informacions i reflexions extretes de l'observació
i de l'anàlisi que en feu les haureu d'explicar gràficament
construint un mapa i, també, amb un petit escrit que
sintetitzi tot allò que heu observat. El mapa no ha de
ser un mapa objectiu, que reprodueixi les formes de l'espai,
sinó que ha d'intentar explicar com és l'espai
però també com el veiem nosaltres, quines conclusions
en traiem després d'haver-lo observat.
L'anàlisi
Per a analitzar el carrer hauríeu d'observar-lo des de
diferents llocs i en diferents situacions: mirar-lo quiets des
de diferents punts de vista, caminant-hi, fins i tot mentre
anem amb cotxe, o des d'una finestra
Es
pot valorar estructuralment i estètica el carrer, però
també fer valoracions crítiques, observacions
que impliquin una relació d'afectivitat amb l'entorn,
i també es poden detectar problemes. Cal analitzar com
són les formes però també què impliquen.
Cal pensar que un carrer està compost pel seu ferm (el
que anomenem pròpiament carrer), pels edificis i els
objectes (mobiliari urbà), però també forma
part d'aquest, tot allò que s'hi esdevé, tot allò
que hi succeeix.
Aquí
teniu un llistat d'aspecte per observar o analitzar:
-
Carrer:
(plaça, voreres, escales, rampes o d'altres
elements del sòl, de la via pública).
Veure com el carrer organitza (els edificis, els accessos,
la direcció i visió, perspectiva del
mateix
), veure com relaciona els diferents elements
i llocs, veure com els elements estan instal·lats
en ell
Valorar el tipus de ferm, relació
entre diferents funcions (per a vianants, de circulació,
d'aparcament, de joc
). La forma del carrer i
el que aquest implica: s'estreny, es bifurca, fa corba
El accessos cap o des del carrer.
-
Edificis:
observar com les façanes s'integren visualment
a l'entorn, la seva visibilitat. Si predominen els
ritmes verticals, horitzontals, si el carrer o d'altres
elements es mengen els edificis o al contrari, si
hi ha un equilibri entre carrer i edificis. Veure
quin perfil genera el conjunt de les façanes,
detalls dels murs (materials, colors, elements decoratius,
),
finestres, portes, plantes baixes, cartells. Relació
diferents comerços, relació vell/nou
Edificis que destaquen. Edificis que tenen un caràcter
central en el carrer. Volums de les façanes,
formes de les mateixes (modulars, orgàniques,
geomètriques), s'hi donen sensació d'ordre,
de regularitat, de barreja
Si es diferencien
segons els seus usos, segons el creixement urbanístic
de la zona, segons segments socials...
-
Objectes: observar i valorar el mobiliari urbà
tenint en compte la forma, la funció (senyalització,
decoratiu, barrera,
), i l'emplaçament.
Valorar la seva relació i ubicació en
l'espai.
-
Anàlisi
d'altres factors: la visibilitat de l'espai des
diferents punts, com es desenvolupa la circulació,
les característiques lumíniques i sonores.
-
Valorar
les qüestions pràctiques, la funcionalitat
de l'estructura de l'espai, la presència de
barreres arquitectòniques
-
Ús
que en fa la gent.
Circulació de la mateixa. Activitats que s'hi
desenvolupen, espai per a serveis públics.
Barreja de gent diferent o només presència
de sectors molt determinats. Presència sempre
de la mateixa gent o canvi constant.
-
Diferents llocs: llocs buits, llocs de circulació,
espais morts
-
Idea
general que ens enduem de l'espai. Constants que el
defineixen físicament (varietat, regularitat,
caos, desordre, ritmes, joc simetries, contrasts,
tancament, obertura), adjectius que el defineixen.
Espai amb una identitat molt marcada o semblant a
d'altres. Monòton o ple de petits detalls particulars...
|
La realització del mapa
El suport del mapa pot ser de cartolina, de cartró dur
o de cartró ploma, o si convé, d'altra mena de
material. La mesura i el format d'aquest suport dependrà
de les característiques de l'espai, com a molt mínim,
ha de ser d'una mesura semblant a un DIN-A3, tot i que pot ser
molt estret però molt i molt llarg, o d'altres formats
més particulars. Els mapes s'entén que són
representacions de la planta i, per tant, són bidimensionals.
Tot i representar una vista en planta, el vostre mapa pot tenir
relleu, pot incorporar elements tridimensionals, si la vostra
descripció del lloc així ho requereix.
Per
realitzar-lo s'han de buscar els recursos visuals i tàctils
que permetin, no tan sols mostrar l'estructura física
de l'espai, sinó també d'altres elements que el
caracteritzen, ja indicats en la part referent a l'anàlisi:
l'ús que en fa la gent, l'ambient, els sorolls,
.
El mapa pot combinar elements visuals de tota classe: línies,
plans, formes de tot tipus, textures, colors, gradacions de
tonalitats, s'hi poden integrar símbols gràfics,
es pot treballar enganxant papers o d'altres elements i materials,
generar-hi relleus
També es poden utilitzar fotografies
o fotomuntatges. Tot i que tan sols es demana un mapa si és
necessari es pot reforçar aquest amb d'altres elements
per explicar-lo més bé: algun alçat, perfils
de les cases
Ha
de ser un treball particular i personal, que englobi els elements
que hem esmentat. Heu de pensar que el vostre mapa no és
una reproducció de l'espai, no és una maqueta
sinó una anàlisi particular que feu de l'espai.
No cal que poseu al mapa tots els elements que hagueu analitzat,
ja que potser seria excessiu, podeu destacar-hi els més
rellevats o els que a vosaltres us semblin més interessants.
El
text
A part del mapa cal fer un petit escrit on feu una descripció-anàlisi
del carrer. Aquest no ha de ser escrit com si fos una anàlisi
tècnic sinó que ha de tenir un caràcter
més narratiu i particular sobre la vostra visió
del carrer.
|
|
|