Tema 1: Introducció

 

1- Presentació del tema:

a) Coneixereu en que consisteix el projecte que hem anomenat Ramon eremita.

b) Després sereu vosaltres mateixos qui explicareu el que en sabeu d'alguns aspectes relacionats amb la vida de Ramon eremita.

c) Seguidament en grups de tres o quatre realitzareu un treball d'investigació sobre els temes anteriors. Un cop finalitzat l'explicareu a la resta de la classe.

d) Per acabar en fareu l'autoavaluació, es a dir una reflexió sobre els aprenentatges adquirits; i la coavaluació per valorar el treball en grup.

 

2- Presentació del projecte

Després de què cadascú de vosaltres hagi llegit les propostes del projecte en podeu explicar alguna cosa al vostre quadern de treball, com per exemple:

...la vostra opinió

...quins aspectes us han cridat més l'atenció

...quins no acabeu d'entendre

...o que n'espereu

També ho podeu comentar amb els companys de taula.

3- Què en sabeu de:

Recordeu que en la presentació del projecte us hem dit que els aprenentatges els fareu utilitzant com a punt de referència un personatge anomenat Ramon, eremita de Vallbona. Un ermità que el tenim documentat a mitjans del segle XII, entre els anys 1157 i 1176, quan escriu el seu testament. D'ell en sabem que va residir i liderar diferents comunitats religioses situades a: Vallbona, Montesquiu, Cérvoles, el Montsant i Poboleda.

Doncs a partir d'aquesta explicació us plategem una sèrie de preguntes. Que en sabeu de:

1- Els ermitans

2- Dels documents, per exemple un testament.

3- Del llatí, la llengua en que estan escrits els documents antics.

4- Del passat : fa 850 anys

5- De la religió i les comunitats religioses

6- Dels llocs de Vallbona, Montesquiu, Cérvoles, el Montsant i Poboleda

Procés de treball

Cadascú de vosaltres haureu de pensar primer, i escriure després, el que en sabeu dels 6 punts anteriors. També podeu fer algun dibuix, en alguns casos us ajudarà a explicar-vos millor.

Un cop tinguem les respostes elaborades ho explicareu en veu alta a la classe. D'aquesta manera podreu compartir i aprendre els uns dels altres. Després d'haver escoltat a les companyes i els companys podreu afegir més informació o, rectificar si cal.

 

4- Treball d'investigació:

Què ens agradaria aprendre o saber sobre Ramon de Vallbona?

Penseu-hi i escriviu en el vostre quadern de treball les coses que més us interessaria investigar. Segons els vostres interessos, farem grups de recerca de 3 o 4 companys i companyes.

Haurien de sortir 5 o 6 grups de treball; els temes a investigar girarien al voltant dels 6 punts anteriors.

La major part del treball s'hauria de poder realitzar durant les hores de classe. Per tant hauríeu de tenir al vostre abast algunes fonts d'informació: diccionaris, enciclopèdies, revistes, fotografies, llibres de text o Internet.

El format del treball pot ser divers, des d'una explicació per escrit, a un mural, a una forma mixta entre les dues anteriors.

Un cop tots els grups hagueu finalitzat el vostre treball d'investigació cada grup el presenta a la resta de la classe. D'aquesta manera podreu compartir les vostres descobertes, i també, conèixer les dels altres.

Els grups que us interessi podeu publicar els resultats del treball en aquesta web.

 

6- L'autoavaluació:

Us proposem que escriviu un text en el vostre quadern de treball on hi expliqueu el que heu aprés. Però també com i perquè creieu que ho heu fet.

Es tracta que cada ú de vosaltres faci un esforç per ordenar i reconstruir els aprenentatges, de que s'adoni de com ho heu fet per a trobar les respostes i de quines són les motivacions que us han empès a iniciar la recerca o, en alguns casos, a no iniciar-la.

No us oblideu de res! Ah!, si us han quedat dubtes també els hi podeu escriure, o també algunes coses que us agradaria coneixer millor.

 

7- La coavaluació:

Cada grup, de forma conjunta, valorareu com ha anat la realització del treball d'investigació:

- Com ha estat el resultat obtingut? Heu trobat la informació necessària? L'heu sabut explicar o documentar

o il·lustrar

... Quines avantatges o desavantatges heu trobat en el fet de treballar en grup?

... Que és el que penseu que caldria millorar en els propers treballs d'aquest tipus?

Us aconsellem que en deixeu constància en el vostre quadern de treball.

 

Distribució per sessions:

1ª Presentació del projecte

2ª Que en sabeu?

3ª i 4ª Realització del treball en grup

5ª Presentació i explicació del treball en grup a la resta de la classe.

6ª Autoavaluació i coavaluació

 

 

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

 

 

Competències que treballeu en aquest tema:

Pel que fa a conviure i habitar el món

3- Conèixer i comprendre el context natural, social, cultural i tecnològic on està immers.

4- Utilitzar críticament fonts d'informació que usin diferents tipus de suport per observar i analitzar l'entorn.

12- Valorar la democràcia com a forma de convivència i de govern que permet exercir i respectar els drets i

deures individuals i col·lectius.

13- Participar en la vida col·lectiva de la classe, l'escola i la localitat, posant en pràctica habilitats socials que afavoreixen les relacions interpersonals.

Pel que fa a les competències bàsiques: competències comunicatives

1- Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel·ligible sobre espais, fets, problemes i

fenòmens geogràfics, històrics, socials, naturals i tecnològics.

2- Comunicar idees i informacions de manera oral, escrita, visual i utilitzant les TIC per informar, per convèncer, per dialogar,

3- Utilitzar convencions cartogràfiques, matemàtiques i científiques i saber-les interpretar,

4- Identificar informacions rellevants de l'àrea en textos que utilitzen diferents canals comunicatius i de

procedències diverses.

Competències metodològiques

1- Plantejar-se preguntes que puguin ser objecte d'investigació,

2- Utilitzar habilitats de planificació del treball,

3- Utilitzar habilitats per a la recollida i tractament de la informació,

4- Utilitzar el pensament crític i creatiu per a l'anàlisi de la informació, la resolució de problemes i la presa de decisions.

Competències personals

1- Aplicar coneixements i habilitats en contextos familiars i del seu entorn,

2- Buscar els fonaments de la seva identitat,

3- Dissenyar i aplicar projectes individuals i col·lectius de manera responsable i creativa,

4- Desenvolupar habilitats personals: autoestima, autocrítica, autoreflexió, autoaprenentatge, iniciativa...Que afavoreixen les relacions interpersonals.

 

Criteris d'avaluació del currículum de cicle mitjà .

 

En aquesta activitat els i les mestres poden avaluar:

-Saber plantejar-se interrogants sobre determinats fets i fenòmens.

-Saber obtenir informació rellevant per mitjà de del recull de dades amb els mitjans i fonts adequats

- Saber utilitzar els recursos TIC de forma eficient.

-Saber comunicar els resultats de la recerca oralment, gràficament i per escrit.

- Mostrar iniciativa i creativitat en la realització d'un treball d'investigació

- Participar activament en el treball en grup, adoptant una actitud responsable, solidària, cooperativa i dialogant

- Argumentar les pròpies opinions i contrastar-les amb les dels altres, respectant els principis bàsics del funcionament democràtic.

 

 

Pàgina principal

Projecte cicle mitjà

Amunt