DE LA TERRA A LA LLUNA

Capítol X

UN ENEMIC PER A VINT-I-CINC MILIONS D'AMICS

El públic americà tenia un viu interès pels més petits detalls de l'empresa del Gun-Club. Seguia dia per dia les discussions del Comitè. Els més senzills preparatius d'aquest gran experiment, les qüestions de xifres que promovia, les dificultats mecàniques per a resoldre, en un mot, "l'execució del gran projecte", heus aquí el que l'apassionava en el més alt grau.
Més d'un any havia de transcórrer entre el començament dels treballs i llur acabament; però aquest lapse de temps no seria pas pobre d'emocions. Entre l'emplaçament a escollir per a la foneria, la construcció del motllo, la fosa del Columbiad i el seu molt perillós carregament n'hi havia ben bé prou per a agullonar la curiositat pública. El projectil, una vegada engegat, fugiria de les mirades en poques dècimes de segon; després, el que li esdevindria, com es mantindria per l'espai i de quina manera arribaria a la Lluna, és el que només un petit nombre de privilegiats veurien amb els seus propis ulls. Així, doncs, els preparatius de l'experiment i els detalls precisos de l'execució constituïen aleshores el veritable interès.
Tot d'una, però, l'atracció purament científica de l'empresa fou sobreexcitada per un incident.
Tothom sap quines nombroses legions d'admiradors i d'amics el projecte de Barbicane havia aplegat al seu redós... Per tant, per honorable, per extraordinari que aquell fos, aquella majoria no era pas la unanimitat. Un sol home, un només en tots els Estats de la Unió, protestà contra la temptativa del Gun-Club. Va atacar-la amb violència a cada ocasió, i la naturalesa humana és de tal manera, que Barbicane fou més sensible a l'oposició d'aquest únic que als aplaudiments de tots els altres.
Per damunt de tot, ell coneixia prou bé el motiu d'aquella antipatia i d'on provenia aquella enemistat solitària, perquè era personal i ja de molt de temps abans, i, en fi, per quina rivalitat d'amor propi havia pres naixença. El president del Gun-Club no l'havia vist mai, aquell enemic perseverant. Era una sort, car l'encontre d'aquests dos homes hauria tingut certament conseqüències desagradables. Aquell rival era un savi com Barbicane, un natural superbiós, atrevit, violent, un pur ianqui. L'anomenaven el capità Nicholl i residia a Filadèlfia.

El capità Nicholl


Ningú no ignora la curiosa lluita que s'entaulà durant la guerra federal entre el projectil i la cuirassa dels navilis blindats. Aquell anava destinat a foradar, i aquesta decidida a no deixar-se foradar. D'ací pervingué una transformació radical de la marina en els Estats dels dos continents1. El projectil i la planxa lluitaren amb un acarnissament sense parió; l'un engrandint-se i l'altra engruixint-se en una proporció constant. Els navilis, armats de peces formidables, partien devers el foc a recer de llur casc invulnerable. Els Merrimac, els Monitor, els Ram-Tenesse, els Weckausen2, llençaven projectils enormes, després d'ésser cuirassats contra els projectils dels altres. Feien el dany que ells no volien que els altres els fessin. Principi immoral sobre el qual reposa tanmateix tot l'art de la guerra.
Ara bé, si Barbicane fou un gran fonedor de projectils, Nicholl fou un gran forjador de planxes. L'un fonia nit i dia a Baltimore, i l'altre forjava dia i nit a Filadèlfia. Cadascú seguia un corrent d'idees essencialment oposat.
Tan aviat com Barbicane inventava un nou projectil, ja Nicholl inventava una nova planxa. El president del Gun-Club es passava la vida a obrir forats, i el capità a impedir-ho. D'ací una rivalitat de tots els instants que arribava fins a les persones. Nicholl s'apareixia en somnis a Barbicane sota la forma d'una cuirassa impenetrable i contra la qual ell s'estavellava, i Barbicane, en els somnis de Nicholl, com un projectil que el travessava de banda a banda.
Així i tot, per bé que ells seguissin dues línies divergents, aquells savis haurien acabat per retrobar-se a despit de tots els axiomes de geometria, si bé llavors seria en el terreny del duel. Molt sortosament per a aquells ciutadans tan útils a llur país, una distància de cinquanta a seixanta milles els separava un de l'altre, i ja llurs amics omplien el camí de dificultats perquè no es retrobessin mai.
Ara, quin dels dos inventors havia triomfat per damunt de l'altre era cosa que no se sabia prou bé. Els resultats obtinguts feien difícil una apreciació justa. Malgrat tot, semblava a fi de comptes que la cuirassa devia acabar per cedir a la bala.
Nogensmenys, hi havia dubte per part de les persones que eren enteses. En els darrers experiments, els projectils cilindrocònics de Barbicane es clavaren com agulles sobre les planxes de Nicholl, i aquell dia el forjador de Filadèlfia es cregué victoriós i no tingué prou paraules de menyspreu per al seu rival. Però quan aquell, poc després, substituí les bales còniques per simples obusos de sis-centes lliures, el capità hagué d'humiliar-se. Certament, aquells projectils, encara que animats d'una velocitat mediocre3, trencaren, foradaren i feren saltar a trossos les planxes del millor metall.
Així estaven les coses en aquest punt en què la victòria semblava ésser per a la bala, quan la guerra va acabar-se el mateix dia en què Nicholl enllestia una nova cuirassa d'acer forjat! Era una obra d'art en el seu gènere, car desafiava tots els projectils del món. El capità la féu transportar al polígon de Washington, tot provocant el president Barbicane a trencar-la. I Barbicane, havent fet la pau, no volgué fer la prova de l'experiment.
Llavors Nicholl, furiós, oferí d'exposar la seva planxa al xoc de les bales més inversemblants, plenes, buides, esfèriques o còniques. Nou refús del president, que, decididament, no volia comprometre el seu darrer èxit.
Nicholl, exasperat per aquell entossudiment inqualificable, volgué temptar Barbicane deixant-li totes les oportunitats. Proposà de posar la planxa a dues-centes iardes del canó, i Barbicane s'obstinà en la seva negativa. A cent iardes? Ni que fos a setanta-cinc.
-A cinquanta - cridà el capità per la veu dels diaris -, a vint-i-cinc iardes, la meva planxa, i jo al darrera!
Barbicane respongué que, àdhuc que el mateix capità Nicholl s'hi col·loqués al davant, tampoc no dispararia.
Nicholl, davant d'aquesta rèplica, no es pogué contenir més. Acudí a les personalitats i insinuà que la pusil·lanimitat era indivisible; que l'home que refusa de fer un dispar de canó està ben a prop de tenir por i que, en resum, aquests artillers que es baten actualment a sis milles de distància han canviat prudentment el coratge individual per les fórmules matemàtiques, i que per damunt de tot hi ha tanta bravesa a esperar tranquil·lament una bala darrera d'una planxa com a engegar-la segons totes les regles de l'art.
A aquestes insinuacions, Barbicane no digué res; potser àdhuc no arribà a tenir-ne esment, car per aquells temps els càlculs de la seva gran empresa l'absorbien per complet.
Quan féu la seva famosa comunicació al Gun-Club, la ira del capità Nicholl va arribar al seu paroxisme. S'hi barrejava una gran gelosia i un sentiment d'impotència absoluta! Com poder inventar alguna cosa de millor que aquell Columbiad de nou-cents peus! Quina cuirassa resistiria un projectil de vint mil lliures! Nicholl romangué de moment espaordit, anorreat, desfet sota aquella "canonada", però es reféu i resolgué d'esclafar la proposició de Barbicane amb el pes dels seus arguments.
Va atacar, doncs, molt violentament els treballs del Gun-Club; escriví nombroses lletres que els diaris no refusaren de publicar. Assajà d'enderrocar científicament l'obra de Barbicane. I, un cop estigué la guerra entaulada, cridà en ajuda seva raons de tota mena i, la veritat sigui dita, molt sovint enganyoses i en mal sentit.

Nicholl escrivint cartes contra el Gun-Club


De moment, Barbicane fou molt violentament atacat en les seves xifres. Nicholl intentà de provar per A + B la falsedat de les seves fórmules i va acusar-lo d'ignorar els principis rudimentaris de la balística. Entre altres errors, i segons els seus càlculs, Nicholl li demostrava que era absolutament impossible de donar a un cos qualsevol una velocitat de dotze mil iardes per segon; sostingué, amb l'àlgebra a la mà, que, àdhuc amb aquesta velocitat, un projectil tan pesant mai no traspassaria els límits de l'atmosfera terrestre! No arribaria tan sols ni a trenta-cinc quilòmetres! Més encara. Considerant la velocitat com a cosa feta i per tant com a suficient, l'obús no resistiria la pressió dels gasos desenrotllats per la inflamació d'un milió sis-centes mil lliures de pólvora, i, si arribava a resistir aquella pressió, almenys no podria aguantar una temperatura semblant i es fondria a la seva sortida del Columbiad i cauria en pluja bullent damunt el cap dels imprudents espectadors.
Barbicane, davant d'aquests atacs, no pestanyejà i continuà la seva obra.
Llavors, Nicholl prengué l'afer sota un altre aspecte. Sense deixar de parlar de la seva inutilitat en tots els punts de vista, considerà l'experiment com a cosa molt perillosa per als ciutadans que autoritzaven amb llur presència un espectacle tan condemnable i per a les ciutats properes a aquell deplorable canó. Féu remarcar igualment que, si el projectil no assolia el seu objectiu, cosa absolutament impossible, cauria evidentment a la terra, i la caiguda d'una massa semblant, multiplicada pel quadrat de la seva velocitat, comprometria singularment algun punt del globus. Doncs en semblant circumstància, i sense contrariar els drets de ciutadans lliures, allò era un afer on la intervenció del Govern esdevenia necessària, si no volia comprometre la seguretat de tothom pel plaer d'un de sol.
Hom pot veure a quins extrems d'exageració es deixava arrossegar el capità Nicholl. Es trobava sol amb el seu parer. Però ningú no tingué en compte les seves malastrugues profecies. El deixaren, doncs, que cridés a pler fins a esgargamellar-se, puix que això li anava bé. Feia de defensor d'una causa perduda de molt abans; se'l sentia, però ningú no se l'escoltava, i no s'endugué ni un sol admirador del president del Gun-Club. I aquest, d'altra banda, tampoc no es prengué àdhuc el treball de replicar als arguments del seu rival.
Nicholl, arraconat en les seves darreres trinxeres, ja que no podia tampoc pagar de la seva persona en aquesta causa, resolgué de pagar amb el seu diner. Va proposar, doncs, una sèrie d'apostes concebudes en aquests termes i seguint una proporció creixent.
Va apostar:

1.r Que els fons necessaris per a l'empresa del Gun-Club no s'aconseguirien. . . .................................................................................................................$ 1.000

2.n Que el treball de fosa d'un canó de nou-cents peus era impracticable i que no reexiria................................................................................................$ 2.000

3.r Que seria impossible de carregar el Columbiad, i que el piroxil s'encendria per ell mateix sota la pressió del projectil............................................... $ 3.000

4.t Que el Columbiad rebentaria a la primera canonada........................ $ 4.000

5.è Que la bala no arribaria ni a sis milles i tornaria a caure alguns segons després d'haver estat engegada............................................................. $ 5.000


Com pot veure's, era una suma important la que arriscava el capità endut per la seva invencible tossuderia. Es tractava no menys que de quinze mil dólars4.
Malgrat la importància de l'aposta, el 19 d'octubre, el capità rebé un plec segellat on amb un laconisme magnífic es llegia:

"Baltimore, 18 d'octubre.
Acceptat.

BARBICANE."


1. En recordar-nos Juli Verne aquesta lluita entre la bala i la planxa, i el fet d'haver celebrat recentment el primer centenari de la navegació submarina descoberta per Monturiol, escau de recordar aquí que l'inventor català, en el seu llibre Assaig sobre l'art de navegar per dessota l'aigua, escrit en 1869, també tracta extensament sobre aquesta mateixa rivalitat. Vegeu, en l'esmentada obra, el capítol V de la segona part, pàgina 161 i següents. Versió catalana de Carles Rahola, del 1919. (N. del T.)
2. Navilis de la marina americana.
3. El pes de la pólvora emprada no era més que un dotzè del pes de l'obús.
4. Quan Juli Verne escriví aquesta novel·la, aquesta suma ascendia a 81.300 francs. Avui dia, i emprant un canvi oficial (Frs. Fr. 493,- per dòlar) pujaria a 7.400.000 francs! (N. del T.)


Tornar a la pàgina inicial