història de la coeducació a Catalunya

marge
contacteu|mapa
>inici > veus >llibres >censos >cronologia >enllaços

bibliografia de referència

Barcelona ciutat educadora 1900...2000, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Àrea d'educació, 1991.
Amb motiu de l'any olímpic es va presentar una retrospectiva de la història de les escoles municipals de Barcelona il·lustrada amb fotografies, plànols i gràfics, que permeten observar la transformació de la política educativa municipal al llarg de gairebé un segle.

Un segle d'escola a Barcelona. Acció municipal i popular. 1900-2003, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Ediciones Octaedro, 2003.

L'Institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona va editar un llibre per a l'exposició que portava el mateix títol on s'analitza l'empremta que ha deixat la política educativa municipal amb la perspectiva de cent anys de compromís amb l'educació infantil i pramb motiu deimària.

Des de diferents perspectives s'interpreta l'evolució de l'escola al llarg dels darrers cent anys. Professionals experts s'encarreguen dels diferents capítols: la política educativa és analitzada per Jaume Carbonell, la infància per Antoni Tort, l'espai i el temps escolars per Jaume Trilla, el mestre i la mestra perFrancesc Imbernon, les relacions entre l'administració i l'ajuntament per Marta Mata, l'evolució dels textos i materials escolars per Conrad Vilanou i Josep González-Agàpito, l'escolarització de les nenes i la coeducació per Esther Cortada, la llengua catalana per Carme Alcoverro, una mirada a l'escola del futur per Juana María Sancho i Fernando Hernández i una cronologia dels fets educatius més rellevants elaborada per Jordi Monés. Aquesta obra inclou un abundant material fotogràfic que il·lustra els diferents capítols a més de l'apartat dedicat pròpiament a catàleg de l'exposició on es pot veure una exhaustiva col·lecció d'objectes de l'escola d'altres temps.

Aquesta retrospectiva permet rescatar de la memòria aquelles iniciatives que van apostar per una educació pública i de qualitat, compromesa amb la formació de la ciutadania.

Cèlia CAÑELLAS; Rosa TORAN Dolors Piera: Mestra, política i exiliada, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Institut d'Educació, Publicacions de l'Abadia de Montserrat, 2003.

Biografia d'una mestra republicana compromesa pedagògicament i política. Va formar part del grup Batec, fou membre del PSUC i secretària general de la Unió de Dones de Catalunya.

Montserrat CERVERA RODÓN
Fent història. Materials guia per a la investigació de la història local de les dones, Barcelona, Diputació de Barcelona, 2004.

Guia editada per la Diputació de Barcelona amb el propòsit d'aportar una metodologia per a la recuperació de la memòria històrica de les dones.

Josefina CUESTA BUSTILLO «El siglo XX la otra mitad de la humanidad» a Josefina CUESTA BUSTILLO (dir.) Historia de las Mujeres en España. Siglo XX, Volum I, Madrid, Instituto de la mujer, 2003, p. 25-94.

Introducció a una obra dins de la historiografia de gènere que pretén abastar diferents aspectes significatius per a les dones del segle XX; demografia, educació, treball, moviments socials, transformacions polítiques i legislatives, imatge, sexualitat i salut. Aquest primer capítol constitueix una sinopsi de l'obra general que consta de quatre volums.

Angeleta FERRER; María MARTÍNEZ Diàlegs a Barcelona, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, Laia, 1986, conversa transcrita per Xavier Febrés.

Marta MATA i GARRIGA Àngels Garriga, la seva escola, la seva generació de mestres, Sant Sadurní d'Anoia, Fundació Àngels Garriga de Mata, 1998.

Biografia il·lustrada d'Àngels Garriga, mestra i mare de Marta Mata. La seva pròpia filla és l'autora d'aquesta biografia que inclou material gràfic i explica la trajectòria vital d'una mestra que es va formar a l'Escola Normal de la Generalitat i va treballar al Patronat Escolar de l'Ajuntament de Barcelona.

Mary NASH (dir.) Història de les dones als Països Catalans, València, El Temps, 2003.

Isabel-Clara SIMÓ Ciutadanes. Ruta de les dones de Barcelona, L'Hospitalet, Sant Adrià, Barcelona, Ajuntament de Barcelona, 2006.

Guia urbana que permet reconstruir els itineraris de la ciutat on és visible la presència de les dones de diferents períodes històrics. Inclou també un nomenclàtor amb la resenya de totes les dones que donen nom als carrers i places de la ciutat.
pujar