Què és la llum?
Fenomens òptics
Estudi del color
Miralls
Lents
L'ull
Instruments
Activitat prèvia 1

OBSERVACIÓ D' UN OBJECTE A TRAVES DE SUPERFÍCIES CORBES I TRANSPARENTS

La primera activitat introductòria es realitzarà a l'aula i te com a objectiu:

Distingir entre objecte i imatge
Descobrir que coneixem com a lent
Valorar la importància de les distàncies en l'estudi de les lents


Utilitzarem un recipient cilíndric o esfèric, amb o sense aigua, per observar un objecte, un dibuix, a través d'ell.

Quin serà l'objecte que observarem?
Per poder treure conclusions interessants aquest ha de ser totalment asimètric, o sigui, ha de tenir dalt i baix, i dreta i esquerra. Per exemple, un animal de quatre potes, un gat, dibuixat sobre una superfície vertical.

Materials: dibuix asimètric, recipient de vidre amb tanca hermètica (un pot de vidre cilíndric), recipient esfèric.

Procediment:

Situem: objecte - recipient - ull, tal com ens indica la figura. * Veurem l'objecte dret.

Omplin d'aigua el nostre recipient. L'animaló es troba a una certa distància del recipient i l'observem des de l'altre costat. Mourem el recipient una mica endavant i enrera fins que pugem veure l'objecte amb claredat, enfocat. * L'objecte el veurem girat. Com mirant cap l'altre costat.

Acostem l'objecte cap al recipient. Arriba un moment en que es desdibuixa. Si seguim acostant-lo arribarà un moment en que observarem que ha canviat la seva orientació. * Veurem l'animaló en la posició original, dret i més gran.


Potser el nostre objecte es veurà una mica distorsionat. Això serà degut al fet de que estem utilitzant un recipient que no es regular.


Recorda:

Un recipient ple d'aigua es correspon a un objecte amb superfícies transparents i corbades: equival a una lent. A través d'ella observarem una sèrie d'objectes.

Per realitzar les diverses observacions alinearem l'objecte, el recipient que fa de lent i l'ull.
Fixem-nos bé amb l'ordre: objecte - recipient - ull, tot en línia recte.

Qüestions de reforç:

1.- Una lent esta formada per un material .............................. i te alguna de les seves superfícies ............................

2.- Un objecte observat a través d'una lent es veu diferent. Estem observant la seva ...................

3.- Dibuixa la lent que utilitzem. Esquemàticament, com dibuixaries una secció d'aquesta lent?

4.- Si l'objecte esta situat prop de la lent, la imatge es veu dreta o invertida?, més gran o més petita? Subratlla en cada cas la situació correcta.

5.- Si l'objecte es troba situat lluny de la lent, la imatge es veu invertida o dreta? Subratlla la situació correcta.

Activitat prèvia 2

OBSERVACIÓ D' UN OBJECTE A TRAVES D'UNA LENT CILÍNDRICA

Agafa el recipient de l'experiment anterior ple d'aigua i tanca'l hermèticament. Col·loca'l de costat, en posició horitzontal, tal com indica la figura, i segueix el mateix procediment que en el cas anterior.


Fixa't com veus l'objecte: dret o invertit; o més gran o més petit.
Si l'objecte observat esta una mica allunyat del recipient, com es veu?..............................
Com el veuràs, si col·loques l'objecte prop del recipient? ..................................

Activitat prèvia 3

OBSERVACIÓ D' UN OBJECTE A TRAVES D'UNA LENT ESFÈRICA

En aquest últim experiment emprarem un recipient esfèric ( un matràs esfèric) que emplenaren d'aigua.
Agafant les fotografies com a guia i seguint el mateix procediment que en els dos casos anteriors observarem un objecte a través d'una lent esfèrica (recipient esfèric). Realitzarem dues observacions: una amb l'objecte situat prop de la lent com si es tractés d'una lupa i una altre amb l'objecte més allunyat del nostre recipient.

A l'esquerra dibuixa com es veu l'objecte: la imatge

.
Distància entre l'objecte i el pot: petita Com veus l'objecte?.................
Distància entre l'objecte i el pot: gran Com veus l'objecte?.................

Qüestions de reforç:

6.- Com es veu un objecte situat prop d'una lent esfèrica?

7.- Com es veu quan esta situat lluny?

8.- Completa l'experiència dibuixant els esquemes dels muntatges. Recorda que s'ha de dibuixar l'esquema d'una experiència de forma que puguem observar el resultat

COM PODEM CONCLOURE A TRAVÉS DE DIVERSOS INSTRUMENTS ÒPTICS PODEN OBSERVAR OBJECTES, ELS QUALS VEUREM LLEUGERAMENT "MODIFICATS": O SIGUI, VEUREM LA SEVA IMATGE