LES GRANS DIONÍSIES

Preparació

Un dels nou arconts s'encarregava de preparar el certamen dramàtic. Les seves responsabilitats principals eren:

• designar els coregs (choregoi), ciutadans rics que pagaven, com a impost, les despeses d'una representació (el salari del cor, dels actors i de l'autor),
  • seleccionar els dramaturgs (poietai) participants al concurs d'entre tots els qui havien sol·licitat un cor. Els poetes escollits no solament escrivien l'obra sinó que també la dirigien, en feien la coreografia, en componien la música i, als inicis, fins i tot hi actuaven.
  • escollir els actors principals (protagonistai), que feien el primer paper de l'obra i manaven els actors secundaris.

En acabat, es feien dos sortejos per aparellar els coregs amb els poetes i els poetes amb els protagonistes.

Programa

1. El primer dia es feia una processó, se sacrificava un toro i se celebrava un certamen d'odes,
  2. El segon dia es dedicava a la representació d'una comèdia per cadascun dels autors que hi concursaven,
  3. Durant els tres dies següents es representaven les tragèdia de tres autors. Cada dia era dedicat a un autor, que oferia tres tragèdies -que componien una trilogia- i un drama satíric -obra de caire burlesc per relaxar el públic després de la tensió de les tragèdies. Aquestes quatre peces formaven la tetralogia.
  4. L'últim dia de les festes el jurat donava el primer i segon premis dels dos gèneres (tragèdia i comèdia) en tres categories (poeta, protagonista i coreg). El trofeu consistia en una corona d'heura.
  5. L'endemà de l'últim dia del festival el poble avaluava en el mateix teatre la gestió de l'arcont organitzador del concurs i es votava un elogi o una reprensió.