RELIGIONS ORIENTALS Les religions orientals penetren a Roma des dels temps de la segona guerra púnica, quan simporta el culte de Cíbele. Excepte en aquest cas la via dentrada sol ser clandestina, de la mà desclaus, destrangers, de mercaders o de soldats acabats darribar dels confins de lImperi. Per tant larribada daquestes religions està relacionada amb lexpansió romana per Orient i té el seu moment àlgid des del s. I a.C. fins al s. IV d.C, quan una delles, el cristianisme, sacabarà imposant a les altres i a la tradicional. Lactitud de lEstat romà davant dels nous cultes varia segons les circumstàncies, lèpoca i la naturalesa de cadascun: va des de la prohibició fins a loficialització passant per la tolerància. Diversos trets diferencien les religions orientals de la tradicional i nexpliquen lèxit a Roma:
Cíbele era una deessa originària de la
Frígia, a lÀsia Menor, la veneració de la qual
shavia estès pel món grec. Anomenada també
la Gran Mare i identificada pels grecs amb la titanessa Rea,
simbolitzava la força de tota la naturalesa. El mite narra que
Cibele va estimar el bell Atis, el qual va ser enfollit per la seva rival
Agdistis fins al punt de castrar-se i morir. Cíbele va enterrar-lo,
per de la seva sang van brotar violetes i, per concessió de Zeus,
el seu cos va restar incorruptible. Els Ptolemeus, dinastia dorigen macedoni que va regnar els últims tres-cents anys de lEgipte independent, van instituir una nova religió basada en alguns dels déus egipcis, principalment Isis i Serapis. El nou culte no solament va arrelar amb força a Alexandria i en els medis grecs dEgipte sinó que es va estendre per tot el Mediterrani i va arribar a Roma, on va restar prohibit fins al principat de Calígula. Tanmateix no va reduir gens lascedència de la religió egípcia tradicional en la gran majoria de la població dEgipte, que va continuar fidel a les seves creences i la seva cultura mil·lenàries. Serapis derivava del déu sincrètic Osiris-Apis de Memfis: en la religió egípcia Osiris era el déu de la mort i Apis era el toro sagrat. A Serapis, déu del món de la ultratomba i del cel, se li van atribuir, a més, trets de déus grecs, sobretot de Zeus i Hades: es representa sovint assegut en un tron, amb un ceptre i acompanyat del gos Cèrber. Per la seva banda Isis representava lideal de mare i esposa, com a muller dOsiris que va cercar els membres del seu marit quan aquest va ser mort i esquarterat per Set, déu del mal, fins que va aconseguir reunir els seus membres dispersos perquè pogués gaudir de la vida eterna. Isis, incorporada també al culte i sovint identificada amb altres deesses, va tenir una difusió encara més gran que Serapis com a principi femení universal, segons es reflecteix en les Metamorfosis dApuleu. Els sacerdots dIsis anaven amb el cap rapat, vestits de blanc i havien de fer vot de castedat. Per ser iniciat en el culte calia ser cridat per la mateixa deessa.
El mitraisme és una religió nascuda del zoroastrisme persa que va arribar a Roma a la segona meitat del segle I a.C i va atènyer el seu apogeu el s. III d.C.. Com el zoroastrisme, predica una doctrina dualista: existeix una divinitat principi del bé anomenada Ahura Mazda i una altra que provoca tot el mal, Ahriman. Mitra, identificat amb el sol, és un déu enviat per Ahura Mazda per matar un toro creat per ell perquè de la seva sang han de néixer tots els éssers vius. Així doncs, Mitra és representat matant el toro, vestit amb una capa i una gorra frígia, en una estàtua que ocupava el lloc central en els mitreus o espais de culte mitraic. El mitraisme estava empeltat amb lastrologia, ja que la iniciació constava de set graus, cadascun dells lligat amb un planeta i el déu grecoromà amb el qual estava identificat. El culte de Mitra va ser importat pels soldats, entre els quals va tenir principalment la seva difusió. Estava reservat als homes i fomentava les virtuts militars: lleialtat, coratge, sinceritat. El judaisme és la religió del poble dIsrael, establert a Judea. Judea entra en lòrbita de Roma des que el 63 a.C. Pompeu ocupa Jerusalem i hi instal·la un rei vassall, Herodes el Gran. A inicis del s. I d.C. Judea passa al control directe de Roma, però en època de Neró es produeix una gran revolta contra el domini romà, esclafada per Vespasià i el seu fill Titus, que va destruir Jerusalem i el seu Temple el 70 d.C. A diferència de les altres religions orientals, la jueva és intransigent en el seu monoteisme i es pot considerar una religió nacional, pròpia del poble dIsrael, tot i que sestén fora del seu territori originari i coneix un proselisme molt actiu als primers temps de lImperi. En efecte, ja abans la majoria dels jueus vivien fora de Judea, arreu de lImperi romà -sha calculat que en constituïen del 7 al 10% de la població-, en lanomenada Diàspora, que la repressió romana a Judea no féu més que augmentar. Des de Cèsar la seva religió està autoritzada i es permet recollir un impost entre els qui la practiquen per sostenir el Temple de Jerusalem -fins que és destruït. El judaisme està dividit en nombrosos corrents segons la seva manera de viure i concebre la fe. Un daquests moviments se nacabarà escindint com una nova religió: és el cristianisme.
|
||||||
|