ASTRONOMIA I MATEMÀTIQUES A 1r. i 2n. d’ESO

Carme Alemany Miralpeix
CEIP El Roure Gros. Sta. Eulàlia de Riuprimer. Osona

Aquest taller va dirigit a alumnes de primer cicle de E.S.O. o de Cicle Superior de primària si ja estan iniciats i motivats per l’estudi de l’astronomia.

Calen uns coneixements previs de l’estructura del sistema solar i de la realització a escala de models, mapes etc.

És un taller que es pot realitzar com a resultat final d’un treball d’astronomia per tal que s’adonin de la immensitat de l’univers i la insignificància de la nostra posició en el cosmos. Crec també que és interessant des del punt de vista de la motivació per l’estudi de la matemàtica ja que dóna oportunitat als alumnes de sentir-se protagonistes d’un estudi científic. Sovint els exercicis plantejats a l’aula o són desconnectats de la realitat o es mouen només en el món de la vida quotidiana més immediata, endinsar-se una miqueta dins del món de la investigació científica els fa sentir la importància de la recerca personal d’uns fets que sembla que estiguin reservats als llibres.

Segurament podríem objectar que aquesta experiència potser es basa en continguts matemàtics massa elevats per els coneixements dels alumnes als quals va dirigit, però sóc de l’opinió que encara que no arribin a la comprensió total de cada una de les manipulacions numèriques que es realitzen entenen la globalitat del que s’està fent. Penso que en general aprenem a partir de sentir-nos capaços de realitzar accions, encara que sigui amb ajut, que ens fan il·lusió i de les que en traiem resultats que satisfan el nostre esperit de recerca. Els resultats obtinguts en l’experiència seran fruit de la col·laboració de tot un equip, encara que cadascú no hagi seguit amb total comprensió tots els passos efectuats. En definitiva el treball dels científics també es basa en la recerca en equip.

Es reparteixen als alumnes les taules següents:

PLANETES INTERIORS

16h.

18h.

6’39 dies

A partir d’aquestes taules es poden treballar molts aspectes:

1.- Anàlisis dels títols "Planetes Interiors i exteriors.

2.- Lectura i anàlisi de cada una de les files:

- Distància mitjana al sol : - Per què mitjana?

- Concepte d’òrbita i d’elipsi

- Significat de (Km.x 106)

- Comparació entre les distàncies dels diferents planetes al sol, distàncies entre els planetes interiors, distàncies entre els planetes exteriors.

-Radi equatorial: - Concepte de radi i d’equador.

-Velocitat orbital mitjana : - Concepte de velocitat

-Significat de Km./seg. - Transformació de Km./seg. en Km./hora

- Comparació entre les velocitats dels diferents planetes.

-Període de translació: - Concepte de translació

. - Concepte d’any a la terra.

- Concepte d’any de traspàs. - Comparació d’un any de la terra i un any en els diferents planetes.

- Determinació de la longitud de l’òrbita de cada planeta

a partir de la seva velocitat orbital i el període de translació.

-Període de rotació: - Concepte de rotació.

- Comparació dels períodes de rotació dels diferents planetes.

3.- Construcció d’un sistema solar a escala:

Aquesta serà la activitat concreta que es desenvoluparà en el taller. Es tracta de construir un model de sistema solar que ens ajudi a veure la immensitat de l’univers i la situació del nostre planeta en el sistema solar.

Primer de tot hauríem de disposar d’un espai prou llarg per poder situar-lo, a la nostra escola l’hem fet en un passadís que mesura 25 metres de llarg aproximadament.

Un cop determinat l’espai on el volem situar cal que ens plantegem l’escala de distàncies adequada per tal de que tot el sistema solar ens hi càpiga .

El següent pas és veure si podem utilitzar la mateixa escala per les distàncies que pels volums dels planetes.

Cal determinar l’escala de volums i valorar si és convenient realitzar la maqueta amb cossos esfèrics o amb figures circulars planes i si cal que el volum del Sol es representi complet o, per tal de poder utilitzar una escala més petita, se’n representi només una quarta part.

Hem de confeccionar els planetes i el Sol seguint l’escala escollida.

Hem de marcar on situarem cada un dels Planetes seguint l’escala de distàncies que haguem determinat.

Finalment situarem cada un dels Planetes al seu lloc i observarem... segur que tots ens sorprendrem del que ens ha sortit malgrat que els càlculs matemàtics que hem anat fent ja ens anunciaven els resultats.

OBSERVACIONS A L’HORA DE REALITZAR LA MAQUETA:

Jo crec que és molt convenient que la maqueta ens serveixi també per estudiar mínimament les característiques pròpies més importants de cada un dels Planetes i, a través de fotografies i dibuixos de llibres determinar bé aquelles característiques que fan que els reconeguem.