ASTRONOMIA I MATEMÀTIQUES A 1r. i 2n. dESOCarme
Alemany Miralpeix |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Aquest taller va dirigit a alumnes de primer cicle de E.S.O. o de Cicle Superior de primària si ja estan iniciats i motivats per lestudi de lastronomia. Calen uns coneixements previs de lestructura del sistema solar i de la realització a escala de models, mapes etc. És un taller que es pot realitzar com a resultat final dun treball dastronomia per tal que sadonin de la immensitat de lunivers i la insignificància de la nostra posició en el cosmos. Crec també que és interessant des del punt de vista de la motivació per lestudi de la matemàtica ja que dóna oportunitat als alumnes de sentir-se protagonistes dun estudi científic. Sovint els exercicis plantejats a laula o són desconnectats de la realitat o es mouen només en el món de la vida quotidiana més immediata, endinsar-se una miqueta dins del món de la investigació científica els fa sentir la importància de la recerca personal duns fets que sembla que estiguin reservats als llibres. Segurament podríem objectar que aquesta experiència potser es basa en continguts matemàtics massa elevats per els coneixements dels alumnes als quals va dirigit, però sóc de lopinió que encara que no arribin a la comprensió total de cada una de les manipulacions numèriques que es realitzen entenen la globalitat del que sestà fent. Penso que en general aprenem a partir de sentir-nos capaços de realitzar accions, encara que sigui amb ajut, que ens fan il·lusió i de les que en traiem resultats que satisfan el nostre esperit de recerca. Els resultats obtinguts en lexperiència seran fruit de la col·laboració de tot un equip, encara que cadascú no hagi seguit amb total comprensió tots els passos efectuats. En definitiva el treball dels científics també es basa en la recerca en equip.
Es reparteixen als alumnes les taules següents: PLANETES INTERIORS
A partir daquestes taules es poden treballar molts aspectes: 1.- Anàlisis dels títols "Planetes Interiors i exteriors. 2.- Lectura i anàlisi de cada una de les files: - Distància mitjana al sol : - Per què mitjana? - Concepte dòrbita i delipsi - Significat de (Km.x 106) - Comparació entre les distàncies dels diferents planetes al sol, distàncies entre els planetes interiors, distàncies entre els planetes exteriors. -Radi equatorial: - Concepte de radi i dequador. -Velocitat orbital mitjana : - Concepte de velocitat -Significat de Km./seg. - Transformació de Km./seg. en Km./hora - Comparació entre les velocitats dels diferents planetes. -Període de translació: - Concepte de translació . - Concepte dany a la terra. - Concepte dany de traspàs. - Comparació dun any de la terra i un any en els diferents planetes. - Determinació de la longitud de lòrbita de cada planeta a partir de la seva velocitat orbital i el període de translació. -Període de rotació: - Concepte de rotació. - Comparació dels períodes de rotació dels diferents planetes.
3.- Construcció dun sistema solar a escala:
Aquesta serà la activitat concreta que es desenvoluparà en el taller. Es tracta de construir un model de sistema solar que ens ajudi a veure la immensitat de lunivers i la situació del nostre planeta en el sistema solar. Primer de tot hauríem de disposar dun espai prou llarg per poder situar-lo, a la nostra escola lhem fet en un passadís que mesura 25 metres de llarg aproximadament. Un cop determinat lespai on el volem situar cal que ens plantegem lescala de distàncies adequada per tal de que tot el sistema solar ens hi càpiga . El següent pas és veure si podem utilitzar la mateixa escala per les distàncies que pels volums dels planetes. Cal determinar lescala de volums i valorar si és convenient realitzar la maqueta amb cossos esfèrics o amb figures circulars planes i si cal que el volum del Sol es representi complet o, per tal de poder utilitzar una escala més petita, sen representi només una quarta part. Hem de confeccionar els planetes i el Sol seguint lescala escollida. Hem de marcar on situarem cada un dels Planetes seguint lescala de distàncies que haguem determinat. Finalment situarem cada un dels Planetes al seu lloc i observarem... segur que tots ens sorprendrem del que ens ha sortit malgrat que els càlculs matemàtics que hem anat fent ja ens anunciaven els resultats.
OBSERVACIONS A LHORA DE REALITZAR LA MAQUETA: Jo crec que és molt convenient que la maqueta ens serveixi també per estudiar mínimament les característiques pròpies més importants de cada un dels Planetes i, a través de fotografies i dibuixos de llibres determinar bé aquelles característiques que fan que els reconeguem.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|