Grup Perímetre, Girona

JOCS DE CÀLCUL A CICLE INICIAL DE PRIMÀRIA

Anna Ma. Fàbregas, Sílvia Margelí, Cecília Martínez,
Montse Mateu, Rosa Ma. Sala, Anna Puig.
Grup Perímetre

 

 

El càlcul a cicle inicial.

Al introduir les operacions de càlcul a l´escola ens agrada que raonin allò que fan, que hi reflexionin, que manipulin materials diversos per tal de fer-se imatges a les que després podran recórrer.

A part d´aquesta fase de manipulació, de reflexió i de comprensió de les operacions també ens agrada que les automatitzin. Al cap i a la fi en els primers cursos ensenyem les operacions aritmètiques que faran servir al llarg de la seva vida. Procurarem que facin un procés de mecanització, que hi vagin adquirint soltura i agilitat, per tal de poder recórrer amb facilitat al càlcul mental.

Aquesta part que pot semblar feixuga, de fer moltes operacions per escrit, sobre paper…podem fer-la molt atraient mitjançant els jocs.

Avantatges dels jocs per treballar el càlcul

En general els jocs que presentem no són jocs pensats per aprendre matemàtiques, però tots tenen moltes matemàtiques per aprendre.

Ens permeten incidir en diferents aspectes:

- La mecanització d’alguns càlculs. Agilitat per descomposar quantitats, per exemple.

- La reflexió sobre el que s´està fent, per buscar estratègies útils que els facin millorar el seu joc.

- Serveixen als nens per fer altres aprenentatges. És un bon recurs per afavorir i millorar la relació entre ells, per aprendre a guanyar i a perdre, per respectar el torn...

- Dóna entrada a tots els nens de la classe: Tots aprenen la mecànica del joc i poden guanyar partides perquè a la major part dels jocs hi intervé el factor sort. Tots s´hi troben a gust i participen.

Un element important del treball amb jocs és la possibilitat de que aquest arribi a casa, i que el nen hi jugui amb els pares, els germans…

De totes maneres hi ha uns avantatges importants que difícilment es donen fora de l´escola.

  • El mestre és capaç de veure molts elements que pot aprofitar, depenent del nivell dels alumnes, per exemple.
  • Fa de model de conductes i estratègies que milloren el joc i els resultats obtinguts
  • Afavoreix la reflexió i la discussió sobre allò que s´està fent, sobre l´estratègia que s´està utilitzant.
  • Vetlla per la interacció entre tots els membres del grup si és un joc d´equip, afavorint la discussió i els acords consensuats i raonats.

 

Quins jocs podem utilitzar?

Hem trobat molts jocs que ens han resultat vàlids. Alguns els construïm als tallers de plàstica, d´altres són jocs comercialitzats, i altres són variants adaptades de jocs tradicionals.

Els presentem en quatre blocs:

- Jocs de daus i de cartes.

- Jocs construïts als tallers de plàstica.

- Jocs comercialitzats.

- Jocs de tauler per jugar amb la calculadora.

Jocs de daus i de cartes:

Set i mig

És un joc prou conegut per tots. Un nen va repartint cartes als altres, una per una. Els altres han d´aconseguir sumar set i mig, o alguna altra quantitat que decidim entre tots. Cada vegada han de dir si en volen més, si es planten o si s´han passat.

Introduïm el joc amb nombres naturals, sense fer servir les figures, que valen mig punt.

Quan introduïm les figures veiem que aprenen ràpidament a sumar "meitats".

Jocs que construïm al taller:

Quinze.

Amb material de rebuig (capses de formatgets, pedres, canyes de beguda…) construïm un tauler de 3x3, i 9 fitxes amb els números de l´1 al 9. Els nens han de col·locar les fitxes al tauler fent que totes les horitzontals, verticals i les 2 diagonals sumin 15. De tant en tant els donem alguna pista…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jocs comercialitzats:

Al mercat trobem jocs ben divertits i engrescadors que ajuden a la descomposició del nombre, a fer càlculs ràpids, a fer combinacions d´operacions… Al taller hi podreu jugar.

Jocs de Cartes (Tutti Frutti)

Jocs de descomposició de nombres. Akal

Daus múltiples

…i molts altres.

Jocs amb calculadora:

Hem elaborat un seguit de jocs de tauler en que utilitzem la calculadora per donar el resultat. Normalment es tracta d´operacions inverses

25

22

42

50

30

32

22

17

45

33

48

24

23

25

27

30

2

6

36

31

29

19

13

18

25

Jugadors: 2 Nivell : Cicle Inicial de primària

Material. 2 fitxes de diferent color i calculadores.

Els jugadors han de sortir de la casella vermella i avançar per torn seguint camins diferents fins arribar a la casella verda. Pot passar d´una casella a una del seu costat o de sota introduint el número de la casella en que es troba, una operació i un altre número, i obtenint per resultat el de la casella on vol anar a parar. Si l´operació no és correcta ha d´esperar que li torni a tocar.

 

Ademgi. Associació d'ensenyants ed matemàtiques de Girona.

Feemcat. Federació D'ensenyants de Matemàtiques de Catalunya.