Grup Perímetre, Girona

APRENDRE GEOMETRIA AMB MOSAICS

Anna Bonet, Imma Callís, Mª José Gutiérrez ,
Carolina Pardo i Àngels Río
Grup +3

 

 

Preàmbul

Aquest taller l'hem portat a la pràctica amb alumnes d'educació primària de CM i CS.

El taller que us presentem està dividit -com a exemple- en cinc blocs o racons, tot i que n'hi ha molts més per a poder desenvolupar:

1.- Descoberta i interiorització del material

2.- Desenvolupament de la memòria visual.

3.- Composició i descomposició.

4.- Joc lúdic.

5.- "Contrast amb la realitat".

En cada cas, s'explicitaran , únicament alguna petita mostra d'activitat, d'entre la gran varietat i possibilitat que ofereixen. La base de treball per a cada alumne/a és un joc de set peces diferents amb les que es desenvoluparan les diverses propostes didàctiques. Per a una millor rendibilitat és aconsellable que cada nen/a en tingui uns deu jocs (annex).

La metodologia en tots els casos es fonamenta en la manipulació experimental i en la posició del mestre/a com a impulsor i orientador.

Racó 1 : Descoberta i interiorització del material

Les peces escollides i amb les que s'estructurarà tot el treball són les següents:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En funció dels interessos del mestre/a o de l'alumnat, es pot reduir o ampliar el nombre de peces, modificar línies rectes per corbes, ... La mostra d'activitat que us presentem té per objectiu la descoberta i creació del material com a element motivador pels posteriors desenvolupaments. Hem cregut més convenient, no donar-les directament sinó que s'aconsegueixin i vagin apareixent a partir de la descoberta guiada.

L'activitat que vam utilitzar per introduir-ho fou la següent:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Una vegada creades, s'elaborà el joc-col×lecció i se'ls lliurà (annex). Un altre objectiu, consistí en potenciar l'aparició i ús de llenguatges simbòlics-matemàtics per tal de potenciar i d'agilitzar la comunicació. En aquest cas vam optar per realitzar la següent activitat:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

La nostra proposta, sorgida a través de l'acord mestre/a-nen/a és la següent:

 

Qb (quadrat blanc) Qn (quadrat negre) R 2 ( rectangle de 2)

 

T2 (triangle de 2) Q4 (quadrat de 4) T4 (triangle de 4) Tn (triangle negre)

L'objectiu d'aquest bloc d'activitats és:

- Motivar i descobrir les peces del mosaic.

- Introduir una nomenclatura matemàtica per facilitar la comunicació.

- Desenvolupar la creativitat i la imaginació

Racó 2 : Memòria i estratègies resolutòries

Els objectius fonamentals d'aquest conjunt d'activitats, són bàsicament:

- Potenciar la memòria, immediata i remota, dels alumnes.

- Cercar estratègies o lleis generadores dels models o sèries.

La metodologia que utilitzem és fer visualitzar als alumnes durant uns segons unes peces aïllades del mosaic, una sèrie de peces o bé una composició d'aquestes. A continuació adjuntem unes possibles activitats:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Racó 3 : Composició i descomposició

Alguns objectius específics importants d'aquest bloc són:

- Llegir, escriure, representar i ordenar.

- Identificar, reconéixer i classificar polígons.

- Comparar i classificar figures geomètriques per diversos criteris.

- Iniciació a la mesura.

- Obtenir figures equivalents i interpretar les igualtats com a operacions equivalents.

- Emprar les transformacions geomètriques del pla per crear noves figures.

Els continguts que es poden treballar són: el concepte i càlcul de superfícies, equivalències, tipus de polígons segons els costats, concavitat i convexitat, reconeixement d'una determinada peça o peces dins d'una composició ja donada...

La metodologia emprada és a través de la manipulació i experimentació de l'alumne/a. Hi ha activitats preparades per realitzar-les individualment i d'altres per realitzar-les en petit grup. Una mostra d'activitat d'aquest bloc és la següent:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Racó 4 : Els moviments en el pla: gir, translacions i simetries

L'objectiu general d'aquest bloc és:

- Conèixer i treballar tres tipus de moviments: girs, translacions i simetries.

Els continguts es treballaran bàsicament a partir de la creació i composició de sanefes i mosaics.

Una possible proposta d'activitats seria:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Racó 5 : Joc lúdic

L'objectiu general que es pretén és potenciar les matemàtiques través del joc . Els continguts que es poden treballar són qualsevol dels indicats anteriorment a part dels actitudinals específics propis del joc:

- Reconeixement de peces, per tant desenvolupament de la memòria.

- Tipus de polígons.

- Deducció d'una norma, llei o estratègia.

- Integracions interdisciplinars.

- Saber respectar les normes del joc.

Entre una gran multiplicitat de propostes, podem destacar:

- jugar a dòmino amb les peces de manera que sempre cal construir un tipus determinat de polígon (tres, quatre, cinc... costats) en cada jugada.

- sobre targes quadriculades, omplir "bingo", segons les peces que van sortint i llegides segons la seva formulació específica.

- posades boca a vall (estan per parelles) fer aparellaments ("memory")

- en una estructura quadriculada, crear mosaics per atzar

Una activitat, per exemple, pot ser la confecció de lletres a partir de les peces del mosaic.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Racó 6 : Contrast amb la realitat

En aquest bloc el nostre objectiu general és aconseguir un nivell d'abstracció de l'alumne/a, és a dir, aconseguir traslladar allò après en el paper al seu entorn o realitat més immediata.

Els possibles continguts a treballar són: tipus de polígons, sanefes, gir, translació i simetria, composició de nous objectes reals (arquitectura), estudi geomètric d'una realitat existent.

Una possible activitat seria:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Avaluació

L'avaluació per part del mestre/a i l'alumne/a a part del control de l'observació personal del desenvolupament del treball personal i grupal és bo que l'efectuï a partir d'un control-registre. Un possible model d'avaluació seria la confecció d'una graella on hi constin els continguts, procediments i actituds que el mestre/a creu interessant avaluar. A més és important incloure un procés d'autoavaluació per part del mateix l'alumne/a on, també a través d'una graella d'observació, té en compte i cal reflexionar sobre:

- Assimilació i domini dels continguts treballats.

- Nivell d'acceptació de les activitats i perquè.

- Nivell de dificultats i per què.

Cada un d'aquests apartats o d'altres que hi vulguem afegir, el podem catalogar en base a una determinada gamma de colors que obliguin a definir a l'alumne/a el grau del seu procés personal.

 

 

Ademgi. Associació d'ensenyants ed matemàtiques de Girona.

Feemcat. Federació D'ensenyants de Matemàtiques de Catalunya.