ORDIMATES A PRIMÀRIA

Fina Ferrés
Prof. Fac. de Ciències de l¨Educació. UdG

ORDInadors per a les classes de MATEmàtiqueS.

Per què aquest taller?. Parlem primer dels ordinadors, de les classes de matemàtiques i després, a partir de les activitats previstes al taller, veurem quina funció poden tenir els ordinadors a les classes de matemàtiques.

Els ordinadors

Tot i no acabar d’entendre com circulen els bits a través dels seus circuits, el que sí sabem, o més aviat intuïm, és perquè ens serveixen. Són màquines capaces de realitzar operacions aritmètiques i lògiques a altes velocitats i que, hores d’ara, no es limiten a treballar amb xifres, amb lletres, amb caràcters.. si no que fins i tot ens presenten imatges, ens permeten passejar per escenaris que semblen gairebé reals, ens "expliquen" històries.... I també sabem que els trobem per tot arreu i han passat a formar part de l’oferta lúdica per als nostres infants (i adults).

Les classes de matemàtiques

Òbviament són totes aquelles estones de l’horari escolar que es dediquen a "fer matemàtiques". I això que vol dir? Amb paraules d’una bona mestra:

"... no es tracta de transmetre uns coneixements sinó de crear unes situacions que permetin que els nens observin, experimentin, reflexionin i treguin conclusions d’allò que han fet, és a dir, que descobreixin i així arribin a "saber alguna cosa" "

D’acord amb aquesta idea, la nostra intervenció en el procés d’aprenentatge ha d’anar encaminada a crear situacions que afavoreixin l’activitat de l’alumnat que tant pot ser manipulativa, com de creació, de reflexió, d’investigació.... En qualsevol cas a través d’ella els nens i les nenes han de ser capaços d’establir relacions significatives entre els nous continguts que se’ls presenten i els elements ja presents en la seva estructura cognoscitiva.

Per això els proposem activitats que tenen com a accions bàsiques relacionar, comparar, ordenar, comptar, calcular, representar, construir per tal de poder experimentar, investigar, deduir.... Algunes d’aquestes situacions van encaminades a la investigació i d’altres a l’exercitació i pràctica d’algunes habilitats que només es poden desenvolupar a partir de la pròpia pràctica.

Els ordinadors a les classes de matemàtiques

I perquè no? I els àbacs, i els geoplans, i els blocs i jocs lògics i les calculadores ... Com qualsevol altre recurs, els ordinadors també hi tenen un lloc.

És evident que els ordinadors tenen alguns trets que els diferencien dels altres recursos donat que constitueixen un nou medi que té com a finalitat representar la realitat, realitat que a través d’ells ens arriba mediatitzada.

Per altra banda els ordinadors tenen una àmplia utilització en diversos camps de la nostra vida quotidiana donada la potencialitat de càlcul que ofereixen i la capacitat d’organitzar i tractar la informació. Aquest aspecte és prou important perquè tots aquells continguts procedimentals d’organització i representació de dades que es treballen a partir de certs cursos de l’Ensenyament Primari els prenguin com a eina de treball.

Objectius del taller

Aquest taller només pretén obrir una petita finestra al que pot representar la utilització dels ordinadors a les classes de matemàtiques a primària. Podem concretar els objectius en els següents punts:

• Conèixer algunes de les aplicacions informàtiques que poden ser útils a les classes de matemàtiques.
  • Analitzar diferents propostes de treball a fer utilitzant el programari presentat.
  • Valorar el programari i les propostes d’activitats.

Desenvolupament del taller

Després de presentar el taller els assistents es distribuiran en petits grups per tal de conèixer i analitzar aplicacions adequades pels diferents cicles de l’Educació Primària i per treballar aspectes diversos:

• Entorns de càlcul:
  • Adibú, Mates Blaster, Countdown...
  • CLIC : paquets de càlcul. ( Edició d’activitats, si s’escau)
  • Jocs de lògica i raonament: La casa de les matemàtiques de la Millie, Raonaments i deduccions 1, Razonamientos y deducciones 3
  • Entorns per a treballar la geometria: CABRI
  • Aplicacions per treballar l’organització de dades i la seva representació: full de càlcul
  • Resolució de problemes: SÒCRATES

Comentari de les propostes d’integració curricular presentades.

En la mesura que sigui possible, l’organització del taller s’adequarà als assistents i als seus interessos.