Llistes amb Scratch

Icona iDevice Que són les llistes?
Les “llistes” són uns recursos que amplien les possibilitats per guardar valors en un programa. De la mateixa manera que us havíem dit que una variable era com una caixa o un calaix on es podia guardar un valor, ara podem fer el símil que una llista és com una calaixera o un conjunt d'arxivadors, amb diferents compartiments ordenats on guardar valors numèrics, paraules, frases...

 

metàfora d'una llista

 

Per crear una llista es fa de manera semblant a com ho vam fer per a les variables, amb el botó "Nova llista" del grup de comandes relatives a "variables".

 

Primerament veurem una caixa buida, però podrem (ja sigui a mà o, habitualment, mitjançant unes instruccions de programa) anar-hi afegint elements que apareixeran ordenats, com és lògic en una llista. Quan ja tinguem elements a la llista veurem a l'escenari quelcom semblant a això:

 

Les instruccions relatives al treball amb llistes són prou explicatives:

 

També convé saber que clicant sobre un element d'una llista (a l'escenari) podem canviar-lo i/o esborrar-lo “a mà”.

 


Icona iDevice Exploreu les comandes de llista

Mireu l'ús d'aquestes comandes en un programa que fa una llista ben senzilla:

Llista nombre enters 1, 2, 3...

Podeu endevinar de quina llista es tracta?

Escriviu un diagrama dels passos del programa.

Obriu l'Scratch i composeu el programa definint-lo directament sobre l'escenari:

  • Obriu un nou fitxer.
  • Esborreu tots els personatges.
  • Creeu la llista “enters”, clicant a “nova llista”, en el bloc de variables.
  • Creeu la variable n, que servirà per comptar des de 1 fins el nombre desitjat.
  • Creeu la variable “quants” que servirà per guardar el nombre desitjat.
  • Busqueu les peces en els blocs corresponents i uniu-les correctament.
  • Comproveu que el programa funciona: demana quants nombres volem (n) i ens fa la llista dels nombres enters de 1 fins a n
  • Penseu perquè i com funciona. Intenteu canviar peces de lloc o suprimir-les i comproveu què passa.

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License

Programem amb Scratch!