Raimon 
                      Casellas 
                     Raimon 
                      Casellas va néixer a Barcelona el 1855 al si d'una 
                      família menestral. Estudià Humanitats i Filosofia 
                      durant vuit anys al seminari de Barcelona (1864-1872), estudis 
                      que deixà en quedar orfe per fer-se càrrec 
                      del negoci familiar, una tintoreria, que mantingué 
                      almenys fins el 1893; però restà vinculat 
                      als ambients culturals a través d'una tertúlia.
Raimon 
                      Casellas va néixer a Barcelona el 1855 al si d'una 
                      família menestral. Estudià Humanitats i Filosofia 
                      durant vuit anys al seminari de Barcelona (1864-1872), estudis 
                      que deixà en quedar orfe per fer-se càrrec 
                      del negoci familiar, una tintoreria, que mantingué 
                      almenys fins el 1893; però restà vinculat 
                      als ambients culturals a través d'una tertúlia.
                    El 
                      març de 1891 començà a col·laborar 
                      a la revista L'Avenç. L'any següent entrà 
                      com a crític d'art a La Vanguardia, des d'on 
                      es va convertir en un dels personatges més influents 
                      de la cultura del moment, sobretot des del seu viatge a 
                      París, el 1893, que el portà a conèixer 
                      de prop les tendències artístiques més 
                      innovadores de França i Anglaterra. Casellas va introduir 
                      els prerafaelites i el simbolisme i va defensar el "principi 
                      d'intensitat" en l'elaboració del producte artístic. 
                      Va participar intensament en la introducció de l'obra 
                      de Maeterlinck, al costat de Rusiñol, i va ser un 
                      dels promotors de les festes modernistes de Sitges, on s'estrenà, 
                      el 1893, La intrusa de Maeterlinck. La influència 
                      d'aquest autor es fa palesa en la novel·la curta 
                      La damisel·la santa, un poema en prosa de 
                      tema místic, que va ser premiada al Certamen Literari 
                      de la tercera Festa Modernista de Sitges, el 1894.
                    Casellas 
                      va participar en la reacció antidecadentista dels 
                      últims anys del segle, convençut que calia 
                      una renovació institucional que fes possible la realització 
                      de les idees estètiques per les quals estava lluitant. 
                      Amb aquesta ambició s'inclinà vers els ambients 
                      catalanistes del moment i, quan l'any 1899 La Veu de 
                      Catalunya es va convertir en diari, ell n'esdevingué 
                      el cap de redacció.
                    D'acord 
                      amb les seves idees artístiques comença a 
                      treballar en Les multituds, un conjunt de narracions 
                      -en principi vint-i-quatre, que van quedar reduïdes 
                      a onze-, en què es proposa fer un retrat de la psicologia 
                      de les masses. Aquest fenomen el preocupà perquè 
                      "sembla que cadascú abdiqui poc o molt de la 
                      seva ànima, per a proclamar-ne una de nova que és 
                      l'ànima de tots plegats". En principi són 
                      narracions que parteixen un fet real, però que són 
                      deformades per la intensificació dramàtica. 
                      Fa servir dues tècniques: l'exageració dels 
                      contrastos i l'esquematització de la realitat.
                    La 
                      seva obra més coneguda, Els sots feréstecs, 
                      comença també com una sèrie de visions 
                      d'una comarca concreta, coneguda en la seva infantesa; però 
                      després li dóna unitat a través d'un 
                      personatge que lliga les diverses tensions fins a convertir-se 
                      en una unitat dramàtica, en una novel·la, 
                      publicada el 1901, i que és la primera novel·la 
                      modernista.
                    Arran 
                      de la Setmana Tràgica de 1909 Casellas entrà 
                      en un procés depressiu, que no superà, i que 
                      el portà al suïcidi, l'any següent, a Sant 
                      Joan de les Abadesses.