 Els 
                      sots feréstecs (si voleu 
                      més informació cliqueu aquí) 
                      representa el fracàs de l'artista en el seu intent 
                      de transformar la societat. El protagonista, mossèn 
                      Llàtzer, encarna l'home superior, el Bé i 
                      l'Ideal, que s'enfronta a les multituds, el Mal i la Natura, 
                      encarnades per la Roda-soques. El personatge que inicia 
                      el llibre, l'Aleix de les Tòfones, simbolitza la 
                      degradació de les qualitats humanes.
Els 
                      sots feréstecs (si voleu 
                      més informació cliqueu aquí) 
                      representa el fracàs de l'artista en el seu intent 
                      de transformar la societat. El protagonista, mossèn 
                      Llàtzer, encarna l'home superior, el Bé i 
                      l'Ideal, que s'enfronta a les multituds, el Mal i la Natura, 
                      encarnades per la Roda-soques. El personatge que inicia 
                      el llibre, l'Aleix de les Tòfones, simbolitza la 
                      degradació de les qualitats humanes.
                    
                      Mossèn Llàtzer és un capellà 
                      de ciutat que ha estat exiliat a una parròquia rural, 
                      Montmany o Els Sots Feréstecs, perquè havia 
                      intentat reivindicar la memòria d'un filòsof 
                      del passat -potser Sibiuda o Verdaguer-. Hi va carregat 
                      de bones intencions, amb el propòsit de donar vida 
                      espiritual als pagesos. Però de seguida xoca amb 
                      la seva gasiveria i desconfiança. Com que veu que 
                      no en treu res, intenta convèncer-los amb l'exemple, 
                      i així es posa a refer tot sol l'edifici malmès 
                      de l'església, però no aconsegueix altra cosa 
                      que la mirada burleta del camperols i que el titllin de 
                      ric.
                    
                      Mentrestant ha arribat a l'ermita de Puig-graciós 
                      la Roda-soques, una prostituta que aviat aconsegueix l'èxit 
                      que li falta al capellà, i es fa seus els pagesos. 
                      Llavors mossèn Llàtzer canvia de tàctica 
                      i intenta fer-los canviar mostrant-se sever amb ells amenaçant-los 
                      amb els càstigs de l'infern. Quan la Roda-soques 
                      el desafia, presentant-se a l'església, l'expulsa, 
                      però no és sinó un triomf aparent, 
                      perquè els pagesos el deixen sol i no van més 
                      a l'església. Cau abatut i, durant la seva malaltia 
                      la natura destrueix les millores de l'església, que 
                      tant li havien costat.
                    
                      Però el seu calvari encara no ha acabat: quan més 
                      enfonsat es troba rep la petició de l'últim 
                      sagrament d'un fidel. Això li fa concebre esperances, 
                      i malgrat que està dèbil i és de nit, 
                      es dirigeix a la seva casa, la més allunyada de la 
                      parròquia; però tot ha estat una burla. En 
                      el camí de tornada s'estimba i cau en un estat catalèptic, 
                      que el manté amb plena lucidesa mental, però 
                      sense moviments. El creuen mort, i mossèn Llatzer 
                      ha d'assistir impotent al triomf de la Roda-soques durant 
                      el seu velatori.
                    
                      D'entre els aspectes remarcables de la novel·la cal 
                      ressaltar el llenguatge, fort, coent, farcit d'onomatopeies, 
                      repeticions i ruralismes; tot plegat intenta reflectir la 
                      situació de forta tensió entre els dos pols 
                      i la despersonalització, ignorància i bestialitat 
                      dels pagesos. Aquesta selecció de trets literaris, 
                      especialment del lèxic, va provocar la reacció 
                      contrària d'una part de la intel·lectualitat 
                      catalana, que van titllar el llenguatge "mascle" 
                      de barroer i curt de mires, i que va donar ocasió 
                      a la caricatura publicada al Cu-cut en què els pagesos 
                      de Montmany apedreguen Raimon Casellas. Llavors no podien 
                      ser ells qui l'apedreguessin, perquè la majoria no 
                      sabia llegir; ara tampoc, perquè ja no n'hi ha.
                    
                      Els sots feréstecs, malgrat el seu fort caràcter 
                      simbòlic, té una base molt realista: hi ha 
                      llocs i cases perfectament identificables sobre el mapa; 
                      reflecteix una realitat històrica sobre peripècies 
                      d'alguns rectors anteriors de la parròquia, que Raimon 
                      Casellas devia conèixer prou bé arran de les 
                      seves estades infantils a la masia de l'Ullar (Uià, 
                      en la fonètica de la contrada), i alguns dels pagesos 
                      descrits corresponen a figures reals, per més que 
                      estiguin caricaturitzades.