Ahmes al S XXI

Icona iDevice Introducció

Imatge i traducció de la web

El 1858, A. Henry Rhind, jove anticuari escocès, obtingué a Luxor, un papir força ample, que deien que havia sigut trobat a las ruïnes de Tebas. Originàriament, el document havia estat un rull d'uns 5,5 m de larg por 33 cm d'ample, però estava trencat en dues peces i li faltaven alguns fragments. Alguns d'aquests fragments van aparèixer, mig segle després, als arxius de la Historic Society, de Nova York. Havien estat obtinguts pel col·leccioniste Edwin Smith. A la seva mort el papir de Rhind fou adquirit pel British Museum, on es conserva en l' actualidat.

 

Quins problemes matemàtics plantejaven i resolien els antics egipcis?

Quines matemàtiques feien fa més de 3000 anys?

 

 


Icona iDevice Objectius
  • Experimentar amb els problemes d'àrees i volums resolts a l'antic Egipte i recollits al Papir Rhind (o d'Ahmes) i també al Papir de El Caire i al Papir de Moscou.
  • Comparar els mètodes actuals amb els que van emprar fa milers d'anys els egipcis
  • Fer servir les unitats de mesura d'aquella època.

Icona iDevice Desenvolupament

Materials:

 

Treballareu en petits grups formats per 2-3 persones per resoldre els problemes. Cal que escriviu un paràgraf sobre cada problema (8 problemes) comparant els mètodes utilitzats en l'actualitat enfront dels utilitzats en l'antic Egipte.

Podeu treballar amb paper i bolígraf, amb els enunciats impresos, o només amb ordinador, escrivint el treball en arxius digitals.

Al final de l'activitat lliurareu al vostre professor/a l'informe escrit del vostre treball.

Temps aproximat: Quatre o cinc sessions de classe



El material d'aquesta unitat prové de: Historical Modules for the Teaching and Learning of the Mathematics, Projecte coordinat per Victor J. Katz & Karen Dee Michalowicz, esponsoritzat per the Mathematical Association of America i editat en format de CD l’any 2004.
Traducció i interpretació del text anglès: Gemma García Cáceres, Patrícia Tena Zaforas, Antonia Trapero Jaume, alumnes del Màster de Formació del Professorat de Secundària de la UPF (curs 2009 -10). Documentació elaborada per un encàrrec del crèdit “Història i ensenyament de les matemàtiques” impartit per Iolanda Guevara Casanova.

Aquest material ha estat empaquetat en SCORM per Victòria Oliu Subiranas, gràcies a una llicència retribuïda concedida pel Departament d'educació de la Generalitat de Catalunya. Resolució EDU/2760/2010, de 6 d'agost, (DOGC 5702 - 27.8.2010)

Llicenciat sota la Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 2.5 License

Ahmes al Segle XXI