La medicina en l'època romana

Apreciar la importància de la medicina romana com a impulsora de l' actual.

Reconèixer l’origen d’alguns dels fàrmacs actuals en el món romà.

Descobrir les possibilitats de la cirurgia romana a través de les restes arqueològiques recuperades i dels textos epigrafiats.

Ciències Socials, Ciències de la naturalesa, Cultura clàssica.

Lloc on es realitza: Dependències del Camp.

Nivell educatiu: Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

L’activitat es presenta de manera activa a partir d’un intercanvi d’informacions de les malalties, traumatismes i intervencions comunes que han patit els alumnes: refredats, caigudes ... i que posen de manifest l’escassa diferència entre els dolors actuals i els dels nostres avantpassats.
Es treballen cinc aspectes tot relacionant la medicina actual amb la romana: La població, higiene i salut. Les termes i les ínsules. El déus: anatomistes, de la salut, mèdics i de les malalties. La medicina científica: fàrmacs d’origen vegetal, animal i mineral, les receptes, les malalties. L’instrumental quirúrgic i la cirurgia general. Les troballes arqueològiques mèdiques i les conclusions

Material: Guia didàctica per als professors/es i quadern de treball de l’alumne/a. Mostres de medicaments d’origen vegetal, animal i mineral. Llit de traumatismes i escultures que mostren representacions de la varicel·la i d’un hidrocele. Instruments mèdics i de cirurgia de l’època: escalpels, agulles, espàtules, culleretes, ventoses, sondes, pinces, cauteris, etc. Segell d’oculista, fíbules, mostres de pròtesis dentaries, etc. Làmines.
Desplaçament: En autobús.

Cal dividir els alumnes en cinc grups per treballar alternativament els diferents aspectes. Es proposa com a treball posterior una visita al MNAT a fi d’observar directament l’instrumental quirúrgic que s’hi serva.