5.9-  Un enfocament constructivista a la classe d'educació física

 

Motiu: la tasca docent a l’aula des d’una concepció constructivista ens aporta pautes d’actuació que són totalment vàlides al pati o al gimnàs durant la classe d’educació física. En presento algunes, amb exemples relacionats amb l’educació física ( els títols de les pautes són de Rosa Tarradelles [1])

                                                                                                                                                        

1) Tenir en compte les diferencies individuals de l’alumnat.

 

Als apartats 2.1( tria d’equips), 2.2(diversitat en jocs sense competició)   i 2.3(diversitat en joc competitiu) ja he parlat de com atendre aquesta diversitat, sense crear èlits ni marginats. Tenir en compte la diversitat també ens porta a actuar de forma que els alumnes aprenguin segons el seu propi ritme d’aprenentatge.

 

 

 

 

2) Relacionar els aprenentatges amb la vida real dels infants

 

Crec que l’educació física serà una matèria més valorada en el moment en què tots els professionals, pares, mares i alumnes més grans  entenguin que els aprenentatges que s’hi donen no són només encarats al món esportiu sinó també a la vida de la llar, del carrer…  en aquest sentit, la relació entre l’educació físic i la prevenció de riscos ha de ser total, i el mestre ha de saber transmetre que els fets, conceptes i procediments apresos es poden aplicar per a  resoldre moltes qüestions problemàtiques que els alumnes  es plantegen quotidianament. Les actituds treballades també han de tenir continuïtat més enllà del pati o  gimnàs.

 

 

3) Promoure l’activitat i la interacció

 

L’àrea d’educació física és rica en aprenentatges actius; ens podem plantejar que siguin lliures, dirigits pel mestre, o fins i tot  per companys/es. Com més interacció hi hagi entre els alumnes, més entrenament  en  habilitats socials. En aquest sentit, està bé que el mestre ensenyi i els alumnes aprenguin, però que els mateixos alumnes siguin capaços d’ensenyar, que siguin capaços d’organitzar, de preveure... fa molt més ric l’aprenentatge. 

 

 

4) Perseguir la significació i la funcionalitat dels aprenentatges

 

Davant d’un tema nou (rugby, esports de lluita, a la natura…) és interessant saber quins són els coneixements previs que tenen els alumnes. 

Cal presentar els continguts  de forma clara, coherent i organitzada, oferint-los pautes per a aplicar a d’altres situacions de la vida diària. Saber que la pràctica del rugbi ens pot ajudar a “canviar de xip” per les seves normes tan diferents d’altres esports.  Relacionar-ho amb els canvis d’esquemes que ens trobarem a la vida diària (conduir al Regne Unit, per exemple) pot donar significat i funcionalitat al rugbi. Saber que l’art de l’esquiva, tan important en els esports de combat, ens pot ajudar a esquivar perills al carrer o a la natura ( un gos ferotge, un nen amb monopatí sense controlar o un esquiador novell que ve contra nosaltres), saber que en aquestes activitats físiques el respecte al contrari és sagrat...  ens pot fer entendre que els esports de combat ens poden ensenyar quelcom important.

 

 

5) Promoure el desenvolupament i l’activació dels processos a través dels quals els nens i les nenes aprenen i construeixen coneixements

 

La curiositat, la iniciativa, el repte, l’èxit, l’error, la fantasia, la imaginació, la persistència, l’empatia, el plaer... incideixen de manera positiva en l’acte d’aprendre. Els nous materials i jocs inciten la curiositat, cercar una estratègia  en un joc d’equip demana una iniciativa, els reptes van lligats amb les paraules persistència, èxit i error, el joc d’equip  va lligat amb l’empatia... i sempre hi ha d’haver el plaer, la recerca de l’alegria per sobre de tot.

 

6) Potenciar la globalització dels aprenentatges

 

Malgrat que la nostra matèria sigui l’educació física podem d’establir una estreta relació  amb altres àrees com les naturals, socials, matemàtica… 

No cal que els nostres alumnes arribin a la E.S.O. per haver-los d’explicar què és la pressió; quan es donen massatges ho podran entendre fàcilment dient-los que si premem les cervicals amb un sol dit l’excés de força en un punt petit i delicat pot provocar una pressió perillosa. 

 

 

7) Varietat d’experiències i materials

 

Tant referides als temes que es plantegin, com a la varietat de materials, com a les variants que proposem en els jocs o activitats. com al tipus d’agrupaments que proposem per tractar-les: individual, parelles, equips, gran grup…

 

Malament rai si els alumnes comenten: “a classe d’educació física sempre fem...”.

 

8) Equilibri entre varietat i repetició d’experiències

 

La repetició de determinades actuacions és necessària per al procés d’aprenentatge, però sense caure en la monotonia, ja que aquesta fa inevitablement avorrir. Caldrà que trobem l’equilibri necessari entre la varietat i la repetició, ja que la primera podria conduir-nos a una lleu consolidació de les habilitats encara no adquirides plenament i la segona a una excessiva repetició que poca cosa aportaria a l’aprenentatge.

 

 

9) Rigor en els plantejaments i flexibilitat en les actuacions

 

A l’apartat 4.3 m’he referit al tema de “donar més importància als processos que als resultats”. L’ensenyament es planifica d’acord amb les finalitats que perseguim i els objectius que ens proposem, però un excessiu rigor a l’hora d’actuar ens podria fer perdre bona part del procés d’ensenyament -aprenentatge dels alumnes. L’assignatura d’educació física és de les més manipulatives que existeixen, s’aprèn experimentant amb un mateix i en contacte amb el material i amb els altres; una excessiva rigidesa en les actuacions ens podria portar a no aprofitar les mil possibilitats d’aprendre que a cada moment de classe es troben els alumnes .

 

 

 

Per a saber-ne més:

ROSA TARRADELLES.  Perspectiva escolar” nº 195 pl. 2-11)

 

 

RETORN A L’INICI

 



[1] Perspectiva escolar” nº 195 pl 2-11