escola itaca

 

 

 

5.- LES METODOLOGIES D'APRENENTATGE A L'ESCOLA ITACA

 

5.1.- Els projectes

Un projecte de treball serà una de les maneres d'organitzar les activitats d'ensenyament-aprenentatge que es basa fonamentalment en la globalització.

Es potenciaran activitats en les quals els alumnes puguin, a partir dels seus coneixements, resoldre i abordar un dubte, un problema, una temàtica que els interessa, buscant informació, triant-la, comparant-la i comprenent-la.

Quan aquesta nova informació sigui interioritzada podrem parlar de nous coneixements.

Serà també un lligam amb les famílies que s'enriqueix i passa a tenir un paper principal ja que la relació i la col·laboració està relacionada amb l'activitat de cada dia i amb la recerca que es du a terme. L'intercanvi és mutu. Mestres, pares i alumnes estaran immersos en un procés d'aprenentatge junts que pot resultar engrescador.

 

5.2.- Els racons d'aprenentatge

El racons d'aprenentatge responen a la necessitat d'establir estratègies organitzatives per tal de donar resposta a les diferències, interessos i ritmes d'aprenentatge de cada alumne.

Afavoreixen l'autonomia de l'alumne/a, l'ajuden a ser responsables amb el material i el treball, creant la necessitat d'un ordre.

Els alumnes aprenen a organitzar-se, a planificar les feines, a saber què volen aprendre i quins camins poden utilitzar per aconseguir-ho.

Permeten una certa flexibilitat en el treball, deixen lloc a la creativitat i la imaginació de l'infant i el que és més important, li deixen espai i temps per a pensar.

 

5.3.- L'expressió artística

L'escola donarà importància a la formació de la sensibilitat i al desenvolupament de la seva percepció en tota l'expressió artística

 

5.3.1.- Educació Plàstica

L'educació plàstica ha de constituir un diàleg entre les vivències i conceptes propis de l'alumne i la manera de reflectir-les mitjançant un codi plàstic.

Així doncs la intervenció pedagògica ha de possibilitar aquest fluir d'idees i coneixements alhora que desenvolupi la sensibilitat per rebre i captar tota classe de fenòmens que ens envolten per tal d'estimular la seva percepció.

Es treballarà la capacitat de captació de formes, mides, colors, textures i espais per tal de comprendre'ls i intervenir-hi d'acord amb la realitat i significància personal de cada alumne.

 

5.3.2.- Educació Musical

Les activitats musicals estaran molt lligades a la celebració de les festes populars de la Castanyada, St. Nicolau, Carnestoltes i Sant Jordi i s'utilitzaran com elements motivadors i a través d'elles es farà arribar a l'alumnat la tradició musical del nostre país.

No s'oblidarà l'aprenentatge d'altres aspectes de l'educació musical com les audicions i el llenguatge musical. S'utilitzarà la flauta dolça a partir del segon trimestre de Cicle Mitjà com a instrument d'aprenentatge.

Serà un objectiu fonamental intentar que els nens i nenes gaudeixin de la música.

 

5.3.3.- Teatre

L'expressió corporal i l'art escènic es treballarà dins del possible com una forma integradora de diverses disciplines que incideixen en la formació dels alumnes permetent-los desenvolupar les seves capacitats més personals.

Es treballarà especialment en el cicle Mitjà si bé en major o menor grau estarà present en els altres cursos.

 

5.4.- L'expressió corporal i l'educació física

 

5.4.1.- Expressió corporal

Mitjançant l'expressió corporal es procurarà que els alumnes siguin capaços d'obrir les vies de l'exteriorització de vivències a través del cos i del moviment, per tal d'assolir una disponibilitat i flexibilitat tant corporal com mental que li permetin respondre als estímuls del seu propi cos i als del seu entorn, desenvolupant les capacitats de concentració, percepció, comunicació i creació.

 

5.4.2.- Educació física

L'Educació Física ha de contribuir a la millora de la qualitat de vida de les persones i possibilitar la pràctica de les activitats corporals per a tothom, sense distinció de cap mena.

A l'Educació Primària , l'Educació Física s'ha d'encaminar a la consecució de finalitats utilitàries, higièniques i ètiques que es concreten en el coneixement corporal i el domini de l'acció motriu en l'espai.

S'intentarà enriquir quantitativament la motricitat de l'alumnat, donant prioritat a la varietat d'experiències, deixant que busqui diverses solucions motrius davant de les situacions proposades; en els darrers cicles, cercar la qualitat en els moviments, qualitat referida tant a l'eficàcia com a l'expressivitat del gest.

Es procurarà utilitzar metodologies actives amb diferents sistemes d'agrupament que no suposin només una simple juxtaposició de tasques individuals, sinó que propiciïn la cooperació i col·laboració entre els alumnes; es fugirà de l'estricte competitivitat i es vetllarà perquè es donin les adequades condicions de respecte entre els companys i companyes.

 

5.5.- Educació de la sexualitat

Una de les tasques fonamentals del Sistema Escolar és l'atenció de la salut dels individus i dins d'aquest context, l'educació sexual hi juga un paper important.

Bàsicament, a l'escola cal atendre la correcta transmissió d'una informació científica dels fets sexuals i estimular l'adopció d'actituds que garanteixin en les diferents edats, la lliure i natural convivència entre nens i nenes.

Entenem que la coeducació és una condició bàsica per aconseguir un marc de relacions equilibrades i satisfactòries.

 

5.6.- Festes populars: tradició i identitat

Entenem les festes populars com una continuació de la tasca escolar i no pas com un parèntesi, i van lligades a la resta de les activitats educatives i formatives.

L'objectiu d'aquestes celebracions és la sensibilització i aprofundiment en la seva significació, així com aconseguir un bon clima de convivència, col·laboració i relació entre els alumnes de diferents edats.

Es celebraran les festes de Sant Nicolau, la Castanyada, Carnaval i Sant Jordi.

 

5.7.- Individualització: Els grups reduïts

Malgrat les dificultats que es plantegen per aconseguir un bon nivell d'individualització, s'haurà de tendir a assolir-ne el grau més alt possible..

Caldrà tenir present l'existència de diferents ritmes de maduració, de realització de les tasques i d'interessos i també la problemàtica específica dels alumnes amb Necessitats Educatives Especials o amb adaptació curricular.

Per incidir en aquests aspectes , es procurarà, sempre que sigui possible, realitzar sessions en petit grup (grup reduït) en les matèries que es considerin més adients i així aconseguir un millor aprofundiment i potenciar el tracte més individualitzat amb cada alumne.

 

5.8.- La metodologia científica

Es tendirà a fer servir mètodes d'investigació i recerca que siguin el màxim d'objectius i no es decantin per visions subjectives de la realitat, que presentin una visió global de les diferents qüestions i que siguin actius per part de l'alumne.

 

5.9.- L'aula d'informàtica

Els alumnes d'Educació Infantil i Cicle Inicial de Primària, utilitzaran l'ordinador per racons, per reforçar aspectes de percepció, llenguatge, música i grafisme.

L'ordinador, com altres racons, afavoreix el desenvolupament global del nen i permet un treball més individualitzat.

Els alumnes de Cicle Mitjà i Cicle Superior, disposaran de sessions setmanals a l'aula d'informàtica, aprofitant les estones de grups reduïts, i utilitzaran l'ordinador com a eina de treball per desenvolupar activitats lligades a la dinàmica del curs.

L'objectiu prioritari serà potenciar els aspectes manipulatius i la introducció en el processador de textos.