AULA D’ACOLLIDA

L'Aula d'Acollida és l'espai de trobada i primer contacte que té l’alumnat nouvingut amb el centre. Cal donar la resposta educativa adequada a l’alumnat que s’incorpora als centres docents de secundària procedent d’àmbits lingüístics i culturals allunyats del nostre.

Si l'alumnat ve escolaritzat del país d'origen, en les diferents matèries es fa, bàsicament, vocabulari. En el cas que l'escolarització sigui deficient es recolzarà l'adquisició dels continguts i procediments que els manquin. L’aprenentatge de la llengua pròpia del país i de l’ensenyament és el primer pas, no solament per facilitar-los la incorporació plena en el centre i el seguiment dels aprenentatges, sinó perquè s’integrin en igualtat de condicions en la societat catalana.

L’aula d’acollida és un marc de referència i un entorn de treball obert i acollidor dins del centre educatiu. Ha de suposar un procés, o suport lingüístic, intensiu d’aprenentatge de la llengua. Va dirigida principalment als alumnes nouvinguts no-catalanoparlants que s’incorporen al centre enguany. També poden entrar a l’aula d’acollida els alumnes que van arribar a Catalunya fa més de dos anys però que encara no són alumnes competents lingüísticament en la lectura, l’expressió oral, l’escriptura o l’ortografia.

És un recurs temporal; l'alumnat té un currículum molt individualitzat i està atès segons les seves necessitats, això fa que els grups siguin heterogenis i que s'hagi de treballar a diferent nivells dins de la mateixa aula i una sola professora. Els recursos informàtics són molt importants ja que permeten una redistribució dins de l’aula en funció de les necessitats.

S’hi atenen nois i noies dels quatre nivells de l’ESO. De manera orientativa, l’alumnat assistirà a l’aula d’acollida un màxim de mitja jornada diària (15 hores) que anirà disminuint a mesura que avanci en els aprenentatges. Les hores en què l’alumnat nouvingut vagi a la seva classe ordinària són, en la mesura que sigui possible, les hores de les àrees més socialitzadores i que no tinguin massa contingut lingüístic: educació física, dibuix, música, etc.

L’aula funciona mitjançant un horari trimestral (setze hores setmanals), que es modifica cada trimestre en funció que l’alumne tingui prou competència lingüística i de les noves incorporacions; són significatius i funcionals per a l’alumnat i responen, en definitiva, a les necessitats de la vida quotidiana.

Actualment a la classes hi ha tres nivells, dins les adaptacions grupals:

• 1r Nivell: Alumnes nouvinguts de 1r any que no coneixen l’alfabet llatí, per tant la seva prioritat serà aprendre a escriure i llegir.
  • 2n Nivell: Alumnes nouvinguts de 1r any que coneixen l’alfabet llatí.
  • 3r Nivell: Alumnes de 2n any que han assolit els conceptes treballats a classe. Abans d’iniciar totes les activitats es farà una avaluació inicial per detectar els coneixements lingüístics de l’alumnat per tal d’adequar a les seves necessitats el treball que s’ha de realitzar.

Tots els alumnes d’aula d’ acollida tindran, doncs, elaborat un Pla Intensiu Individual -PII (unes adaptacions curriculars i unes modificacions del currículum) al qual hauran de treballar els professors de les diverses matèries que els alumnes cursen i de les quals necessiten adaptació especial per a poder desenvolupar-les.

Es treballen al llarg del curs tres Projectes: Fem un conte virtual, Hora de lectura i Móns virtuals 3D a l’aula: SL/OS i es fa servir l’eina del Bloc d’aula gairebé a diari pels nostres alumnes: Aula Acollida IES Ernest Lluch i Martí (Cunit).

Objectius generals:

l’objectiu principal serà proporcionar a l’alumnat nouvingut una competència comunicativa bàsica i elemental com a preparació i orientació de la futura integració escolar, cultural, social i professional.

1. Saber utilitzar el llenguatge en situacions quotidianes.
  2. Produir missatges orals emprant una dicció i entonació adequades.
  3. Assegurar el lèxic fonamental i ampliar-lo en la mesura que es diversifiquen els seus coneixements i els seus àmbits d’expressió personal.
  4. Comprendre ordres i explicacions orals de característiques i complexitat diverses.
  5. Ser capaç d’escriure textos curts.
  6. Fer una lectura comprensiva de qualsevol text apropiat a la seva edat.
  7. Servir-se autònomament de la lectura com a font d’informació i de lleure.
  8. Saber utilitzar el diccionari amb facilitat.
  9. Iniciar-se en el coneixement de la gramàtica: concordança de gènere i nombre, temps verbal, signes de puntuació, ús de connectors...
  10. Conèixer les convencions gràfiques de l’escriptura i aplicar-les gradualment en tot tipus de producció escrita.
  11. Tenir interès per conèixer el funcionament de la llengua i del món cultural que li dóna suport.
  12. Valorar la necessitat d’aprendre la llengua per al fet de comunicar-se.
  13. Tenir coneixement dels aspectes bàsics de la història, costums, hàbits, tradicions, patrimoni... dels Països Catalans.

Temari d'aula d'acollida de secundària (curs 2009-2010)

PRIMER TRIMESTRE

• Tema 1: Presentacions i salutacions
  • Tema 2: L'institut (vocabulari d'aula, ubicació...) / Festa de la castanyada/ Violència de gènere