Col·legi Jesus Maria

Pere Vives Vich

Foto: Col·laboració Arxiu Comarcal d'Igualada (ACI)

Pere Vives i Vich va néixer a Igualada el 20 de gener de 1858 i va morir a Madrid als 80 anys. Va estudiar als Escolapis d'Igualada, va cursar el batxillerat a Manresa i va estudiar a l'Acadèmia d'Enginyers de Guadalajara (1874-1878) on acabà la carrera sent el número 1 de la seva promoció.

Va ser enginyer militar i publicista, i com a tal dirigí diversos estudis tècnics, dirigí obres militars (al Pirineu, Lleida, Cuba, Marroc, ...) i també la campanya de Melilla (1893). L'any 1892 el van nomenar comandant efectiu d'Enginyers.

Pere Vives amb un grup d'oficials a Viena (1880). Foto: Col·laboració Arxiu Comarcal d'Igualada (ACI)

L'any 1886 el van fer cap del Servei d'Aerostació. A proposta seva, l'exèrcit va adoptar el tipus de baló-estel i el va fer construir a Guadalajara. Va intervenir en diferents congressos internacionals d'Aerostació Científica (Berlin 1902, Peterburg 1904, Mila 1906, ...) i el 1906 el van fer vice-president de la Societat Aeronàutica Inernacional .

Pere Vives i el capità Kisedelman preparats per volar (1911). Foto: Col·laboració Arxiu Comarcal d'Igualada (ACI)

Va introduir el dirigible a Espanya (1910). Dins l'exèrcit espanyol va ser el fundador i el primer cap de l'Aeronàutica Espanyola i va proposar que adoptessin l'aviació com a arma bèl·lica. El 1912, a la guerra del Marroc, va organitzar per primer cop al món un bombardeig des de l'aire. Durant aquesta època va fundar aeròdroms a Espanya i el Marroc.

L'any 1915 va iniciar una escola de pilots a l'aeròdrom marítim de “Los Alcázares”.

Pere Vives a l'aeròdrom de "4 Vientos" (1913). Foto: Col·laboració Arxiu Comarcal d'Igualada (ACI)

Entre els anys 1917 i 1923 va estar vivint a Àfrica (Ceuta i Melilla), a Saragossa i a Cartagena, ocupant diferents càrrecs militars.

Entre el 1886 i 1935 va publicar 14 obres de diferents tipus i temes, relacionats amb l'aerostació, l'aeronàutica, la metereologia, Igualada, etc.

Durant la gerra civil espanyola va ser a Madrid, i va morir quan era refugiat a l'ambaixada de Noruega (1938).

Monument del passeig -Homenatge dels 75 anys del 1r vol. Foto: Col·laboració Arxiu Comarcal d'Igualada (ACI)
En honor seu Igualada ha realitzat diferents actes. L'any 1925 se'l va nomenar Fill Predilecte de la ciutat d'Igualada, i es va posar el nom de Rambla General Vives al carrer que fins aleshores s'havia dit Rambla de Sant Pere Màrtir. Per commemorar els 100 anys del seu naixement, va aixecar un monument de la seva persona al passeig Verdaguer. També ha inscrit el seu nom en una làpida de l'Ajuntament i ha posat el seu nom a un Institut de Secundària.