| Un 
                        record dels seus temps d'escola? -Vaig anar a l'única escola pública (llavors 
                        se'n deien escoles nacionals) de Gandesa, el poble on 
                        vaig néixer als anys cinquantes. Els nois en una 
                        ala de l'edifici i les noies a l'altra. Els nois tenien 
                        professors i les noies teníem professores. Les 
                        mestres que vaig tenir van ser prou agradables. Eren de 
                        parla catalana, excepte una que era de l'Aragó 
                        i ens parlava mig en català i mig en castellà, 
                        es deia Pilar; en tinc molt bon record. Els llibres i 
                        les explicacions eren en castellà, però 
                        ens parlaven en català quan s'adreçaven 
                        a cadascú de nosaltres. L'examen d'ingrés 
                        i els primers cursos de batxillerat els vaig fer amb mestres 
                        del poble, fora de l'horari escolar. Ens examinàvem 
                        lliures a l'institut de Tortosa. Recordo el suplici del 
                        viatge. Llavors la carretera era intransitable, plena 
                        de revolts, i em marejava com una sopa, fins al punt que 
                        els primers exàmens del matí sempre els 
                        suspenia de tan malalta com hi arribava; gairebé 
                        em feia més por el viatge que no pas els exàmens. 
                        Recordo que l'examen d'ingrés va ser oral llevat 
                        del dictat, amb ploma i tinter. La solemnitat era extraordinària. 
                        Els professors asseguts darrera una taula allargada al 
                        damunt d'una tarima altíssima, o així m'ho 
                        semblava, ens anaven preguntant l'un darrera l'altre. 
                        El darrer de preguntar era el de matemàtiques que 
                        era situat al costat de la pissarra on fèiem els 
                        problemes. Un d'aquests examinadors era mossèn 
                        Mañà, el teòleg catalanista mig desterrat 
                        pel franquisme. Érem parents llunyans i com que 
                        em va reconèixer pels cognoms em va dir: -Què 
                        ets la Rielleta? (sóc de casa Riello, el motiu 
                        de la casa, on vaig néixer). De seguida vaig perdre 
                        la por i vaig fer un bon examen. Teníem nou anys.
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- Vaig ser alumna del primer curs de magisteri de la 
                          universitat autònoma. El primer any, les classes 
                          les vam fer a l'hospital de Sant Pau i vaig tenir la 
                          sort de tenir professors de l'alçada de: Josep 
                          Pallach, Marta Mata, Maria Rúbies i Octavi Fullat, 
                          només per esmentar-ne alguns. Més tard 
                          Enric Lluch i Pilar Benejam. Els estudis que vaig cursar 
                          van ser innovadors i amb una relació personal 
                          amb el professorat immillorable. Com passa sovint, no 
                          prou valorada llavors, però que ens va deixar 
                          una empremta per a tota la vida. Potser la més 
                          remarcable la d'haver-nos transmès la responsabilitat 
                          i la importància, d'una feina com la nostra, 
                          i el respecte cap als alumnes, que , els professors, 
                          posaven en pràctica amb nosaltres, una colla 
                          de brètols "progres" i rebentaries, 
                          tal com tocava a l'època.
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel qual senti una especial predilecció.- Companys un home que li va tocar de viure un moment 
                          històric d'una gran complexitat i que es va equivocar, 
                          com sabem en molts moments de la seva vida política, 
                          fruit de les difícils circumstàncies. 
                          Però que va saber morir d'una manera digna.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- És cada cop més una escola de tots, 
                          o sigui, que escolaritza a tota la població fins 
                          pràcticament els disset anys; més democràtica 
                          i per tant més justa. Una escola que vol partir 
                          de les característiques de cadascú. Una 
                          escola que respecta els nens, que els considera individus. 
                          Una escola que, tot i que amb dificultats, s'està 
                          adaptant al reptes del futur. Hi ha cada cop més 
                          escoles on s'hi desenvolupen metodologies innovadores. 
                          Sóc optimista, i penso que tant a primària 
                          com a secundària s'hi està fent una educació 
                          de prou qualitat.Una escola que vol partir de les característiques 
                          de cadascú. Una escola que respecta els nens, 
                          que els considera individus. Una escola que, tot i que 
                          amb dificultats, s'està adaptant al reptes del 
                          futur. Hi ha cada cop més escoles on s'hi desenvolupen 
                          metodologies innovadores. Sóc optimista, i penso 
                          que tant a primària com a secundària s'hi 
                          està fent una educació de prou qualitat. 
                          A les escoles concertades que no ho tenen tan fàcil 
                          com es creu, i, sobretot, a les públiques amb 
                          més dificultats per la diversitat que apleguen, 
                          per la procedència sociocultural de l'alumnat 
                          i per les dificultats generades per la rigidesa de l'estatut 
                          del professor funcionari.
 . ... I una mancança?- Lligada a la idea anterior. A l'escola pública 
                          cada cop es reben les classes més desprotegides 
                          i, per tant, les situacions més difícils. 
                          En bona part a conseqüència d'una política 
                          de concerts que atempta contra la cohesió social. 
                          Allò que és desitjable, la barreja, o 
                          sigui, l'escola de tots, cada cop s'està perdent 
                          més. D'altra banda, el mestre ha perdut prestigi 
                          dins de la nostra societat, però, paradoxalment, 
                          cada cop més se li exigeix més responsabilitats. 
                          Algunes responsabilitats que pertoquen clarament a les 
                          famílies i a la societat.
 Cal dir que la reforma tampoc no ha aconseguit canviar 
                          la ment de bona part del professorat. La formació 
                          rebuda no ha estat apropiada ni tampoc no se l'ha estimulat 
                          prou. Avui encara són molts els qui consideren 
                          la tasca educativa com un fet exclusivament intel·lectual. 
                          I que sovint es redueix a transmetre quatre nocions: 
                          rígides, superficials, eixutes que s'obliden 
                          al cap de quatre dies.
 També cal afegir el desgavell i la conflictivitat 
                          que en alguns centres ha generat l'escolarització 
                          fins a setze anys amb ensenyaments comuns, sense destinar-hi 
                          prou recursos (ni el govern del PSOE ni ara el del PP 
                          han previst una llei de finançament per tirar 
                          endavant la LOGSE), ni sense prou confiança de 
                          l'administració educativa cap a un professorat 
                          cansat d'haver d'assumir una càrrega excessiva 
                          en un moment de canvis profunds en la societat. Són 
                          els mateixos problemes, fins i tot més greus, 
                          que tenen, d'altra banda, tots els països del nostre 
                          entorn amb reformes o sense reformes en curs.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- Entendre que l'aprenentatge comporta plaer, responsabilitat 
                          i esforç I això demana una educació 
                          per a la voluntat. No un esforç de quatre dies 
                          enfocat només a l'èxit acadèmic 
                          immediat. Sinó aprendre pel plaer d'aprendre, 
                          o sigui, pel plaer del coneixement, o sigui, pel plaer 
                          d'entendre un món cada cop més complex. 
                          La pretensió hauria de ser d'ajudar a construir 
                          el coneixement dels nostres alumnes però també 
                          de contribuir en l'educació del caràcter, 
                          de la personalitat dels individus en un entorn de llibertat, 
                          de respecte i de diàleg.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- Diria que hi ha moltes famílies que es preocupen 
                          de l'educació dels fills i que, segurament, mai 
                          les famílies se n'havien preocupat tant. Ara 
                          bé, n'hi ha que no se'n preocupen, que no saben 
                          educar o que no volen educar els fills per l'esforç 
                          que això comporta. I aquesta minoria de nens 
                          que han estat educats en el laissaiz faire en créixer 
                          es converteixen en petits dèspotes. La sobreprotecció 
                          cal considerar-la un maltracte, com l'abandonament. 
                          Els nens que creixen sense límits, avicitats, 
                          són egoistes i insociables. I aquests són 
                          els que acostumen a portar més problemes a l'escola. 
                          Són nens autocentrats que no fan cas de res i 
                          que sovint demanen tanta atenció i tenen un comportament 
                          tan irrespectuós i, en alguns casos, violent 
                          cap als companys o fins i tot els professors, que ocupen 
                          tota l'atenció dels mestres i impedeixen l'aprenentatge 
                          dels altres. Són pocs però difícils 
                          (i n'hi ha tants en l'escola concertada com en la pública) 
                          i demanarien tractaments que l'escola, tal com l'ha 
                          tenim avui, no pot oferir. Penso que no es pot delegar 
                          la responsabilitat exclusiva a l'escola d'arreglar allò 
                          que la família i la societat espatllen.
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Cal ajudar-lo a trobar, a partir de les possibilitats 
                          i interessos de cada alumne, la manera de continuar 
                          la seva formació lligada, sobretot, a aprenentatges 
                          pràctics que tinguin a veure amb la vida quotidiana. 
                          Sabem que molts adolescents tenen un desinterès 
                          total per les matèries escolars, però 
                          que quan troben una feina que els agrada se la prenen 
                          amb responsabilitat i maduren ràpidament. Segurament 
                          la millor formació consistiria a integrar pràctica 
                          laborals i continuació dels estudis. Cal dir, 
                          en aquest sentit, que l'aplicació de les noves 
                          tecnologies a l'aprenentatge d'adolescents amb dificultats 
                          està donant molts bons resultats. Val a dir que 
                          aquest és el repte més important que ha 
                          de resoldre la societat en un futur immediat.
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Bona. Perquè posa a l'abast tot d'eines, materials 
                          i cursos per a la formació de professors. Contribueix 
                          al coneixement d'experiències i a difondre-les 
                          i a la relació entre els centres educatius. Potser, 
                          fan més bon servei a comarques que no pas a les 
                          grans ciutats on se'n desconeixen més els serveis 
                          que ofereixen.
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- El paper de les tecnologies de la informació 
                          a l'escola actual és encara molt reduït. 
                          El futur va en aquesta direcció. La presencia 
                          és molt superior a la llar més que no 
                          pas a l'escola. Ara bé, fins que cada alumne 
                          no posseeixi a l'escola un ordinador personal connectat 
                          a internet no podem parlar d'innovació ni de 
                          globalització. L'exigència vindrà, 
                          pel que es veu, de l'omnipresència de la tecnologia 
                          des de fora de l'escola. L'aprenentatge de l'alumne 
                          serà cada cop més individualitzat i el 
                          paper del mestre canviarà totalment: farà 
                          una funció més de mediador que no pas 
                          de transmissor de coneixements.
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- La societat del futur, com ho és ja l'actual, 
                          serà canviant -cosa que demana flexibilitat-, 
                          el treball serà més informal -cosa que 
                          demana creativitat i una actitud emprenedora- i més 
                          divers. Per això caldrà una formació 
                          de base que ensenyi a pensar i a fer, i que permeti 
                          aprendre durant tota la vida. Avui es considera que 
                          la funció primordial de la intel·ligència 
                          no és conèixer, com es pensava abans, 
                          sinó dirigir la conducta. Intel·ligència 
                          i fortalesa de caràcter anirien de bracet per 
                          ajudar-nos a sortir de les dificultats.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- Respecte als mitjans de comunicació, i molt 
                          especialment la TV, considero que si en alguna cosa 
                          col·laboren és a incrementar el nivell 
                          d'estupidesa, analfabetisme i insensibilitat ètica 
                          i estètica. No estic en contra de la TV, com 
                          a mitjà de comunicació, que hauria de 
                          ser-ho també d'educació però tal 
                          com estan actualment les televisions, no tant la catalana, 
                          públiques i privades, molt em temo que ni tan 
                          sols serveixin per a la distracció o per a omplir 
                          aquelles hores buides que tots tenim de tant en tant.
 Què és 
                          més important preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- Considero que només si sabem preparar els alumnes 
                          per al present podran encarar el futur. Aquesta societat 
                          que volem hauria de vetllar perquè la major part 
                          dels seus membres puguin accedir al món laboral 
                          amb seguretat econòmica i dignitat, i amb una 
                          vida personal i social que els permeti ser bons, o sigui, 
                          solidaris i feliços.
 Un llibre?- Si a un li agrada llegir, si la lectura forma part 
                          indestriable de la vida d'un, se't fa difícil 
                          parlar d'un llibre. Però posats a dir, un dels 
                          llibres que he llegit darrerament que potser m'ha impressionat 
                          més ha estat "La mort d'Ivan IIlich", 
                          de Leo Tolstoi. M'interessa per la reflexió que 
                          fa sobre l'existència i l'actitud davant la mort.
 Una cançó?- Recordo, ara mateix, les cançons del Duo Dinámico 
                          i la ja clàssica "Paraules d'amor" 
                          de Serrat que van marcar la meva adolescència. 
                          I ja d'adulta qualsevol cançó de Raimon 
                          musicant poemes d'Ausiàs March, que tot i haver-les 
                          escoltades molt encara em posen la pell de gallina.
 Una pel·lícula? 
                          - Aquests dies tornant a explicar Bearn als meus alumnes 
                          de batxillerat, una novel.la extraordinària, 
                          m'ha vingut a la memòria, El Gattopardo de Visconti, 
                          un mosaic excepcional de la Sicília de la segona 
                          meitat del segle XIX basada en una novel.la, cosina 
                          germana de la del Villalonga, El Guepard del Comte de 
                          Lampedusa, que com Bearn, ens presenta l'acabament de 
                          l'Ancien Régim. El protagonista, un Burt Lancaster 
                          excepcional, encarna un aristòcrata il·lustrat 
                          i escèptic, que com Don Toni de Bearn, representarà 
                          amb brillantor la decadència d'un món, 
                          i d'un grup social. Ja és llegendària 
                          en aquesta pel·lícula aquella famosa frase 
                          que diu el protagonista: "De vegades s'ha de canviar 
                          alguna cosa perquè res no canviï". 
                          Cim del pragmatisme i del cinisme polític. ..
 Un paisatge?- Urbà, sobretot. I per què no Barcelona? 
                          Una ciutat per on m'agrada caminar durant hores, especialment 
                          per Ciutat Vella i L'Eixample. Tot i que, he nascut 
                          i he viscut en un entorn rural, en una casa de pagesos, 
                          sento una mena de nostàlgia lícita pel 
                          camp. Per les olors, les experiències, i els 
                          records que necessito recuperar, per dir-ho d'una manera 
                          proustiana, un cop l'any.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- Com diu J. A. Marina, l'educació hauria de 
                          pretendre l'ampliació dels recursos intel·lectuals, 
                          afectius i ètics dels nostres alumnes. Vull dir 
                          que hauria de tenir un imperatiu ètic, imprescindible, 
                          d'altra banda per crear una consciència de la 
                          necessitat de cohesió social, com a única 
                          via de supervivència individual i col·lectiva. 
                          Els marginats no acceptaran, ni accepten, la injustícia 
                          que significa la distribució desigual i arbitrària 
                          de la riquesa econòmica. Com tampoc de capital 
                          humà, o sigui de capital social i cultural. Al 
                          capdavall, si no es resolen aquests reptes no hi haurà 
                          futur per a ningú
 
 |