Un
record dels seus temps d'escola?
-Vaig anar a l'única escola pública (llavors
se'n deien escoles nacionals) de Gandesa, el poble on
vaig néixer als anys cinquantes. Els nois en una
ala de l'edifici i les noies a l'altra. Els nois tenien
professors i les noies teníem professores. Les
mestres que vaig tenir van ser prou agradables. Eren de
parla catalana, excepte una que era de l'Aragó
i ens parlava mig en català i mig en castellà,
es deia Pilar; en tinc molt bon record. Els llibres i
les explicacions eren en castellà, però
ens parlaven en català quan s'adreçaven
a cadascú de nosaltres. L'examen d'ingrés
i els primers cursos de batxillerat els vaig fer amb mestres
del poble, fora de l'horari escolar. Ens examinàvem
lliures a l'institut de Tortosa. Recordo el suplici del
viatge. Llavors la carretera era intransitable, plena
de revolts, i em marejava com una sopa, fins al punt que
els primers exàmens del matí sempre els
suspenia de tan malalta com hi arribava; gairebé
em feia més por el viatge que no pas els exàmens.
Recordo que l'examen d'ingrés va ser oral llevat
del dictat, amb ploma i tinter. La solemnitat era extraordinària.
Els professors asseguts darrera una taula allargada al
damunt d'una tarima altíssima, o així m'ho
semblava, ens anaven preguntant l'un darrera l'altre.
El darrer de preguntar era el de matemàtiques que
era situat al costat de la pissarra on fèiem els
problemes. Un d'aquests examinadors era mossèn
Mañà, el teòleg catalanista mig desterrat
pel franquisme. Érem parents llunyans i com que
em va reconèixer pels cognoms em va dir: -Què
ets la Rielleta? (sóc de casa Riello, el motiu
de la casa, on vaig néixer). De seguida vaig perdre
la por i vaig fer un bon examen. Teníem nou anys.
Quin personatge del
món de l'educació l'ha influït més?
- Vaig ser alumna del primer curs de magisteri de la
universitat autònoma. El primer any, les classes
les vam fer a l'hospital de Sant Pau i vaig tenir la
sort de tenir professors de l'alçada de: Josep
Pallach, Marta Mata, Maria Rúbies i Octavi Fullat,
només per esmentar-ne alguns. Més tard
Enric Lluch i Pilar Benejam. Els estudis que vaig cursar
van ser innovadors i amb una relació personal
amb el professorat immillorable. Com passa sovint, no
prou valorada llavors, però que ens va deixar
una empremta per a tota la vida. Potser la més
remarcable la d'haver-nos transmès la responsabilitat
i la importància, d'una feina com la nostra,
i el respecte cap als alumnes, que , els professors,
posaven en pràctica amb nosaltres, una colla
de brètols "progres" i rebentaries,
tal com tocava a l'època.
Citi'ns ara, un personatge
històric pel qual senti una especial predilecció.
- Companys un home que li va tocar de viure un moment
històric d'una gran complexitat i que es va equivocar,
com sabem en molts moments de la seva vida política,
fruit de les difícils circumstàncies.
Però que va saber morir d'una manera digna.
Un encert de l'educació
actual?
- És cada cop més una escola de tots,
o sigui, que escolaritza a tota la població fins
pràcticament els disset anys; més democràtica
i per tant més justa. Una escola que vol partir
de les característiques de cadascú. Una
escola que respecta els nens, que els considera individus.
Una escola que, tot i que amb dificultats, s'està
adaptant al reptes del futur. Hi ha cada cop més
escoles on s'hi desenvolupen metodologies innovadores.
Sóc optimista, i penso que tant a primària
com a secundària s'hi està fent una educació
de prou qualitat.Una escola que vol partir de les característiques
de cadascú. Una escola que respecta els nens,
que els considera individus. Una escola que, tot i que
amb dificultats, s'està adaptant al reptes del
futur. Hi ha cada cop més escoles on s'hi desenvolupen
metodologies innovadores. Sóc optimista, i penso
que tant a primària com a secundària s'hi
està fent una educació de prou qualitat.
A les escoles concertades que no ho tenen tan fàcil
com es creu, i, sobretot, a les públiques amb
més dificultats per la diversitat que apleguen,
per la procedència sociocultural de l'alumnat
i per les dificultats generades per la rigidesa de l'estatut
del professor funcionari.
. ... I una mancança?
- Lligada a la idea anterior. A l'escola pública
cada cop es reben les classes més desprotegides
i, per tant, les situacions més difícils.
En bona part a conseqüència d'una política
de concerts que atempta contra la cohesió social.
Allò que és desitjable, la barreja, o
sigui, l'escola de tots, cada cop s'està perdent
més. D'altra banda, el mestre ha perdut prestigi
dins de la nostra societat, però, paradoxalment,
cada cop més se li exigeix més responsabilitats.
Algunes responsabilitats que pertoquen clarament a les
famílies i a la societat.
Cal dir que la reforma tampoc no ha aconseguit canviar
la ment de bona part del professorat. La formació
rebuda no ha estat apropiada ni tampoc no se l'ha estimulat
prou. Avui encara són molts els qui consideren
la tasca educativa com un fet exclusivament intel·lectual.
I que sovint es redueix a transmetre quatre nocions:
rígides, superficials, eixutes que s'obliden
al cap de quatre dies.
També cal afegir el desgavell i la conflictivitat
que en alguns centres ha generat l'escolarització
fins a setze anys amb ensenyaments comuns, sense destinar-hi
prou recursos (ni el govern del PSOE ni ara el del PP
han previst una llei de finançament per tirar
endavant la LOGSE), ni sense prou confiança de
l'administració educativa cap a un professorat
cansat d'haver d'assumir una càrrega excessiva
en un moment de canvis profunds en la societat. Són
els mateixos problemes, fins i tot més greus,
que tenen, d'altra banda, tots els països del nostre
entorn amb reformes o sense reformes en curs.
Quin ha de ser l'element
més irrenunciable a qualsevol escola?
- Entendre que l'aprenentatge comporta plaer, responsabilitat
i esforç I això demana una educació
per a la voluntat. No un esforç de quatre dies
enfocat només a l'èxit acadèmic
immediat. Sinó aprendre pel plaer d'aprendre,
o sigui, pel plaer del coneixement, o sigui, pel plaer
d'entendre un món cada cop més complex.
La pretensió hauria de ser d'ajudar a construir
el coneixement dels nostres alumnes però també
de contribuir en l'educació del caràcter,
de la personalitat dels individus en un entorn de llibertat,
de respecte i de diàleg.
Considera certa l'opinió
que, en conjunt, moltes famílies han desertat
de la responsabilitat en l'educació dels seus
fills?
- Diria que hi ha moltes famílies que es preocupen
de l'educació dels fills i que, segurament, mai
les famílies se n'havien preocupat tant. Ara
bé, n'hi ha que no se'n preocupen, que no saben
educar o que no volen educar els fills per l'esforç
que això comporta. I aquesta minoria de nens
que han estat educats en el laissaiz faire en créixer
es converteixen en petits dèspotes. La sobreprotecció
cal considerar-la un maltracte, com l'abandonament.
Els nens que creixen sense límits, avicitats,
són egoistes i insociables. I aquests són
els que acostumen a portar més problemes a l'escola.
Són nens autocentrats que no fan cas de res i
que sovint demanen tanta atenció i tenen un comportament
tan irrespectuós i, en alguns casos, violent
cap als companys o fins i tot els professors, que ocupen
tota l'atenció dels mestres i impedeixen l'aprenentatge
dels altres. Són pocs però difícils
(i n'hi ha tants en l'escola concertada com en la pública)
i demanarien tractaments que l'escola, tal com l'ha
tenim avui, no pot oferir. Penso que no es pot delegar
la responsabilitat exclusiva a l'escola d'arreglar allò
que la família i la societat espatllen.
Què es pot fer
amb aquell alumnat que no supera l'escolarització
obligatòria amb èxit?
- Cal ajudar-lo a trobar, a partir de les possibilitats
i interessos de cada alumne, la manera de continuar
la seva formació lligada, sobretot, a aprenentatges
pràctics que tinguin a veure amb la vida quotidiana.
Sabem que molts adolescents tenen un desinterès
total per les matèries escolars, però
que quan troben una feina que els agrada se la prenen
amb responsabilitat i maduren ràpidament. Segurament
la millor formació consistiria a integrar pràctica
laborals i continuació dels estudis. Cal dir,
en aquest sentit, que l'aplicació de les noves
tecnologies a l'aprenentatge d'adolescents amb dificultats
està donant molts bons resultats. Val a dir que
aquest és el repte més important que ha
de resoldre la societat en un futur immediat.
Quina opinió
li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Bona. Perquè posa a l'abast tot d'eines, materials
i cursos per a la formació de professors. Contribueix
al coneixement d'experiències i a difondre-les
i a la relació entre els centres educatius. Potser,
fan més bon servei a comarques que no pas a les
grans ciutats on se'n desconeixen més els serveis
que ofereixen.
Quin paper han de jugar
les tecnologies de la informació a l'escola?
- El paper de les tecnologies de la informació
a l'escola actual és encara molt reduït.
El futur va en aquesta direcció. La presencia
és molt superior a la llar més que no
pas a l'escola. Ara bé, fins que cada alumne
no posseeixi a l'escola un ordinador personal connectat
a internet no podem parlar d'innovació ni de
globalització. L'exigència vindrà,
pel que es veu, de l'omnipresència de la tecnologia
des de fora de l'escola. L'aprenentatge de l'alumne
serà cada cop més individualitzat i el
paper del mestre canviarà totalment: farà
una funció més de mediador que no pas
de transmissor de coneixements.
Com es pot fer possible
el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- La societat del futur, com ho és ja l'actual,
serà canviant -cosa que demana flexibilitat-,
el treball serà més informal -cosa que
demana creativitat i una actitud emprenedora- i més
divers. Per això caldrà una formació
de base que ensenyi a pensar i a fer, i que permeti
aprendre durant tota la vida. Avui es considera que
la funció primordial de la intel·ligència
no és conèixer, com es pensava abans,
sinó dirigir la conducta. Intel·ligència
i fortalesa de caràcter anirien de bracet per
ajudar-nos a sortir de les dificultats.
Considera que els mitjans
de comunicació, especialment la televisió,
col·laboren en l'educació general de la
població?
- Respecte als mitjans de comunicació, i molt
especialment la TV, considero que si en alguna cosa
col·laboren és a incrementar el nivell
d'estupidesa, analfabetisme i insensibilitat ètica
i estètica. No estic en contra de la TV, com
a mitjà de comunicació, que hauria de
ser-ho també d'educació però tal
com estan actualment les televisions, no tant la catalana,
públiques i privades, molt em temo que ni tan
sols serveixin per a la distracció o per a omplir
aquelles hores buides que tots tenim de tant en tant.
Què és
més important preparar els alumnes pel futur
o preparar el futur per als alumnes?
- Considero que només si sabem preparar els alumnes
per al present podran encarar el futur. Aquesta societat
que volem hauria de vetllar perquè la major part
dels seus membres puguin accedir al món laboral
amb seguretat econòmica i dignitat, i amb una
vida personal i social que els permeti ser bons, o sigui,
solidaris i feliços.
Un llibre?
- Si a un li agrada llegir, si la lectura forma part
indestriable de la vida d'un, se't fa difícil
parlar d'un llibre. Però posats a dir, un dels
llibres que he llegit darrerament que potser m'ha impressionat
més ha estat "La mort d'Ivan IIlich",
de Leo Tolstoi. M'interessa per la reflexió que
fa sobre l'existència i l'actitud davant la mort.
Una cançó?
- Recordo, ara mateix, les cançons del Duo Dinámico
i la ja clàssica "Paraules d'amor"
de Serrat que van marcar la meva adolescència.
I ja d'adulta qualsevol cançó de Raimon
musicant poemes d'Ausiàs March, que tot i haver-les
escoltades molt encara em posen la pell de gallina.
Una pel·lícula?
- Aquests dies tornant a explicar Bearn als meus alumnes
de batxillerat, una novel.la extraordinària,
m'ha vingut a la memòria, El Gattopardo de Visconti,
un mosaic excepcional de la Sicília de la segona
meitat del segle XIX basada en una novel.la, cosina
germana de la del Villalonga, El Guepard del Comte de
Lampedusa, que com Bearn, ens presenta l'acabament de
l'Ancien Régim. El protagonista, un Burt Lancaster
excepcional, encarna un aristòcrata il·lustrat
i escèptic, que com Don Toni de Bearn, representarà
amb brillantor la decadència d'un món,
i d'un grup social. Ja és llegendària
en aquesta pel·lícula aquella famosa frase
que diu el protagonista: "De vegades s'ha de canviar
alguna cosa perquè res no canviï".
Cim del pragmatisme i del cinisme polític. ..
Un paisatge?
- Urbà, sobretot. I per què no Barcelona?
Una ciutat per on m'agrada caminar durant hores, especialment
per Ciutat Vella i L'Eixample. Tot i que, he nascut
i he viscut en un entorn rural, en una casa de pagesos,
sento una mena de nostàlgia lícita pel
camp. Per les olors, les experiències, i els
records que necessito recuperar, per dir-ho d'una manera
proustiana, un cop l'any.
Un desig per a l'escola
del futur?
- Com diu J. A. Marina, l'educació hauria de
pretendre l'ampliació dels recursos intel·lectuals,
afectius i ètics dels nostres alumnes. Vull dir
que hauria de tenir un imperatiu ètic, imprescindible,
d'altra banda per crear una consciència de la
necessitat de cohesió social, com a única
via de supervivència individual i col·lectiva.
Els marginats no acceptaran, ni accepten, la injustícia
que significa la distribució desigual i arbitrària
de la riquesa econòmica. Com tampoc de capital
humà, o sigui de capital social i cultural. Al
capdavall, si no es resolen aquests reptes no hi haurà
futur per a ningú
|