|  | 2/09/2002. CARME 
                          LAURA GIL I MIRÓ. Consellera d'Ensenyament 
                          de la Generalitat de Catalunya
   
 
 |  |  Els 
                        centres de recursos pedagògics han estat i són 
                        una eina imprescindible per a la contínua conquesta 
                        de la qualitat educativa. I crec que tenen un paper molt 
                        important en la modernització del sistema, com 
                        un avançament per a acollir noves realitats.  | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 19/09/2002. JOAN 
                        MAJÓ. President de l'European Institute for 
                        the Media. 
   |  |  La 
                        no utilització de la televisió per a tasques 
                        educatives i l'haver permès que la televisió 
                        s'utilitzi gairebé de forma exclusiva per al lleure 
                        és un dels errors més grans de tots els 
                        governs europeus del darrer mig segle.  | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 7/10/2002. 
                          JAUME 
                          CARBONELL. Pedagog. Director de "Cuadernos 
                          de Pedagogía".
  
 
 |  |  ... 
                        el Departament d´Ensenyament està estructurat 
                        amb regnes de Taifes, amb pocs vasos comunicants i molts 
                        incomunicats.  
 | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 21/10/2002. 
                        ARACELI 
                        VILARRASA.. Institut d'Educació de Barcelona. Directora del 
                        Fòrum "L'Escola i la Ciutat".
 
  |  |  El 
                        document de Bases per una Llei de Qualitat de l'Educació 
                        és un projecte de regressió educativa que 
                        retalla el dret a l'educació i a la igualtat, enganya 
                        als ciutadans i als professionals i menysté l'escola 
                        pública per desviar recursos cap a l'escola concertada. 
                        El producte de la seva aplicació serà la 
                        consolidació del fracàs escolar de les classes 
                        baixes com a legitimació de l'exclusió i 
                        la desigualtat social.  
 | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 04/11/2002. 
                          JOAN PERE LE BIHAN.Director General de La Bressola
 
  
 |  |  Em 
                        vaig educar en una escola primària de la barriada 
                        nord de Marsella (Provença) a finals dels cinquanta, 
                        tinc record d'una escola amb unes relacions molt violents, 
                        de vegades de caire racista, s'havien format dues comunitats: 
                        els "blancs" i els àrabs. Sovint hi havia 
                        enfrontaments a pedregades a la sortida de l'escola entre 
                        els dos grups.  
 | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 18/11/2002. 
                        ANTONI 
                        BASSAS. Periodista. Realitzador del Matí de Catalunya Ràdio.
 
  
 |  |  ... 
                        els mitjans no col·laboren, més aviat deseduquen 
                        perquè són de lliure accés a qualsevol 
                        edat i cremen etapes de coneixement que molts telespectadors 
                        joves encara no han superat. Dit això, com que 
                        les televisions necessiten audiència per finançar-se, 
                        van a buscar continguts fàcilment assimilables 
                        per a la majoria de la població. El resultat és 
                        una programació pobre en intel·ligència 
                        i rica en manipulació i mal gust.  
 | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 02/12/2002. JOAQUIM 
                        ARENAS. Pedagog i escriptor. Cap del Servei d'Ensenyament del 
                        Català
 
  |  |  Catalunya 
                        és un país petit. Els Països Catalans, 
                        considerant la seva globalitat ho són també, 
                        en canvi el seu sistema educatiu és gegantí 
                        pel nombre d'escoles i instituts i pel d'ensenyants. Crec 
                        que hi ha, en aquest marc, una manca de cohesió, 
                        a nivell de cada país. I potser també a 
                        nivell de molts centres educatius.  | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 09/01/2003. ROSER 
                        BATLLE. Vicepresidenta de la Fundació Catalana 
                        de l'Esplai. 
   
 |  |  Cada 
                        centre educatiu hauria de ser un projecte vinculant per 
                        als mestres i professors, hauria d'estar ben liderat i 
                        hauria d'orientar la seva tasca amb els nois i noies sota 
                        el respecte als Drets Humans i als Drets dels Infants  | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 24/01/2003. ALBERT 
                        SERRAT. Formador de formadors. Màster en PNL 
                        i expert en dinàmica de grups. 
 |  |  L'alumne 
                        que té la creença de "puc aprendre 
                        moltes coses" té al seu abast mitjans per 
                        aconseguir-ho. El principal és voler-ho fer. En 
                        canvi, l'alumne que acaba l'escolaritat amb la creença 
                        "l'escola no està feta per a mi" tindrà 
                        moltes més dificultats  | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 10/02/2003. 
                        MIQUEL MARTÍ. Coordinador estatal del Pla d'Escoles 
                        Associades a la UNESCO. 
   |  |  Lorenzo 
                        Milani, el mestre de Barbiana. Vaig visitar la seva escola 
                        entre 1963 i 1967. Vaig traduir "Carta a una mestra" 
                        al català (1969) i vaig escriure la seva biografia, 
                        "El mestre de Barbiana" (1972). He intentat 
                        seguir el seus principis en l'educació dels més 
                        desfavorits: No suspendre ningú, escola a temps 
                        complet i donar als alumnes un objectiu que valgui la 
                        pena: canviar la societat.  
 | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 24/02/2003. 
                        SALVADOR CARRASCO. Professor de la Universitat de 
                        Barcelona. Departament de Sociologia i Anàlisi 
                        de les Organitzacions. |  |  Estic 
                        en el camp de l'ensenyament des de 1968. El millor que 
                        m'ha passat és el reconeixement del record i l'empremta 
                        deixada en el camí d'alguns alumnes. Ells m'han 
                        fet pensar que ha valgut la pena tenir aquest ofici! Les exigències de la formació de noves generacions 
                        d'estudiants són l'agulló de la innovació 
                        pedagògica i didàctica.
  
 | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 10/03/2003. 
                        FRANCESC 
                        PEDRÓ. Professor de Política Comparada 
                        de l'Educació i delegat del rector per a la Innovació 
                        docent a la Universitat Pompeu Fabra. 
   |  |  Com 
                        pot ser legalment obligatori un objectiu i que s'accepti 
                        que hi ha alumnes que no l'assoliran? Per començar, 
                        tenim un problema de definició d'objectius de l'escola 
                        obligatòria i, de l'altra, un d'estructural i metodològic 
                        -com garantir que esdevenen no pas obligatoris sinó 
                        universals.   | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 24/03/2003. M. 
                        CARME BOQUÉ. Mestre i Pedagoga. Especialista en Mediació i resolució 
                        de conflictes.
 |  |  Trobo 
                        les escoles força tancades en si mateixes, amb 
                        por envers allò que entra de l'exterior (no agraden 
                        les intromissions) i també amb por d'obrir les 
                        portes i explorar la dimensió més social 
                        de l'educació (a dins del centre ens sentim més 
                        segurs).  | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 07/04/2003. ANDREU 
                        SOTORRA. Escriptor i Periodista. Crític literari.
 
   |  |  No 
                        cal fer una escola única per a tothom, però 
                        sí amb les mateixes oportunitats per a tots.  | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 24/04/2003. CARME 
                        TOMÀS. Directora de "Perspectiva Escolar".
 
   |  |  Sovint 
                        els mateixos mestres i professors no valorem prou la funció 
                        social de la nostra feina i caiem en una escassa autoestima.  
 | 
                     
                      |  |  |  |  | 
                     
                      |  | 07/05/2003. MANUEL 
                        SEGURA. Professor emèrit de la Universitat de la Laguna. 
                        Expert en habilitats i competències socials.
 |  |  Manca 
                        formació del professorat en tots aquells continguts 
                        relacionats amb l'afectivitat i els valors, que ajudin 
                        a donar cobertura a les carències que tenen molts 
                        alumnes.  
 | 
                    
                      |  |  |  |  | 
                    
                      |  | 26/05/2003. XAVIER 
                        DURAN Químic i Periodista. Divulgador científic. 
                        Editor del programa de TV3 "El Medi Ambient".
 
   |  |  De 
                        vegades sembla que dedicar uns dies, setmanes o fins i 
                        tot mesos a la formació sigui una pèrdua 
                        de temps i diners per als treballadors i per a les empreses. 
                        En canvi, tenir professionals que estiguin al dia augmenta 
                        el seu rendiment i, per tant, és una inversió 
                        i no una simple despesa.  
 | 
                     
                      |  |