| Un record dels seus 
                          temps d'escola?- L'atmosfera de postguerra ambientada en un col·legi 
                          religiós i combinada amb una rigorosa disciplina, 
                          amb una gran eficàcia en la transmissió 
                          i la qualitat dels continguts.
 
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?
 - En la meva etapa d'estudiant universitari d'Enginyeria, 
                          tinc un especial record d'Enric Ras, catedràtic 
                          d'electricitat. Aquest professor vinculava perfectament 
                          en les seves classes l'activitat acadèmica amb 
                          l'experiència professional i empresarial.
 
 Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti 
                          una especial predilecció.
 - No he tendit mai ha tenir predilecció per aquells 
                          personatges que no he conegut directament, sempre m'he 
                          mostrat escèptic de les imatges que m'han donat 
                          i les versions que m'han arribat. La història 
                          no sempre és un reflex de la realitat i els personatges 
                          ens poden arribar de forma esbiaixada. Ara bé, 
                          a l'hora d'inclinar-me per una de les persones que sí 
                          que he tingut la possibilitat de conèixer, esmentaria 
                          Joan XXIII.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?
 - L'intent d'anar introduint el concepte que el procés 
                          educatiu ha de ser individual i no col·lectiu. 
                          El procés d'aprenentatge de cada persona és 
                          únic i en conseqüència el resultat 
                          també.
 
 .I una mancança?
 - Voler fer un canvi educatiu sense donar prou recursos 
                          als educadors que els hi permeti innovar a l'aula i 
                          formar-se adequadament.
 
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?
 - L'escola, per una banda, ha de transmetre uns coneixements 
                          per a la vida, donar unes habilitats necessàries 
                          i, per l'altra, ha de formar en els valors cívics 
                          que fonamenten la convivència.
 
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?
 - Si, pel que he percebut de molta de les experiències 
                          viscudes per part de la gent de les escoles.
 
 Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera 
                          l'escolarització obligatòria amb èxit?
 - Em resulta difícil pronunciar-me des d'un punt 
                          de vista tècnic. Però, pel capbaix, s'haurien 
                          de garantir que les principals competències bàsiques 
                          fossin assolides per la immensa majoria dels alumnes.
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres 
                          de recursos pedagògics?
 - De fet, es pot reprendre el fil del comentari que 
                          he fet sobre una de les mancances de l'actual sistema 
                          educatiu. Sense els recursos suficients és complicat 
                          poder garantir-ne l'eficàcia. D'alguna manera 
                          els centres de recursos pedagògics són 
                          serveis educatius sense tots els "recursos" 
                          necessaris per donar unes prestacions de qualitat.
 
 Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?
 - Són una eina extraordinària per millorar 
                          els processos educatius i permetre que aquests processos 
                          tinguin un caràcter més personal. També 
                          en la formació continuada del professorat poden 
                          esdevenir cabdals aportant la plataforma idònia 
                          per activitats no presencials.
 
 Com es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?
 - Fent que la gent s'adoni que els coneixements que 
                          hom adquireix tenen caducitat i que s'han d'anar renovant. 
                          El principal repte rau en canalitzar aquests coneixements 
                          i democratitzar-los per posar-los a l'abast del màxim 
                          nombre possible de ciutadans.
 
 Considera que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió, col·laboren en l'educació 
                          general de la població?
 - La no utilització de la televisió per 
                          a tasques educatives i l'haver permès que la 
                          televisió s'utilitzi gairebé de forma 
                          exclusiva per al lleure és un dels errors més 
                          grans de tots els governs europeus del darrer mig segle.
 
 Què és més important preparar l'alumnat 
                          pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
 - L'escola s'ha d'ocupar de contribuir a preparar l'alumnat 
                          pel futur. No li podem pas responsabilitzar de res més. 
                          Amb tot, sí que les instàncies pertinents 
                          han de fer el possible per tal que es donin les condicions 
                          favorables pel futur dels ciutadans que hores d'ara 
                          estan en plena fase d'escolarització.
 
 Un llibre?
 - "L'atzar i la necessitat" de Jacques Monod, 
                          premi Nobel de Medicina l'any 1965.
 
 Una cançó?
 - Una de les cançons que més he cantat 
                          a la meva vida és "Et maintenant" de 
                          Gilbert Bécaud.
 
 Una pel·lícula?
 - Philadelphia (1993) de Jonathan Demme.
 
 Un paisatge?
 - Hi ha poques coses tan maques com la catedral de Chartres, 
                          vista de lluny, amb la panoràmica dels camps 
                          de blat.
 
 Un desig per a l'escola del futur?
 - Que de veritat pugui ser pionera entenent i anticipant 
                          els canvis de la societat perquè així 
                          podrà preparar a la gent que hi ha de viure.
 |