| ![]() | ![]() 
 
        
        
          |  |  |  
        
        
          |  |  
          |  |  
 
         
         
          |  |  |  |   
          | 
              
                | 
                     
                      |  | 21/10/2002. 
                        ARACELI VILARRASA.. Institut d'Educació de Barcelona. Directora del 
                        Fòrum "L'Escola i la Ciutat".
 
  |  |  El 
                        document de Bases per una Llei de Qualitat de l'Educació 
                        és un projecte de regressió educativa que 
                        retalla el dret a l'educació i a la igualtat, enganya 
                        als ciutadans i als professionals i menysté l'escola 
                        pública per desviar recursos cap a l'escola concertada. 
                        El producte de la seva aplicació serà la 
                        consolidació del fracàs escolar de les classes 
                        baixes com a legitimació de l'exclusió i 
                        la desigualtat social  |   
                      |  |  |  |  |   
                      | Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Les classes de francès de la Palmira Jaquetti 
                        a l'Institut Montserrat de principis del 60. Aleshores 
                        no sabíem res del que havia estat l'Institut Escola, 
                        ni de la tasca educativa de la República i en mig 
                        d'aquella escola fosca i trista, ens meravellava l'aire 
                        fresc i engrescador que ens arribava d'aquella velleta, 
                        feble i enèrgica alhora, que s'atrevia a ensenyar 
                        francès cantant cançons, a una classe de 
                        80 alumnes.
 Fins desprès de molts anys de la seva mort, no 
                        vaig saber qui havia estat la Palmira Jaquetti, folklorista 
                        amb Violant i Simorra, professora de l'Institut Escola
.aquest 
                        era el secret que l'envoltava.
 
 Quin personatge del món 
                        de l'educació l'ha influït més?
 - Són molts. Crec que els que més m'han 
                        influït son John Dewey, Célestin Freinet i 
                        Mario Lodi. El primer any que vaig fer de mestra tenia 
                        "El país errado" de llibre de capçalera
 
 Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti 
                        una especial predilecció.
 - Rosa Luxemburg.
 
 Un encert de l'educació 
                        actual?
 - L'extensió de l'escolaritat obligatòria 
                        al 16 anys.
 
 .I una mancança?
 - En aquest moment més que de mancances cal parlar 
                        d'agressió i regressió. El document de Bases 
                        per una Llei de Qualitat de l'Educació és 
                        un projecte de regressió educativa que retalla 
                        el dret a l'educació i a la igualtat, enganya als 
                        ciutadans i als professionals i menysté l'escola 
                        pública per desviar recursos cap a l'escola concertada. 
                        El producte de la seva aplicació serà la 
                        consolidació del fracàs escolar de les classes 
                        baixes com a legitimació de l'exclusió i 
                        la desigualtat social.
 
 Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                        escola?
 - L'estima i valoració de tots i cada un dels seus 
                        alumnes. Creure en la seva capacitat de millorar mitjançant 
                        l'aprenentatge i l'educació.
 
 Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes 
                        famílies han desertat de la responsabilitat en 
                        l'educació dels seus fills?
 - No és que hagin desertat, és que no saben 
                        com fer-s'ho. Hi ha problemes de tota mena que els dificulten 
                        l'acció: la manca de models i referents, la distribució 
                        del temps, el procés d'individualització, 
                        la crisi de valors i del concepte d'autoritat. És 
                        urgent que els poders públics s'impliquin en les 
                        polítiques de conciliació familiar i que 
                        l'administració educativa generi serveis de suport 
                        educatiu a les famílies, no per substituir sinó 
                        per donar pautes i criteris d'actuació.
 
 Què es pot fer 
                        amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                        obligatòria amb èxit?
 - Què vol dir èxit? Primer caldria definir 
                        això. Per mi la persona educada és la que 
                        té la capacitat de seguir aprenent al llarg de 
                        tota la vida. Si s'orienta l'educació bàsica 
                        en aquest sentit la primera conseqüència serà 
                        que es reduirà molt el fracàs. Una societat 
                        no pot permetre's considerar fracassats a més del 
                        25 % dels seus joves. A ningú se'l pot suspendre 
                        de ciutadà.
 
 Quina opinió li 
                        mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
 - Han estat un element molt important per la millora de 
                        l'escola en l'última dècada. Ara haurien 
                        de canviar radicalment. En primer lloc perquè les 
                        tecnologies de la informació i la comunicació 
                        (TIC) canvien la forma d'accés als recursos; en 
                        segon lloc perquè els necessitem com a agents dinamitzadors 
                        d'una comunitat educativa que ha de ser més àmplia 
                        que l'escola.
 
 Quin paper han de jugar 
                        les tecnologies de la informació a l'escola?
 - Hi ha dos aspectes a considerar. Un esta en relació 
                        amb el tipus de canvi que haurà de fer l'escola 
                        per adequar-se al canvi de model social que origina la 
                        societat de la informació. Aquest aspecte és 
                        el més important i no depèn del nombre d'ordinadors 
                        que es tenen. Canvien les formes de treball, les formes 
                        de relació, les formes de definició de la 
                        pròpia identitat. Aquest canvi és d'una 
                        gran profunditat i ha d'afectar els mateixos fonaments 
                        de l'escola.
 Desprès hi ha la qüestió de les TIC 
                        com a eines d'aprenentatge. Aquí em sembla que 
                        hem d'aprendre molt i evitar tant les postures porugues 
                        i tancades, com les massa entusiastes. Les TIC són 
                        una eina molt potent, però només una eina. 
                        Tot depèn de perquè les vulguem fer servir. 
                        Cal molta investigació seriosa. Encara no sabem 
                        prou bé quins canvis esta produint la cultura de 
                        la imatge en les capacitats d'aprendre, i encara sabem 
                        menys dels canvis en les capacitats que produeixen les 
                        TIC, sobre tot pel que fa a la forma d'ordenació 
                        de la informació, l'estructura hipertextual, etc..
 
 Com es pot fer possible 
                        el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
 - Una de les estratègies per fer-la possible és 
                        fonamentar l'educació bàsica en el gust 
                        per aprendre. Una de les coses que em semblen més 
                        negatives de la Llei de Qualitat és el seu concepte 
                        de l' esforç com a sacrifici i del treball com 
                        a càstig pels que no s'han esforçat prou. 
                        És una visió medieval. L'escola moderna 
                        ha de transmetre el gust per aprendre i per treballar. 
                        Fer descobrir el goig de conèixer que, evidentment, 
                        sempre va acompanyat d'un esforç.
 
 Considera que els mitjans 
                        de comunicació, especialment la televisió, 
                        col·laboren en l'educació general de la 
                        població?
 - Els mitjans de comunicació s'han convertit en 
                        un agent molt potent d'informació i transmissió 
                        de models culturals i valors. Això no vol dir necessàriament 
                        educar, pot ser educatiu o desedutiu. L'educació 
                        es basa en un coneixement autònom, crític 
                        i participatiu i això requereix experiències 
                        interactives, on la persona sigui subjecte del propi aprenentatge. 
                        La televisió, per exemple proporciona un impacte 
                        unidireccional, molt mediatitzat pels interessos del mercat 
                        i sovint promou contravalors, fent més recurs a 
                        l'inconscient que a la intel·ligència de 
                        la persona. Per això el més important no 
                        és que els nens i nenes vegin mes o menys hores 
                        de televisió, sinó que no la vegin sols, 
                        que hi hagi algun adult al seu costat amb capacitat de 
                        promoure la reflexió activa sobre el que es veu.
 
 Què és més important preparar l'alumnat 
                        pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
 - Seria molt bonic tornar a creure en la capacitat de 
                        l'escola per a canviar el món ,però sembla 
                        que tot indica que cada societat genera l'escola que tendeix 
                        a perpetuar-la. En aquest sentit crec que el millor que 
                        l'escola pot donar a l'alumnat son les capacitats intel·lectuals 
                        i emocionals per actuar en el seu món amb autonomia 
                        de judici i d'acció. Ja sé que això 
                        és demanar molt.
 
 Un llibre?
 - "La mente bien ordenada" d'Edgar Morin.
 
 Una cançó?
 - "Lágrimas negras", no em pregunteu 
                        perquè.
 
 Una pel·lícula?
 - Ja que parlem d'educació: Ça commence 
                        aujourd'hui" de Bertrand Tavernier.
 
 Un paisatge?
 - Barcelona des de la Torre Foster.
 
 Un desig per a l'escola del futur?
 - L'èxit escolar, entès com el progrés 
                        individual i col·lectiu de cada un dels nois i 
                        noies. I no me'n vull deixar ni un de sol.
 |   
                      |  |  |  |   
          |  |  
 
        © 1996 - 
        2003 - reporteducació  és una producció del 
        Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6 
        Carrer de 
        Ramon Camps, 17  08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) 
        - CATALUNYA 
        Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
        AVÍS 
        LEGAL  - FAQ |