| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - L'aula fosca, amb finestres enreixades, on conviviem 
                        95 alumnes -només nois, com manaven les lleis franquistes- 
                        enmig d´un silenci tens. Hi havia tres itineraris: 
                        els que cursavem batxillerat -pocs, molts pocs-; els que 
                        seguien estudis de comerç i es passaven bona part 
                        de la jornada escolar teclejant aquelles inoblidables 
                        "underwood", al fons de l´aula; i els 
                        que, als 13 anys, ja ingressaven al món del treball. 
                        Me´n recordo que, a finals de curs, venien uns senyors 
                        de la Seat a buscar treballadors per la nova factoria 
                        de la Zona Franca. No cal dir que, en aquesta "escuela 
                        nacional", encetavem el dia cantant "El cara 
                        el sol" i celebravem totes les efemèrides 
                        patriòtiques i religioses del nou imperi. També 
                        recordo l´hora del berenar, amb el formatge "cheddar" 
                        i la llet en pols que ens enviaven els americans.
 El meu mestre arribava a l´escola a les 8 del matí 
                        per ocupar-se, durant una hora, només dels batxillers. 
                        A les 12 del midia sortia cuita corrents a guanyar-se 
                        un segon jornal a una imprempta; i, a les 5 de la tarda, 
                        feia altre cop el mateix. Ah, i per arrodonir el sou, 
                        els caps de setmana escribia cròniques taurines 
                        i futbolístiques. Aquell mestre feia el que tocava 
                        fer, imposant la seva autoritat a base de cops de regle 
                        i clatellades, tal com manàven els cànons 
                        pedagògics de l´època. Però 
                        exercia el magisteri amb gran dignitat i, de tant en tant, 
                        feia algunes reflexions morals que ens eixamplaven el 
                        pensament. Sempre he pensat que, probablement, en altres 
                        circumstàncies, hauria estat un bon mestre.
 
 Quin personatge del món 
                        de l'educació l'ha influït més?
 - Quan feia el servei militar a Barbastre, i estudiava 
                        Pedagogia a distància -a molta distància-, 
                        em va arribar a les mans un llibre que em va impactar 
                        moltíssim: "Alumnos de la Escuela de Barbiana". 
                        Era tan diferent del poc que havia après fins aleshores 
                        a la universitat! Els mètodes de Don Milani et 
                        descobrien una nova manera de provocar la curiositat d´uns 
                        alumnes etiquetats de "fracassats escolars" 
                        per l´ensenyament oficial. És un text que, 
                        sempre que puc, el recomano i que el convertiria en lectura 
                        obligatòria per a tots els professors de l´ESO 
                        -això, es clar, si algun dia es decideix que aquest 
                        professorat ha de rebre una formació psicopedagògica 
                        i didàctica específica-.
 També em va influïr força la pedagogia 
                        i el moviment Freinet, potser perquè, des de l´Editorial 
                        Laia, vaig tenir l´oportunitat de seguir la seva 
                        producció editoral i de visitar un parell de vegades 
                        l´Escola de Vence i d´entrevistar-me amb la 
                        vídua de Celèstin Freinet. Aquell model 
                        de pedagogia popular encaixava molt bé amb els 
                        anhels utòpics de la transició democràtica. 
                        En un terreny més teòric també he 
                        begut molt de l´obra de Dewey per entendre les relacions 
                        entre l´escola i la societat, així com el 
                        potencial de l´educació democràtica.
 Ara bé, si hem de parlar de persones més 
                        pròximes he de citar, necessàriamnt, el 
                        magisteri de Jordi Monés, un dels millors historiadors 
                        de l'educació, perquè em va ensenyar a conèixer 
                        i interpretar l´educació a Catalunya. I, 
                        sobretot, el que m´han ensenyat centenars de mestres 
                        anònims que he anat coneixent en els meus nombrosos 
                        viatges per tot arreu en qualitat de periodista de l'educació.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                        històric pel que senti una especial predilecció.
 - A l´època clàssica, Sócrates, 
                        per l´art de la conversa. Al Renaixement, Leonardo 
                        da Vinci, per la seva saviesa pluridisciplinar. A la meva 
                        època de militància política a Lenin, 
                        Gramsci, Durruti i els socialistes utòpics, a tots 
                        ells alhora, potser perquè em movia sempre en la 
                        contradicció constant de deixar-me captivar per 
                        la presa del poder de l´Estat i també per 
                        la seva destrucció.
 I, d´una manera molt més propera, sempre 
                        he sentit una gran admiració per la generació 
                        del meu pare, per la seva dignitat i força de voluntat 
                        amb que van resistir als camps de concentració, 
                        a la presó i a l´exili. Una generació 
                        de republicans, d´una gran cultura i humanitat que, 
                        quan desaparegui, deixarà un gran buit en la nostra 
                        memòria col-lectiva i quotidiana.
 
 Un encert de l'educació 
                        actual?
 - Més que d´encerts parlaria de progressos 
                        i d´aspectes especialment positius. En citaré 
                        un parell: l´escolaritat obligatòria fins 
                        els 16 anys dins d´un model d´escola comprensiva 
                        i integradora; i la quantitat de textos pedagògics 
                        extraordinaris -també n´hi ha que no s´entèn 
                        com es publiquen- que, al llarg del temps, ens il·lustren 
                        sobre els ideals de l´educació integral, 
                        sobre la manera més racional i rigurosa de construir 
                        i organitzar l´ensenyament, sobre les alternatives 
                        més engrescadores i eficients d´ensenyar 
                        i aprendre, sobre la construcció d´una escola 
                        pública comunitària o sobre el nou model 
                        de professorat reflexiu, crític i compromés 
                        en tots els components ètics i cognitius de la 
                        intervenció educativa.
 
 ... I, una mancança?
 - La manca de polítiques educatives per fer efectiva 
                        l´escolarització fins als 16 anys, en termes 
                        de qualitat i d´equitat per a tothom. Existeix un 
                        buit impressionant entre la retòrica dels grans 
                        discursos oficials i l´aplicació d´aquests 
                        a la realitat de l´aula, que prenguin en consideració 
                        tant els agents, les dificultats i resistències 
                        al canvi com els factors i possibilitats que hi contribueixin. 
                        Avui només hi ha programes, actuacions i serveis 
                        autònoms i dispersos, però falta una visió 
                        general i una voluntat política d'articular-los 
                        per tal d'oferir respostes més coordinades, globals 
                        i permanents. El mateix podem dir respecte a les innovacions 
                        pedagògiques. A vegades t'adones que aquestes estan 
                        més presents a la literatura que a la realitat. 
                        És cert que hi ha escoles i mestres força 
                        innovadors, però també ho és que 
                        n'hi ha que es mouen en els paràmetres més 
                        tradicionals de la Ley General de la Educación 
                        i de la predemocràcia.
 
 Quin ha de ser l´element més irrenunciable 
                        a qualsevol escola?
 - L'un el contestaré més endavant, d'aquí 
                        dues preguntes, a propòsit de la pregunta relacionada 
                        amb l'alumnat que no supera l'escolització obligatòria. 
                        En destacaria dos més. La formació d´infants 
                        autònoms, crítics i lliures; això 
                        significa adquirir un criteri moral que els ajudi a defensar 
                        amb fermesa els seus drets i amb responsabilitat els seus 
                        deures. I la construcció d´una col·lectivitat 
                        viva, que es va renovant contínuament; cal promoure 
                        la idea de que l´escola pública no és 
                        només un servei que ha d´atendre l´administració 
                        -cosa que òbviament ha de fer, destinant-hi els 
                        recursos necessaris- sinó una comunitat d´aprenentatge 
                        i de socialització que es va enriquint amb la participació 
                        activa de pares i mares, docents, alumnes i altres agents 
                        de l´entorn. En aquest sentit, cal enfortir els 
                        espais de diàleg, intercanvi i col·laboració, 
                        perquè les escoles siguin més democràtiques.
 
 Considera certa l´opinió 
                        que, en conjunt, moltes famílies han desertat de 
                        la responsabilitat en l´educació dels seus 
                        fills?
 - Les afirmacions contundents i les generalitzacions sempre 
                        són perilloses quan ens referim a col·lectius 
                        socials heterogenis que, a més, estan sotmesos 
                        a processos de canvi accelerats i complexos. És 
                        evident que això és cert en molts casos, 
                        com ho és el fet que molts professors i professores 
                        han renunciat a la responsabilitat educativa -o no l´han 
                        assumit mai- i es limiten a dictar l´assignatura, 
                        sense aturar-se a pensar gaire a qui tenen al davant. 
                        Ara bé, també hi ha molts pares i mares 
                        que es preocupen moltíssim de l´educació 
                        dels seus fills: de la tria d´escola, de les activitats 
                        extraescolars, d´algunes actituds i comportaments 
                        que no entenen. Jo parlaria més de desconcert davant 
                        de situacions imprevistes, que no es controlen i no se 
                        sap com afrontar-les; de les dificultats afegides que 
                        crean els nous temps laborals de les dones que obliga 
                        l´escola i altres espais a reforçar el seu 
                        rol de custòdia; al canvi de model familiar, de 
                        dimensions més reduïdes i amb pautes i expectatives 
                        diferents a la de fa unes dècades.
 Caldria, naturalment, aprofundir amb aquestes i d´altres 
                        explicacions, i endinsar-se amb el sentit actual de conceptes 
                        com autoritat i llibertat que no poden interpretar-se 
                        com fa uns anys. Ara bé, des de la comunitat educativa, 
                        s´ha de fer un esforç per vèncer els 
                        malentesos, corporativismes i desencontres que hi ha entre 
                        l´escola i la família, obrint nous espais 
                        de diàleg i de col·laboració. I, 
                        possiblenent, omplint de més contingut els Consells 
                        Escolars per fer-los més efectius. Això 
                        si que és preocupant.
 
 Què es pot fer 
                        amb aquell alumnat que no supera l´escolarització 
                        obligatòria amb èxit?
 - S´han d´esmerçar totes les idees, 
                        esforços i recursos perquè cap alumne es 
                        despengi i se l´expulsi del sistema educatiu. Aquest 
                        és el gran repte de l´escola pública. 
                        Hi ha experiències -Escoles Accelerades, Comunitats 
                        d´Aprenentatge, programes de compensació 
                        escolar i de discriminació positiva.,...- que mostren 
                        les possibilitats integradores de l´escola pel que 
                        fa als alumnes amb dificultats i socialment desvalguts. 
                        Cal intensificar l´acció educativa -amb més 
                        suports interns i externs, tant escolars com socials- 
                        amb aquest tipus d´alumnat i a les zones socialment 
                        més deprimides. Altre cop em ve a la memòria 
                        la tasca de Don Milni a Barbiana. El que avui no s´inverteixi 
                        amb escoles i educació s´haurà d´invertir 
                        el dia de demà en seguretat i presons. I en pagarem 
                        un preu molt alt. Per això tota la prevenció 
                        que es faci, amb polítiques educatives i socials 
                        potents i integrades, serà poca. I, sinò, 
                        recordeu, per exemple, el que ens explica Tavernier a 
                        "Hoy empieza todo".
 
 Quina opininió 
                        li mereixen els centres de recursos?
 - La veritat és que no en tinc massa coneixement 
                        de la seva dinàmica actual. I això em preocupa, 
                        doncs vol dir que la seva feina és poc coneguda 
                        i no es difon prou. Aquí, com en la valoració 
                        d´altres serveis educatius, hi ha dos nivells d´anàlisi: 
                        la concepció del model i els equips de treball. 
                        Recordo que fa molt temps, quan Ramon Juncosa ocupava 
                        una Direcció General en el Departament d´Ensenyament, 
                        se´m va demanar que fes una valoració crítica 
                        sobre els centres de recursos i el seu lligam amb la formació 
                        del professorat, un tema que abans com ara no s´ha 
                        resolt. Penso que no és un bon model perquè, 
                        com deia en una resposta anterior, el Departament d´Ensenyament 
                        està estructurat amb regnes de Taifes, amb pocs 
                        vasos comunicants i molts incomunicats. Seria interessant 
                        pensar, més en consonància amb els "Teacher´s 
                        Center" originaris -i en certa mesura amb el que 
                        s´ha fet al País Basc- amb centres on la 
                        distribució de recursos es lligués més 
                        estretament amb la producció i adaptació 
                        de materials curriculars, amb la innovació pedagògica, 
                        amb el desenvolupamnt curricular, amb la recerca educativa, 
                        amb l´assessorament i amb la formació del 
                        professorat. D´altra banda, també seria convenient 
                        aconseguir un lligan més estret amb altres serveis 
                        educatius.
 Pel que fa al segon nivell d´anàlisi, pel 
                        poc que conec, en tinc una percepció positiva: 
                        existeixen equips amb bona preparació i disposició 
                        que, en alguns casos, van més enllà del 
                        model i l´enriqueixen amb noves iniciatives.
 
 Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                        a l´escola?
 - No discutirem, en aquestes alçades, el potencial 
                        i les possibilitats dels entorns electrònics i 
                        virtuals de les Tecnologies de la Informació i 
                        de la Comunicació (TIC). Ara bé, abans -o 
                        al mateix temps, però no després- d´omplir 
                        les aules d´ordinadors, calen tres coses: capacitar 
                        l´alumnat per a seleccionar la informació 
                        i ajudar-lo a transformar-la en coneixement; preparar 
                        al professorat per acompanyar l´alumne en aquesta 
                        navegació; i confeccionar materials informàtics 
                        i multimèdia que contribueixin al màxim 
                        a desenvolupar les habilitats cognitives i creatives de 
                        l´alumnat. En alguns d´aquests aspectes som 
                        a les beceroles; i, en altres, hem començat la 
                        casa per la teulada.
 D´altra banda, els materials de les TIC s´han 
                        d´incorporar a la biblioteca del centre, concebuda 
                        com un centre de recursos múltiples que ajudi a 
                        planificar la tasca del professorat i es converteixi en 
                        un lloc de consulta i referència permanent de l´alumnat, 
                        estretament vinculat als continguts del currículum.
 
 Com es pot fer possible el concepte "L´educació 
                        al llarg de la vida"?
 - Bé, en realitat això ja és una 
                        realitat de fet: la idea de que l´edat d´escolarització 
                        acaba a una edat determinada ha caducat. L´actualització 
                        dels coneixements és una necessitat del canvi accelerat 
                        del coneixement i de les noves demandes culturals i socials. 
                        En aquest sentit, la xarxa d´ofertes virtuals i 
                        presencials de formació continuada ha crescut extraordinàriament 
                        els darrers temps, i encara ho farà molt més. 
                        Es tracta d´un fenomen extraordinàriament 
                        positiu, sobretot si vetllem perquè aquesta oferta 
                        sigui de qualitat, accessible a tothom i no es deixi només 
                        en mans del mercat. Per això és convenient 
                        la implicació dels poders públics, en alguns 
                        casos, i de la societat civil, en altres. Ivan Illicht 
                        en el seu best-seller "La desescolarización", 
                        a principis dels anys setanta, ja va preveure aquesta 
                        xarxa de recursos i d´oportunitats comunitàries, 
                        encara que es va equivocar al diagnosticar que això 
                        es faria amb la desaparició de l´escola i 
                        no de manera complementària.
 
 Considera que els mijans de comunicació, especialment 
                        la televisió, col·laboren en l´educació 
                        general de la població?
 - És evident que els mitjans de comunicació 
                        són un dels instruments més poderosos i 
                        eficients per transmetre els valors del neoliberalisme 
                        i del pensament únic, valors que, és prou 
                        sabut, no són precisament els que es transmeten 
                        en una escola democràtica i inclusiva. També 
                        és cert, però, que aquest pensament dominant 
                        té les seves contradiccions, escletxes i dissidències 
                        i que també és possible visualitzar -encara 
                        que menys del que seria desitjable- altres models comunicatius 
                        amb consonància amb els valors més solidaris 
                        i formatius. No cal dir que existeixen espais d´entreteniment, 
                        divulgació, o cinema d´un gran interès 
                        cultural, encara que les gran cadenes estan massa pendents 
                        de la guerra de les audiències i això provoca 
                        que la televisió-escombraria adquireixi un major 
                        protagonisme.
 Ara bé, com en el cas de les NTIC, el que cal és 
                        educar la mirada de l´alumnat perquè aprengui 
                        a llegir i a descodifcar críticament els diversos 
                        llenguatges.
 
 Què és més 
                        important preparar l´alumnat pel futur o preparar 
                        el futur per l´alumnat?
 - El futur, com diu Galeano, és el present. Per 
                        això convé tenir les antenes ben connectades 
                        al que succeix a la realitat immediata i llunyana. Viure 
                        i educar intensament des del present i pel present és, 
                        per tant, la millor garantia per afrontar un futur cada 
                        cop més complexe i imprescindible. En aquest sentit, 
                        és saludable la lectura dels últims llibres 
                        de Morin, en la mesura que ens vacuna contra els determinismes 
                        simples i les veritats absolutes per predir que passarà 
                        en el futur. Heus aquí el repte: educar en la incertesa 
                        però estimulant les conviccions ètiques 
                        i els compromisos morals, sense caure ni en dogmatismes 
                        sectaris ni en relativismes acomodaticis.
 
 Un llibre?
 - Necessàriament n´he de triar uns quants: 
                        "Cien años de soledad" de García 
                        Márquez"; "El procés", de 
                        Kafka; "Els morts", de Joyce; "Úlimas 
                        tardes con Teresa", de Marsé; "El quadern 
                        gris", de Pla; "La punyalada", de Vayreda; 
                        "El primer home", d'Albert Camus; i "La 
                        quinta mujer", de Mankell, un dels autors més 
                        sòlids i apassionants de novel·la policíaca 
                        actual. Es tracta de títols que, a banda de la 
                        seva qualitat literària, m´evoquen records, 
                        èpoques i paisatges urbans i rurals.
 
 Una cançó?
 - Preferiria parlar de cantants: Raimon, per la seva força 
                        i també pels textos; Maria del Mar Bonet, per la 
                        veu; Sabina, per la seva poètica gamberra i els 
                        Beatles, sempre els Beatles.
 
 Una pel·lícula?
 - Unes quantes de Buñuel i Hitchcock; "El 
                        espíritu de la colmena", d´Erice; "Espartaco", 
                        de Kubrick; "Bienvenido Mr.Marshall", de Berlanga.
 
 Un paisatge?
 - Citaré les set meravelles del meu món 
                        personal, sense cap ordre de preferència:
 1. El "Gran Canyon", per la seva immensitat 
                        i els canvis de color al llarg del dia.
 2. Les catarates d´Iguazú, per la gran quantitat 
                        d´aigua que brolla amb una força extraordinària 
                        enmig de la selva. S´han de veure tant des del Brasil 
                        com des d´Argentina.
 3. Les nits africans pels cels tan nets i estrellats.
 4. La Costa Brava. El camí de ronda de Calella 
                        a Llafranc; o el paratge del Cap Norfeu.
 5. San Francisco, dalt d´un tramvia pels carrers 
                        costeruts.
 6. París, perquè sempre és una festa.
 7. Granada. Sobretot l´Albaicin, des dels miradors 
                        de l´Alhambra; i l´Alhambra des de la terrasa 
                        del restaurant "El Mirador de Morayma", a l´Albaicin, 
                        al capvespre, per veure com va canviant la llum i el color 
                        del palau àrab.
 
 Un desig per a l'escola 
                        del futur?
 - Recuperar l´utopia educativa d´aconseguir 
                        una escola oberta a l´entorn; on el dret a l´educació 
                        es converteixi amb una igualtat d´oportunitats real 
                        per a tothom; on mestres i alumnes llegeixin més; 
                        on es provoqui el plaer pel coneixement, amb mestres més 
                        formats i il·lusionats; on la societat valori més 
                        l´educació i la professió docent; 
                        i on l´administració deixi de banda el màrketing 
                        electoralista i es dediqui a fer política educativa.
 Ah, se m´oblidava, i que això que li diuen 
                        "Ley de Calidad" passi a millor vida.
 |