| ![]() | ![]() 
 
        
        
          |  |  |  
        
        
          |  |  
          |  |  
 
         
         
          |  |  |  |   
          | 
              
                | 
                     
                      |  | 24/01/2003. 
                        ALBERT SERRAT. Formador 
                        de formadors. Màster en PNL i expert en dinàmica 
                        de grups. 
 |  |  L'alumne 
                        que té la creença de "puc aprendre 
                        moltes coses" té al seu abast mitjans per 
                        aconseguir-ho. El principal és voler-ho fer. En 
                        canvi, l'alumne que acaba l'escolaritat amb la creença 
                        "l'escola no està feta per a mi" tindrà 
                        moltes més dificultats   |   
                      |  |  |  |  |   
                      | Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Una classe amb 10 alumnes compartint una taula gran 
                        en una habitació petita i poc il·luminada. 
                        Fèiem el 3er de l'antic Batxillerat a l'Acadèmia 
                        Mercurio de Barcelona. Després anàvem a 
                        examinar-nos lliures a l'IES Milà i Fontanals. 
                        M'agradava estudiar però les condicions eren molt 
                        pitjors que les actuals.
 
 Quin personatge del món de l'educació l'ha 
                        influït més?
 - Freinet i el seu projecte d'escola activa. Era tan diferent 
                        a les classes magistrals que jo suportava dia darrera 
                        dia. Unes insinuacions innovadores, aire fresc a l'escola 
                        que jo havia viscut com a alumne.
 
 Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti 
                        una especial predilecció.
 - Charles Darwin, com a científic de carisma especial. 
                        El seu pare volia que fos pastor protestant i ell va voler 
                        ser científic com el seu avi. Va intentar ser metge 
                        però no podia suportar les operacions. Finalment 
                        es va fer naturista i va zalpar amb un vaixell a recórrer 
                        el món durant 5 anys. El primer dia embarcat ja 
                        es va marejar. Anys després publicaria "L'origen 
                        de les espècies". Un crack vaja!
 
 Un encert de l'educació actual?
 - Tots els esforços que es fan per fer una bona 
                        atenció a la diversitat i tots els avenços 
                        en aquesta línia. Això és solidaritat 
                        i gratuïtat ben entesa.
 
 .I una mancança?
 - La manca de recursos humans per poder atendre l'atenció 
                        a la diversitat encara millor.
 
 Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                        escola?
 - Motivar els alumnes amb la mateixa motivació 
                        que ens agradaria que tinguessin els professors dels nostres 
                        fills. El professorat amb il·lusió per satisfer 
                        les necessitats dels alumnes és l'element més 
                        important, sens dubte.
 
 Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes 
                        famílies han desertat de la responsabilitat en 
                        l'educació dels seus fills?
 - No la considero certa perquè jo he preguntat 
                        a moltes, però a moltes famílies, això 
                        mateix i, en un cent per cent m'ha dit el contrari. Jo 
                        considero, més aviat, que la gran majoria de les 
                        famílies fan tot el que saben i poden per satisfer 
                        les necessitats (de tot tipus) dels seus fills. I crec 
                        que totes les persones tenim els nostres propis valors. 
                        I que actuem coherentment amb ells. Si les meves necessitats 
                        primàries no estiguessin satisfetes molt probablement 
                        no tindria la cultura com a valor. I això és 
                        el que passa en alguns casos.
 
 Què es pot fer 
                        amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                        obligatòria amb èxit?
 - El que hauríem d'aconseguir, de forma ineludible, 
                        és que tot l'alumnat acabés l'ESO. amb la 
                        creença "puc aprendre moltes coses". 
                        Això em sembla molt més important que saber 
                        la capital d'un país llunyà i exòtic. 
                        Aconseguida aquella creença, diversificar els Cicles 
                        Formatius. Resumint continuar formant-lo.
 
 Quina opinió li 
                        mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
 - He tingut força relació amb diversos CRP 
                        i em sembla que porten a terme una tasca de dinamització 
                        i suport molt necessària. Són imprescindibles, 
                        i molt especialment en zones on les ofertes formatives 
                        i d'obtenció de recursos és complicada.
 
 Quin paper han de jugar 
                        les tecnologies de la informació a l'escola?
 - L'obtenció i l'intercanvi d'informacions per 
                        a l'alumnat i professorat. I més concretament en 
                        el cas del professorat estimular el canvi de xip de classes 
                        orientades a la transmissió d'informacions a classes 
                        on la recerca, el descobriment i la conseqüent motivació 
                        ha de ser el primordial.
 
 Com es pot fer possible 
                        el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
 - L'alumne que té la creença de "puc 
                        aprendre moltes coses" té al seu abast mitjans 
                        per aconseguir-ho. El principal és voler-ho fer. 
                        En canvi, l'alumne que acaba l'escolaritat amb la creença 
                        "l'escola no està feta per a mi" tindrà 
                        moltes més dificultats.
 
 Considera que els mitjans de comunicació, especialment 
                        la televisió, col·laboren en l'educació 
                        general de la població?
 - La veritat, i em sap greu dir-ho, és que molt 
                        poc. Mentre l'audiència sigui el seu "deu" 
                        poques variacions hi haurà. És vital més 
                        canals públics on la seva finalitat única 
                        sigui l'educació.
 
 Què és més 
                        important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur 
                        per a l'alumnat?
 - Preparar l'alumnat pels canvis. Fer del canvi un estímul 
                        i no una font de pors. La "resistència al 
                        canvi" hauria de ser substituïda per "la 
                        il·lusió del canvi".
 
 Un llibre?
 - Un clàssic imprescindible pels educadors: La 
                        Intel·ligència Emocional. Daniel Goleman. 
                        Ed. Kairós (1996).
 
 Una cançó?
 - "La canción más bonita del mundo" 
                        de Joaquín Sabina i que es troba en el seu darrer 
                        CD "Dímelo en la calle".
 
 Una pel·lícula?
 - "La vida es bella" de Roberto Benigni (1998). 
                        Un exemple de fer tot el que saps i pots per a la felicitat 
                        i seguretat del teu fill. Genial!.
 
 Un paisatge?
 - Caminar per una fageda del Montseny a meitat d'octubre. 
                        Submergir-te en la màgia d'una fageda solitària 
                        és un plaer que et transporta al més enllà.
 .
 Un desig per a l'escola del futur?
 - Que arribin a assolir-se els dos desigs fonamentals 
                        de tota escola: Satisfer les necessitats dels joves i 
                        créixer constantment en la millora de la qualitat.
 |   
                      |  |  |  |   
          |  |  
 
        © 1996 - 
        2003 - reporteducació  és una producció del 
        Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6 
        Carrer de 
        Ramon Camps, 17  08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) 
        - CATALUNYA 
        Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
        AVÍS 
        LEGAL  - FAQ |