| Un record dels seus 
                          temps d'escola? Ens hem de remuntar a la prehistòria i situar-ho 
                          en el context. Dècada dels anys cinquanta-seixanta 
                          del segle passat a la ciutat de Reus En un ambient general 
                          d'escoles "nacionales" o "religioses", 
                          tinc la sort d'anar a una escola privada de l'època 
                          del barri on un mestre (Pasqual Guarque), que havia 
                          fet la guerra al bàndol de la República, 
                          jugava amb mà destra a complir, per una banda, 
                          "les normes del règim" i, per l'altra, 
                          a omplir els dissabtes amb activitats del que després 
                          s'anomenaria "escola activa", amb explicació 
                          de contes, representacions teatrals, titelles, biblioteca, 
                          exposicions i revista escolar. La influència 
                          va ser decisiva.
 Als dotze o tretze anys, faig, pel meu compte, la primera 
                          novel.la i en català sense plantejar-me ni què 
                          vol dir escriure ni quina llengua havia de fer servir. 
                          Als setze anys col·laboro en la premsa local. 
                          Als disset anys, faig ràdio. Des d'aleshores 
                          no deixaré mai d'escriure. ¿Ho hauria 
                          fet sense aquella petita influència? Ho desconec. 
                          No m'he atrevit mai a esbrinar-ho
 
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?
 - Fins que no m'incorporo a finals dels setanta a la 
                          meva etapa de l'ensenyament, com a professor de català, 
                          primer, i després com a mestre en una escola 
                          activa, en cursos de primària i secundària, 
                          equivalents a la terminologia actual (Escola Montsant, 
                          de Reus) sóc bastant inconscient d'aquest món 
                          perquè m'havia dedicat a feines d'administració 
                          i també al periodisme des de molt jove. A l'escola 
                          Montsant descobreixo que abans de la guerra civil havia 
                          existit un tipus d'escola que no tenia res a veure amb 
                          el que es feia a la postguerra i fins i tot l'anomenada 
                          Transició. Podria dir, doncs, que més 
                          que un personatge, és un mètode, un sistema 
                          o una manera d'entendre l'educació o la relació 
                          amb les generacions joves. Sempre m'havia fascinat saber 
                          que a l'escola del meu pare, als anys trenta, es feien 
                          classes a l'aire lliure i experiències a la platja. 
                          ¿En quin món escolar va viure ell que 
                          no el reconeixia? Tot això, desprès, pren 
                          cos i noms diferents fins a arribar a un certa dissolució 
                          dels propòsits que es tenien a la dècada 
                          dels setanta. Primer els esmicola lentament la Reforma 
                          i ara els vol dinamitar la Llei de Qualitat.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.
 - Sempre m'ha semblat que els personatges històrics 
                          ens arriben més pel que no són i ens expliquen 
                          llegendàriament que pel que realment són. 
                          Vivim, doncs, afortunadament, de petits mites. Per això 
                          m'agradaria esmentar un personatge anònim, d'aquest 
                          moment: aquell que fos capaç de conduir o reconduir 
                          el món sense haver de recórrer a la guerra 
                          i que tingués la solució màgica 
                          per aconseguir un repartiment just de la riquesa. Em 
                          temo que, si existeix, ho deu tenir molt difícil 
                          per fer-se notar.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?
 - Educar en i per la llibertat. Educar per valorar les 
                          petites coses que condueixen a la felicitat. Educar 
                          començant per la llibertat dels educadors, adaptats 
                          al seu context geogràfic, social i històric, 
                          i continuant per ensenyar a aprendre a escollir sense 
                          imposicions. No dependre de símbols patriòtics 
                          ni dogmes de cap mena. Distingir entre la veritat i 
                          la mentida, la realitat i la fantasia, que ofereix amb 
                          tanta potència de mitjans la televisió, 
                          una gran aliada contemporània dels educadors 
                          i, a la vegada, una gran contrària, si no es 
                          domina.
 
 .I una mancança?
 - Més confiança d'alguns polítics 
                          en l'escola i el convenciment que l'escola és 
                          la base de qualsevol cultura que vulgui ser representativa 
                          d'un país. Per tant més recursos de tota 
                          mena. I també la lucidesa per entendre que no 
                          cal fer una escola única per a tothom però 
                          sí amb les mateixes oportunitat per a tots.
 
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?
 - Avui en dia, i durant un bon temps, encara, l'esforç 
                          per fer del respecte entre diferents cultures que conviuen 
                          a l'escola actual una manera habitual de viure després 
                          a la societat. Aquest sí que és un element 
                          que difícilment solucionarà la família. 
                          És prioritari, doncs, a l'escola i el barri perquè 
                          després se n'imprengi el veïnat de l'escala 
                          i també la família.
 
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?
 - Els pares del segle XXI són joves molts dels 
                          quals ja no han tingut una educació responsable. 
                          N'estem pagant les conseqüències. Aquests 
                          mateixos pares no en són del tot culpables perquè 
                          ja n'han estat, doncs, víctimes. Tot i la dificultat 
                          que això comporta, l'escola no pot abandonar, 
                          en molts casos, una educació paral.lela dels 
                          pares. En un altre sentit i unes altres circumstàncies 
                          això ja va passar fa trenta anys. Hi havia uns 
                          pares que no entenien els nous mètodes de l'ensenyament 
                          i que volien veure en els seus fills el reflex del que 
                          ells havien rebut a cop de bastó. Ara cal una 
                          altra mena d'educació de pares, però similar 
                          en els objectius.
 
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?
 - Desitjar-los una vida feliç i intentar descobrir 
                          quines són les seves aptituds i habilitats. I 
                          convèncer-nos tots plegats que la intel·ligència 
                          no és una mercaderia sinó un element que 
                          portem incorporat, que només cal ajudar-la una 
                          mica, però no forçar-la més del 
                          compte perquè es pot trencar. Pensar que totes 
                          les criatures que no superen l'escolarització 
                          obligatòria han de ser inútils per a la 
                          societat seria pensar que moltes de les generacions 
                          que ens han precedit han estat també inútils. 
                          I no és veritat. Hi ha hagut, sortosament, persones 
                          sense estudis amb una enorme intel·ligència 
                          davant la vida que ha acabat fructificant en favor dels 
                          altres. És clar que som fills del nostre temps, 
                          però no en tenim cap culpa si, a vegades, el 
                          temps corre més que nosaltres i no el podem agafar.
 
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
 - Per l'experiència que he tingut alguna vegada 
                          com a escriptor, crec que intenten canalitzar aquells 
                          interessos de la comunitat professional amb la qual 
                          treballen i de l'alumnat que tenen a la seva zona d'influència. 
                          M'imagino que són o haurien de ser pols d'atracció 
                          on els mestres tinguessin la fal.lera d'acudir perquè 
                          hi trobessin allò que necessiten per poder desenvolupar 
                          millor la seva matèria a l'escola. Però 
                          novament cal recordar el que deia més amunt. 
                          Perquè això passi, cal que hi hagi confiança 
                          des del sector polític i que els centres de recursos 
                          tinguin, precisament, recursos. ¿Qui es devia 
                          inventar aquesta paraula, per cert?.
 
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?
 - Crec que essencial a partir d'ara. Ja no es pot defugir 
                          més allò que domina la majoria d'activitats 
                          professionals o culturals. Ens trobem amb una generació 
                          d'alumnes que ha viscut des del bressol l'audiovisual 
                          i que no l'abandona mai, a casa, al carrer, al cinema, 
                          a l'escola, en les visites a algun museu... Això 
                          no havia passat mai perquè les anteriors generacions 
                          havien rebut influències diverses. Ara són 
                          absolutes (DVD, videojoc, internet, mòbil...) 
                          Saber-se les taules de multiplicar i tenir una calculadora 
                          a la taula no hauria de ser incompatible. Escriure un 
                          text lliure amb bolígraf i un correu electrònic 
                          al company d'aula, tampoc. Expressar-se davant els companys, 
                          de paraula, i fer-ho en un missatge de mòbil, 
                          tampoc. Crec que trobar un punt de reconciliació 
                          entre les tecnologies i la tradició només 
                          serà possible si escola i societat parlen el 
                          mateix llenguatge. La societat avui parla el llenguatge 
                          de les noves tecnologies. L'escola no pot anar a contracorrent 
                          i s'hi ha d'adaptar a tota velocitat si no vol crear 
                          una barrera entre l'educació acadèmica 
                          i la del carrer.
 
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
 - Potser fent entendre que un títol no és 
                          un punt i final sinó un punt i seguit. A vegades, 
                          tinc la sensació, escoltant adolescents d'institut 
                          o joves d'universitat, que els títols són, 
                          per a ells, un punt i a part. Aquest "a part" 
                          em sembla molt perillós perquè, un cop 
                          se n'alliberen, pensen que no els cal passar mai més 
                          els ulls per un llibre, un diari, un article d'opinió, 
                          o anar al teatre, o escoltar una conferència... 
                          Per això em sembla que cal fomentar l'esperit 
                          de descoberta i investigació permanent.
 
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?
 - M'adono que durant aquesta entrevista m'he referit 
                          algunes vegades als mitjans de comunicació. Deu 
                          ser deformació professional. No tan sols ho crec 
                          sinó que no hi podem fer res per evitar-ho. ¿Qui 
                          educa més en general la població avui 
                          en dia en els sentiments personals: Madame Bovary o 
                          la protagonista de la telenovel.la de torn? Jo no en 
                          tinc cap dubte. Els mitjans de comunicació de 
                          tota mena (des de la premsa, a la ràdio la televisió 
                          i internet) han substituït el paper que el segle 
                          passat encara tenia aquella espècie extingida 
                          dita "intel.lectual". L'intel.lectual avui 
                          no existeix. I si existeix, cal buscar-lo entre els 
                          tertulians sense criteri, animadors de shows televisius, 
                          xerraires de taules rodones sense suc ni bruc... És 
                          escàs, però quan apareix es fa notar. 
                          La revolució cultural del segle XXI consistirà 
                          en el fet que gent de les arts, les lletres, la investigació 
                          i l'educació s'incorporin en els mitjans de masses 
                          i sàpiguen establir una comunicació amb 
                          els receptors també massius. Cal un nou llenguatge 
                          per aconseguir aquesta comunicació. Ara hi ha 
                          un llenguatge tòpic de segle passat que topa 
                          amb unes oïdes que no l'entenen. Però el 
                          desig d'escoltar i aprendre continua estant en el solatge 
                          de qualsevol de nosaltres. Qui el sàpiga despertar 
                          és com si trobés un filó en una 
                          mina i només cal resseguir la veta per explotar-lo.
 
 Què és més important preparar l'alumnat 
                          pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
 - Em sembla que hauria de ser simultani i recíproc. 
                          ¿Quantes vegades la història no ens ha 
                          demostrat que una societat molt preparada ha topat amb 
                          un futur inesperat que li ha capgirat tots els esquemes 
                          de vida? No podem oblidar que alguns dels pitjors desastres 
                          del segle passat han estat dirigits per persones amb 
                          una gran preparació cultural i una indubtable 
                          intel·ligència. Estem a l'abast de qualsevol 
                          capritxós que s'ho passi pipa pitjant un botó 
                          ni que sigui per destruir el món. Més 
                          aviat penso que, pel temps que ens toca de ser en aquest 
                          món, més val estar preparats per allò 
                          que menys ens podem imaginar. Aquesta seria l'educació 
                          en l'imprevist. No sé si existeix. Es parla molt 
                          a la lleugera de prendre's la vida amb filosofia... 
                          Però ¿com es pot proposar prendre's la 
                          vida amb filosofia si ja no sabem què és 
                          la filosofia?
 
 Un llibre?
 - Uf! La gran frustració dels qui encara llegim 
                          de tant en tant és saber que no ho arribarem 
                          a llegir tot per molt que ens hi esforcem. Als dotze 
                          anys, quan vaig escriure la meva primera novel.la, ja 
                          havia llegit 'La filla del mar', d'Àngel Guimerà. 
                          Aleshores no ho sabia, però ara sé que 
                          Guimerà ja parlava molts anys enrere d'un fenomen 
                          tan "modern" com el de la immigració. 
                          Un llibre... Sóc incapaç de triar-ne un. 
                          Em fan massa respecte.
 
 Una cançó?
 - 'Porrera'. Quan la gran majoria escolta aquesta lletra 
                          de Miquel Martí i Pol, musicada per Lluís 
                          Llach, potser no sap de què li parlen quan li 
                          diuen "el Molló ens du la vida, la Teixeta 
                          l'amor...". Aquests dos topònims són 
                          alguns dels puntals del paisatge que a mi m'ha acompanyat 
                          durant més de vint-i-cinc anys, a Duesaigües, 
                          al peu de la Serra de l'Argentera, on he escrit tot 
                          el que he publicat.
 
 Una pel·lícula?
 - ''Cinema Paradiso', de Giuseppe Tornatore (1988). 
                          El cinema forma part de la nostra generació. 
                          Els fotogrames de la vida són els fotogrames 
                          que hem anat guardant en una capsa de llauna i que sempre 
                          podem mirar ni que sigui a contrallum, sense projector.
 
 Un paisatge?
 - Els voltants del castell d'Escornalbou i els del refugi 
                          de La Vinyeta, a Duesaigües (el Baix Camp), on 
                          treballo sempre escrivint. També una descoberta 
                          de Barcelona, ni que hi visqui, sempre canviant. I una 
                          escapada de tant en tant a París que, per molt 
                          que pesi a alguns, continua sent un centre cultural 
                          d'Europa.
 
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?
 - Repetiré aquí el mateix desig que vaig 
                          manifestar públicament el dia que vaig rebre 
                          el premi de literatura Edebé per la novel.la 
                          'Kor de Parallamps' i vaig dir qui m'agradaria que em 
                          llegís. És el mateix desig per a qui m'agradaria 
                          que fos l'escola del futur: "No sé per a 
                          qui escric [per a qui serà l'escola del futur], 
                          però sí que sé que m'agradaria 
                          escriure per a lectors que es fessin grans en un món 
                          on encara hi tingués lloc la utopia de l'art, 
                          la utopia del somni, la utopia de la felicitat. M'agradaria 
                          escriure per a lectors que visquessin en famílies 
                          que poden tenir feina. Que aprenguessin en escoles que 
                          poden tenir llibres. Que convisquessin en un barri que 
                          pot tenir biblioteca. I que es convertissin en ciutadans 
                          d'una ciutat que pot tenir cultura. Però el desig, 
                          avui, no pot acabar aquí. I no puc acabar sense 
                          dir que m'agradaria escriure també per als infants 
                          que tinc de veïns al barri on visc a Barcelona: 
                          paquistanesos, magribins, africans, indis, xinesos, 
                          equatorians, i més i més, que passen cada 
                          matí, camí d'una de les escoles del Raval. 
                          Que m'agradaria escriure també per als infants 
                          com els de l'escola rural de Duesaigües, uns altres 
                          veïns, aquests del lloc on he escrit Kor de Parallamps, 
                          i on escric sempre, al peu del castell d'Escornalbou, 
                          al Baix Camp. Que m'agradaria escriure per als infants 
                          de famílies magribines que diu que ara viuen 
                          en algunes de les cases del barri on vaig néixer, 
                          a Reus, fa més de cinquanta anys. Que m'agradaria 
                          escriure per als infants que ara mateix juguen a tirar 
                          pedres contra els tancs, als carrers de Palestina, exposats 
                          a la mort per les bales de l'exèrcit hebreu. 
                          Que m'agradaria escriure per als infants jueus que van 
                          a escola atemorits per l'acció d'un suïcida, 
                          i que assagen escenes de pel.lícula de por amb 
                          caretes antigàs. Que m'agradaria escriure per 
                          als infants que treballen per força, en tants 
                          i tants llocs del planeta, sense poder fugir de les 
                          tenalles de l'explotació infantil de tota mena. 
                          Que m'agradaria escriure per als infants que miren aquests 
                          dies el cel d'Iraq, i no precisament per aprendre a 
                          comptar-hi estels sinó per aprendre a comptar-hi 
                          els falsos focs d'artifici dels míssils. Que 
                          m'agradaria escriure per als infants de l'Afganistan, 
                          d'aquells que ja gairebé no se'n recorda ningú, 
                          perquè la televisió no en parla, fills 
                          d'aquelles mares amb burka, i que volen ser encara més 
                          lliures: ells i, sobretot, elles. Que m'agradaria escriure 
                          per als infants que viuen als camps de refugiats, per 
                          als milions d'infants que moren de fam a l'Àfrica, 
                          per als infants que fan el seu primer viatge navegant 
                          en pastera, per als infants que són fills de 
                          les últimes guerres dels Balcans, i per als infants 
                          de carrer sense sostre que malviuen i sobreviuen en 
                          tantes ciutats dites civilitzades. I que m'agradaria 
                          escriure encara per als milers d'infants que somnien 
                          en uns pares adoptius en centenars d'orfenats d'arreu 
                          del món.
 |