| Un 
                        record dels seus temps d'escola? Jo vaig anar a una escola de poble amb dues mestres per 
                        les nenes i dos mestres pels nens, edificis junts però 
                        ben separats tant les aules com els patis.
 Quan vaig anar a l'escola ja tenia cinc anys; sabia llegir, 
                        sabia el catecisme i ja havia fet la primera comunió, 
                        sabia fer puntes de coixí i no se quantes coses 
                        més, que havia après a casa.
 Dels primers dies d'escola en tinc una foto fixa: uns 
                        pupitres per a cada dues nenes amb els corresponents tinters, 
                        amb la tinta sucant les mosques que es pescaven amb els 
                        plomins; una consignaa la pissarra, escrita per la mestra 
                        cada dia, i que s'havia de copiar, molta cal·ligrafia; 
                        una estufa de closca d'avellana (sóc del Tarragonès) 
                        i, el que resultava per mi més desconcertant, el 
                        "Padrenuestro de José Antonio", que sabíem 
                        de memòria i recitàvem amb cantarella sovint. 
                        La mestra anava sempre vestida negra i amb un mocador 
                        també negre al cap. Jo no entenia perquè, 
                        i quant anava a casa seva (era veïna de casa) a portar-li 
                        ous, patates o altres coses, em semblava tant trista. 
                        ..
 Una cosa recordo amb molta il·lusió: la 
                        feinada per fer un jardinet a un extrem del pati i que 
                        sovint malmetíem nosaltres mateixes amb els nostres 
                        jocs. També recordo amb molt de goig els jocs, 
                        especialment les corrandes, però també les 
                        meravelles que fèiem amb la corda, els jocs de 
                        les enxanques, el dels palets...
 Més tard, als nou anys, vaig haver de deixar l'escola, 
                        em vaig examinar d'ingrés al batxillerat i vaig 
                        estar interna a un col·legi de Tarragona fins a 
                        sisè curs. Quan vaig sortir del col·legi 
                        , a l'Institut de Tarragona fent preuniversitari érem 
                        només quatre noies de Ciències, i crec que 
                        les úniques de la demarcació. Sortosament, 
                        dels anys seixanta cap aquí, les coses han canviat.
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- Més que un personatge, m'influí un moviment. 
                          Quant encara era a la universitat estudiant Biològiques, 
                          (havia estudiat Magisteri examinant-me per lliure simultàniament 
                          al batxillerat) vaig entrar a l'Escola Talitha per ensenyar 
                          matemàtiques a les noies de tercer i quart de 
                          batxillerat . Allà vaig conèixer una altra 
                          manera de fer escola, que posteriorment vaig poder aprofundir 
                          ensenyant ciències naturals a l'escola Costa 
                          i Llobera. .Acabava de néixer l'Escola de mestres 
                          Rosa Sensat, les primeres escoles d'estiu, els moviments 
                          de renovació pedagògica....Són 
                          tants i tants els companys mestres que m'han influït 
                          al llarg d'aquests anys de treball a l'escola i per 
                          a l'escola, que no puc fer més que reconèixer 
                          la gran sort que he tingut d'ésser en aquest 
                          país, en aquests anys i amb aquests companys
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.- Charles Darwin.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- Primerament, que l'accés a l'educació 
                          s'hagi generalitzat i ampliat en edat No puc perdre 
                          de vista com ha canviat la proporció d'estudiants 
                          de secundària del meu poble en els darrers quaranta 
                          anys.
 Un altre encert força generalitzat és 
                          l'arrelament dels ensenyaments.
 al medi, a la realitat. També el poder disposar 
                          de més recursos (materials didàctics, 
                          tecnologies de la informació i la comunicació, 
                          equipaments com els camps d'Aprenentatge i els centres 
                          de recursos pedagògics, molta oferta pedagògica 
                          d'institucions, museus, etcètera.
 I, finalment, la consciència, cada cop més 
                          estesa que l'educació és cosa de tots, 
                          no només de la família i de l'escola.
 
.I una mancança?- El poc reconeixement de la tasca educativa És 
                          la gran inversió d'un país i el millor 
                          patrimoni dels nostres infants i joves .Massa sovint 
                          la societat se'n oblida. Sovint els mateixos mestres 
                          i professors no valorem prou la funció social 
                          de la nostra feina i caiem en una escassa autoestima.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- El diàleg amb l'alumnat, amb les famílies, 
                          entre els propis companys, amb l'administració 
                          educativa, amb les persones i institucions que han de 
                          col·laborar amb l'escola.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- Alguns, potser sí. Molts, em sembla que més 
                          que desertar, no han pensat seriosament en el patrimoni 
                          de valors que volen traspassar als seus fills i filles, 
                          en com els volen educar.
 També trobem molts pares implicats en educar 
                          amb força coherència, malgrat la complexitat 
                          del nostre món.
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Donar-li altres opcions formatives més vinculades 
                          als seus interessos, capacitats, opcions de vida .... 
                          L'exigència de formació de la nostra societat 
                          no ens pot permetre renunciar a desenvolupar tant com 
                          es pugui les capacitats de tots i cadascun dels ciutadans. 
                          Haurem de ser creatius per trobar respostes, i generosos 
                          amb els que estan, pel que sigui, amb més dificultats.
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Sempre he pensat que poden ser un gran instrument 
                          de suport a mestres i professors i uns focus de dinamització 
                          de l'escola, facilitant la relació i col·laboració 
                          entre l'escola i l'entorn, l'intercanvi entre els centres, 
                          etcètera.
 Em consta que molts d'ells fan una excel·lent 
                          tasca. Cal que s'ho creguin del tot els seus responsables 
                          i tots els professionals que hi treballen.
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- No sóc cap experta en tecnologies de la informació 
                          i la comunicació . Trobo que són uns instruments 
                          molt poderosos per ajudar-nos a construir l'escola que 
                          sempre hem volgut. Cal situar el seu ús en funció 
                          dels objectius educatius i els aprenentatges.
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- Em sembla que la pròpia dinàmica social 
                          ens hi va portant. La formació vinculada al treball 
                          és en moltes professions una evident necessitat.
 La oferta formativa es cada vegada més àmplia 
                          i promoguda per instàncies molt diverses.
 Poc a poc anem canviant la idea que la formació 
                          s'acabava quant s'acabaven els estudis; també 
                          anem superant la idea que és una exigència 
                          vinculada només a la posada al dia dels coneixements 
                          vinculats a la professió. El creixement personal 
                          i la satisfacció que ens proporciona, han de 
                          ser els impulsors d' una educació continuada 
                          en la que les expectatives d'aprendre i enriquir la 
                          diversitat de capacitats que disposem, puguin esdevenir 
                          un horitzó per a tothom.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- Els mitjans de comunicació, uns més 
                          que els altres, constitueixen una bona font d'informació. 
                          Alguns programes contribueixen a plantejar noves propostes, 
                          argumentar sobre dilemes del nostre temps, posar en 
                          joc criteris de valors a partir de situacions de vida 
                          quotidiana.... Són encara massa pocs, pel que 
                          jo conec, i sovint són els que, a primera vista, 
                          no semblen plantejar qüestions educatives. No obstant, 
                          queda molt de camí per recórrer. Entretenir, 
                          divertir, distreure, informar ...; pot i ha de ser també 
                          educatiu.
 Què és 
                          més important preparar l'alumnat pel futur o 
                          preparar el futur per a l'alumnat?- Aquest em sembla un falç dilema. Hauríem 
                          de treballar simultàniament per millorar el nostre 
                          món, i també per preparar a les persones 
                          pels canvis que es van preveient. Es tracta de no permetre 
                          que tants homes i dones visquin al marge del món 
                          i del seus processos de canvi.
 Un llibre?- "El quartet d'Alexandria" de Lawrence Durrell 
                          i, també, "El camí de sirga" 
                          de Jesús Montcada.
 Una cançó?- "Veles e Vents" de Raimon i lletra d 'Ausiàs 
                          Marc .
 Una pel·lícula? 
                          - Em resulta molt difícil de dir-ne una i prou.
 Un paisatge?- Una cala de la costa de la Mediterrània, de 
                          les poques que s'han preservat .
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- Que mestres i professors puguin estar orgullosos de 
                          la seva feina.
 
 |