| Un record dels seus 
                          temps d'escola?- Quan vaig comprendre el significat de les paraules 
                          - recordo que va ser amb "diluvi universal" 
                          i "gelat"- i també la impossibilitat 
                          de tenir resposta a la pregunta: perquè la taula 
                          té el nom de "taula"?. Era molt petita, 
                          però també ara i molt sovint segueixo 
                          fent-me preguntes que no troben resposta.
 
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?
 - No cap. En la meva tasca educadora he après 
                          de les respostes -encerts i errors- i de les preguntes 
                          dels meus alumnes.
 
 Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti 
                          una especial predilecció.
 - Les dones i homes sense nom de la història 
                          del meu país que ens han construït i llegat 
                          el nostre patrimoni comú.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?
 - La "inclusivitat"; l'ambició generosa 
                          i equitativa que no hi hagi persones excloses de l'educació.
 
 .I una mancança?
 - La dificultat de cohesionar l'educació escolar 
                          amb la formació en general.
 
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?
 - La d'eliminar l'exclusió, és a dir, 
                          l'objectiu irrenunciable de l'escola és la de 
                          donar a tot l'alumnat les eines necessàries (competències 
                          bàsiques) per al seu progrés individual 
                          i personal.
 
 Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes 
                          famílies han desertat de la responsabilitat en 
                          l'educació dels seus fills?
 - Entenc, més aviat, que la família ha 
                          canviat quant a les relacions interpersonals i que aquest 
                          fet influeix en la percepció pròpia de 
                          la seva funció educadora.
 
 Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera 
                          l'escolarització obligatòria 
                          amb èxit?
 - Donar-li els sabers fonamentals per a poder tenir 
                          les competències necessàries per al seu 
                          progrés personal, oferint-li formació 
                          especialitzada per a facilitar-li amb èxit l'ingrés 
                          al món laboral i consolidar-li la seva autoestima.
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres 
                          de recursos pedagògics?
 - Els centres de recursos pedagògics han estat 
                          i són una eina imprescindible per a la contínua 
                          conquesta de la qualitat educativa. I crec que tenen 
                          un paper molt important en la modernització del 
                          sistema, com un avançament per a acollir noves 
                          realitats.
 
 Quin paper han de jugar les Tecnologies de la Informació 
                          i la Comunicació a l'escola?
 - Les TIC són una eina d'aprenentatge fonamental 
                          i alhora el seu domini formapart de les competències 
                          bàsiques que tot alumne ha d'adquirir a l'escola.
 
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
 - Encenent en cada nen i nena, quan entra per primer 
                          cop a l'escola, l'espurna de la curiositat per a saber, 
                          de l'autoestima en aconseguir-ho i, quan són 
                          més grans, obrint-los a les escoles les finestres 
                          de més coneixement com una manera de ser millor 
                          persona i ciutadans i ciutadanes.
 
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?
 - Ben segur que hi col·laboren però, sovint, 
                          de manera divergent a com des de l'escola entenem l'educació.
 
 Què és 
                          més important preparar l'alumnat pel futur o 
                          preparar el futur per a l'alumnat?
 - No és possible saber com serà el futur 
                          però si que ho és preparar l'alumnat per 
                          viure-hi, créixer i construir-lo col·lectivament 
                          de manera solidària, crítica i competent.
 
 Un llibre?
 - "Les noces de Cadme i Harmonia" de Roberto 
                          Calasso.
 
 Una cançó?
 - "El cant dels ocells". Popular catalana.
 
 Una pel·lícula?
 - Dues: "El servent" (1963) de Joseph Losey 
                          i "Mort a Venècia" (1971) de Luchino 
                          Visconti.
 
 Un paisatge? (natural, 
                          urbà, monumental...)
 - Sant Pere de Roda.
 
 Un desig per a l'escola del futur?
 - Una escola sense exclusió.
 |