reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

 
Manuel Segura 07/05/2003. MANUEL SEGURA.
Professor emèrit de la Universitat de la Laguna. Expert en habilitats i competències socials.
  Manca formació del professorat en tots aquells continguts relacionats amb l'afectivitat i els valors, que ajudin a donar cobertura a les carències que tenen molts alumnes
       
Un record dels seus temps d'escola?
Els amics. Aprendre "les regles del joc", és a dir, la socialització.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
Quan era alumne, els professors entusiasmats amb la seva assignatura. Amb els anys, n'he llegit i n'he conegut a molts, però l'impacte ja no ha estat tan fort. Posats a destacar-ne un, esmentaria Kohlberg.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
N'esmentaria uns quants: Gandhi, Martin Luther King, Teresa de Calcuta i Louis Pasteur

Un encert de l'educació actual?
- Ser obligatòria i gratuïta.

….I una mancança?
- Manca formació del professorat en tots aquells continguts relacionats amb l'afectivitat i els valors, que ajudin a donar cobertura a les carències que tenen molts alumnes.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- Formar persones; ensenyar a relacionar-se sense agressivitat. Ensenyar valors com compassió, solidaritat, justícia...

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Més que no pas desertar, sóc del parer que algunes famílies no saben com responsabilitzar-se educativament dels seus fills. Per això comentava abans la necessitat de formar el professorat en matèria afectiva per tal de suplir, en part, aquestes mancances.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- Establir un pla de formació ocupacional amb un clar predomini del vessant instrumental i amb un mínim (o res) de continguts teòrics.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Em semblen una peça essencial del sistema educatiu, especialment si saben assessorar el professorat.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Que l'alumnat sàpiga que gran part de la informació mundial la té al seu abast. Amb tot, convé ensenyar-los a escollir.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Com ja es porta a terme en força casos, però incidint-hi qualitativament amb més insistència: televisió educativa, cursos per a la gent gran, universitats populars... Hi caldria afegir: edicions assequibles de llibres de lectura "imprescindible" i programes de ràdio i televisió orientats a sobre què cal llegir.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Poden ajudar molt si la població sap escollir. Altrament, poden esdevenir un caos i una escombraria.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Les dues coses. Però el paper de l'escola no és directament canviar el món (això ho haurien de fer els polítics), sinó preparar persones que facin un món més humà.


Un llibre?
- Un?. Tots!. "Antigona"; "Hamlet", "El Quijote"... Recordo especialment l'impacte que em va causar "Brideshead revisited" d'Evelyn Waugh.

Una cançó?
- La jota "El amigo verdadero ha de ser como la sangre, que siempre acude a la herida, sin esperar que la llamen...". També, les Siete canciones populares de Manuel de Falla.

Una pel·lícula?
- "Casablanca" (1942) de Michael Curtiz; "El hijo de la novia" (2001) de Juan José Campanella ; "La vida és bella" (1998) de Roberto Benigni... I totes les de Woody Allen.

Un paisatge?
- Un capvespre a l'Albayzín, enfront de l'Alhambra de Granada i la Sierra Nevada.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que s'assembli, cada cop més, a una família i completar-la, o suplir-la si cal. I, que l'ensenyament sigui en grups reduïts, més personalitzats, segons les qualitats de cada alumnev

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ