reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2002-2003

Manuel Segura 07/05/2003. MANUEL SEGURA.
Professor emèrit de la Universitat de la Laguna. Expert en habilitats i competències socials.

Els amics. Aprendre "les regles del joc", és a dir, la socialització.

Quan era alumne, els professors entusiasmats amb la seva assignatura. Amb els anys, n'he llegit i n'he conegut a molts, però l'impacte ja no ha estat tan fort. Posats a destacar-ne un, esmentaria Kohlberg.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
N'esmentaria uns quants: Gandhi, Martin Luther King, Teresa de Calcuta i Louis Pasteur

- Ser obligatòria i gratuïta.

….I una mancança?
- Manca formació del professorat en tots aquells continguts relacionats amb l'afectivitat i els valors, que ajudin a donar cobertura a les carències que tenen molts alumnes.

- Formar persones; ensenyar a relacionar-se sense agressivitat. Ensenyar valors com compassió, solidaritat, justícia...

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Més que no pas desertar, sóc del parer que algunes famílies no saben com responsabilitzar-se educativament dels seus fills. Per això comentava abans la necessitat de formar el professorat en matèria afectiva per tal de suplir, en part, aquestes mancances.

- Establir un pla de formació ocupacional amb un clar predomini del vessant instrumental i amb un mínim (o res) de continguts teòrics.

- Em semblen una peça essencial del sistema educatiu, especialment si saben assessorar el professorat.

- Que l'alumnat sàpiga que gran part de la informació mundial la té al seu abast. Amb tot, convé ensenyar-los a escollir.

- Com ja es porta a terme en força casos, però incidint-hi qualitativament amb més insistència: televisió educativa, cursos per a la gent gran, universitats populars... Hi caldria afegir: edicions assequibles de llibres de lectura "imprescindible" i programes de ràdio i televisió orientats a sobre què cal llegir.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Poden ajudar molt si la població sap escollir. Altrament, poden esdevenir un caos i una escombraria.

Què és més important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Les dues coses. Però el paper de l'escola no és directament canviar el món (això ho haurien de fer els polítics), sinó preparar persones que facin un món més humà.

- Un?. Tots!. "Antigona"; "Hamlet", "El Quijote"... Recordo especialment l'impacte que em va causar "Brideshead revisited" d'Evelyn Waugh.

- La jota "El amigo verdadero ha de ser como la sangre, que siempre acude a la herida, sin esperar que la llamen...". També, les Siete canciones populares de Manuel de Falla.

Una pel·lícula?
- "Casablanca" (1942) de Michael Curtiz; "El hijo de la novia" (2001) de Juan José Campanella ; "La vida és bella" (1998) de Roberto Benigni... I totes les de Woody Allen.

- Un capvespre a l'Albayzín, enfront de l'Alhambra de Granada i la Sierra Nevada.

- Que s'assembli, cada cop més, a una família i completar-la, o suplir-la si cal. I, que l'ensenyament sigui en grups reduïts, més personalitzats, segons les qualitats de cada alumnev

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2002-2003 | Inici de pàgina |