| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Vaig anar a una escola de monges molt tradicional i 
                        els millors records van associats a la intensa vida de 
                        grup amb les companyes de classe, amb les quals ens seguim 
                        veient, trenta i tants anys després, un cop l'any. 
                        Per exemple, recordo algunes bretolades, com la de tancar 
                        una monja dins d'un armari i amagar la clau... o també 
                        alguns moments extraordinaris, com el de les colònies 
                        escolars, que vam fer una sola vegada, als setze anys, 
                        al final del que llavors era el sisè de Batxillerat.
 
 Quin personatge del món 
                        de l'educació l'ha influït més?
 - Sense dubtes, n'hi ha dos: Makarenko i Freinet i, a 
                        un altre nivell, Milani, de l'escola de Barbiana o, quasi 
                        per contrast, A.S. Neill i les seves psicofantasies a 
                        Summerhill.
 De la lectura del "Poema pedagògic" de 
                        Makarenko en guardo un record inesborrable. Jo tenia 18 
                        anys i m'havia ficat de ple en el primer centre d'esplai 
                        de funcionament diari de Catalunya, el Club Infantil Juvenil 
                        Bellvitge. Makarenko va marcar a tot l'equip de monitors 
                        una filosofia educativa que ara sembla massa dura, austera 
                        i exigent, però que en el seu moment era revolucionària. 
                        Molts projectes i plantejaments, com ara els camps de 
                        treball, determinades accions socials al barri, o la mateixa 
                        vivència de les actituds de servei als altres, 
                        tenien molt de "makarenkianes".
 La veritat és que la inspiració llibertària, 
                        en el sentit "terapèutic" de la paraula 
                        (Neill, Rogers, Maslow, Lapassade...), bastant de moda 
                        als anys setanta, em va durar molt poc. Eren els darrers 
                        anys de la dictadura i tot era una mica massa heavy (el 
                        barri, la desescolarització, les bandes de delinqüents...) 
                        com per prendre, educativament parlant, aquell "long 
                        and winding road" de les pedagogies permissives.
 Tanmateix, ara ho relativitzo tot molt més, m'he 
                        tornat eclèctica.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                        històric pel que senti una especial predilecció.
 - Doncs encara que sembli un tòpic, m'encanta Verdaguer. 
                        Trobo que és una figura interessantíssima. 
                        La novel·la d'Isabel Clara Simó, "El 
                        mossèn", sobre la figura de Verdaguer, em 
                        va fascinar i, durant un temps, vaig estar buscant la 
                        llegenda del Canigó explicada a infants. No l'he 
                        trobada. Però és un conte de fades preciós, 
                        cruel i nostàlgic.
 També m'atrapen els aventurers com Alí Bey 
                        o Marco Polo. I m'agradaria haver conegut en vida a persones 
                        una mica visionàries, com ara Jules Verne, Narcís 
                        Monturiol...
 
 Un encert de l'educació 
                        actual?
 - En general, crec que s'ha generalitzat la idea que la 
                        formació ha de ser permanent, que la societat demana 
                        una posada a punt permanent i que el capital més 
                        important de la persona és la seva educació.
 Quant a l'educació formal, ha estat un encert haver 
                        estès la obligatorietat fins els 16 anys. Ja veurem 
                        que passarà ara amb la Llei de Qualitat, però.
 També ha estat un encert el fet de generalitzar 
                        els mètodes actius d'aprenentatge en l'etapa de 
                        l'educació primària. Quant a l'educació 
                        familiar, crec que és un encert intentar que la 
                        confiança i el respecte caracteritzin les relacions 
                        intergeneracionals.
 Quant a l'educació en el lleure, crec que l'encert 
                        és precisament que es comenci a reconèixer 
                        socialment com un element imprescindible.
 
 .I una mancança?
 - Que l'educació encara sigui entesa sovint com 
                        a un tema de segon ordre i els que s'hi dediquen no tenen 
                        la consideració social que es mereixen. Els mestres 
                        i les mestres, per exemple, haurien de comptar-se entre 
                        els professionals més ben pagats i respectats.
 Quant a l'educació formal, crec que pateix una 
                        certa funcionarització o burocratització, 
                        i les famílies, en general, actuen més en 
                        qualitat de clients-consumidors d'un servei que en clau 
                        de ciutadans corresponsables. Si se'm permet la utopia, 
                        per a mi seria ideal que el centre educatiu també 
                        fos vinculant per a les famílies, que la inscripció 
                        a l'escola fos també del pares i mares, i no únicament 
                        dels fills. També crec que l'escola està 
                        massa tancada en si mateixa.
 Quant a l'educació familiar, crec que pateix una 
                        manca de conciliació d'horaris. Per a les mares, 
                        que malauradament suporten la major part del pes de les 
                        tasques doméstiques, aquesta disfunció d'horaris 
                        és particularment irritant: sembla que no hi ha 
                        manera de fer compatible la feina amb la dedicació 
                        als fills.
 Quant a l'educació en el lleure, crec que la principal 
                        mancança té a veure amb què encara 
                        és un terreny educatiu poc consolidat, amb poca 
                        formació, poca visibilitat social i pocs recursos 
                        materials.
 
 Quin ha de ser l'element 
                        més irrenunciable a qualsevol escola?
 - Cada centre educatiu hauria de ser un projecte vinculant 
                        per als mestres i professors, hauria d'estar ben liderat 
                        i hauria d'orientar la seva tasca amb els nois i noies 
                        sota el respecte als Drets Humans i als Drets dels Infants. 
                        En cap cas l'escola hauria de renunciar a educar en valors 
                        i a construir, des de l'educació, la societat més 
                        justa i acollidora possible. Res d'això és 
                        possible sense la noció de projecte i la noció 
                        d'equip humà compromès amb aquest projecte.
 
 Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes 
                        famílies han desertat de la responsabilitat en 
                        l'educació dels seus fills?
 - Algunes famílies poden haver desertat, més 
                        aviat a causa de la desorientació que no pas a 
                        causa de la indiferència. No oblidem que la nostra 
                        és una societat encara molt mediterrània, 
                        molt protectora en relació als fills. El que s'ha 
                        generalitzat és una actitud còmoda de "consumidor", 
                        de cedir fàcilment a la llei del mínim esforç.
 Altres famílies, però, viuen amb responsabilitat 
                        i fins i tot angoixa una funció educativa que a 
                        vegades les ultrapassa, perquè no saben com reaccionar, 
                        amb respostes noves, als problemes vells, de tota la vida: 
                        els nens que ho demanen tot, l'escalada de consum, les 
                        tempestes emocionals dels adolescents, les drogues, la 
                        precocitat...
 
 Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera 
                        l'escolarització obligatòria amb èxit?
 - Retornar-los la confiança, fent que se sentin 
                        útils; no segregar-los ni reduir-los en guetos; 
                        augmentar la formació dels educadors i augmentar 
                        el nombre d'educadors i persones adultes (familiars, voluntaris, 
                        monitors...) al voltant dels infants amb dificultats. 
                        Però, des de la confiança recuperada, cal 
                        exigir-los els nivells mínims i situar-los en peu 
                        d'igualtat. Que l'atenció a la diversitat no es 
                        perverteixi en un instrument a favor de la necessària 
                        igualtat d'oportunitats.
 De tota manera, crec que cal replantejar què s'ensenya 
                        en l'escolarització obligatòria. Poso un 
                        exemple: no crec que sigui necessari, a l'ESO, empollar 
                        fonètica: les fricatives, labials, oclusives.... 
                        Jo ho deixaria per als nivells en què l'alumnat 
                        ja ha orientat els seus estudis, en aquest cas, cap al 
                        Batxilletat humanístic. Recordo que aquestes coses 
                        jo les vaig estudiar a primer de carrera. Per contra, 
                        crec que a la classe de Llengua s'ha d'ensenyar a parlar, 
                        particularment a parlar en públic o amb persones 
                        desconegudes; s'ha d'ensenyar a llegir el diari i a comentar 
                        notícies, s'ha d'ensenyar a escriure bé; 
                        i s'ha de potenciar una lectura, que, d'entrada, atrapi 
                        i apassioni. No vull dir amb això que la causa 
                        del fracàs escolar sigui exclusivament un currículum 
                        inadaptat, però alguna influència té.
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres de 
                        recursos pedagògics?
 - Molt bona, són uns serveis educatius molt necessaris. 
                        Però, perdoneu si no és correcte el que 
                        dic: des de fora semblen una mica endogàmics.. 
                        Em refereixo a que els centres de recursos pedagògics 
                        poden arribar a ser mediateques on se suposa que hom pot 
                        anar per trobar-hi recursos. I això és molt 
                        interessant per si mateix, però potser insuficient.
 El problema és que molts recursos no són 
                        estrictament "intel·lectuals", es troben 
                        "fora" i s'aconsegueixen de manera relacional, 
                        coneixent què passa al poble, quines forces es 
                        mouen, que fa el centre excursionista, que fa l'esplai, 
                        que fa el capellà de la parròquia, què 
                        fa la colla de castellers. Conèixer tot el que 
                        es cou al poble o a la comarca és imprescindible 
                        per poder connectar i donar a conèixer les experiències 
                        i els projectes entre sí, detectar mancances i 
                        superposicions...
 
 Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                        a l'escola?
 - Han de jugar un paper instrumental bàsic. M'imagino 
                        els ordinadors integrats a cada aula, com a instruments 
                        de consulta, de creació i de relació amb 
                        nois i noies d'altres escoles, particularment, les més 
                        llunyanes. Moltes ONG incorporen les noves tecnologies 
                        com a una gran oportunitat per comunicar-se i per entendre 
                        el món. Per a mi aquesta seria la funció 
                        social i educativa més important de les tecnologies 
                        de la informació a l'escola.
 Per exemple, nosaltres estem impulsant un programa de 
                        promoció de la salut i prevenció de drogodependències 
                        a Primària, que es diu L'Aventura de la Vida. Doncs 
                        bé, resulta que el mateix programa l'estan treballant 
                        alhora nens i nenes de disset països d'Amèrica 
                        Llatina, amb els quals ens podem comunicar en castellà 
                        perfectament. L'impacte i repercussió d'una interrelació 
                        a través de la web del programa o del correu electrònic 
                        de les escoles implicades, pot ser extraordinari, pot 
                        reforçar moltíssim el sentit dels aprenentatges.
 
 Com es pot fer possible el concepte "L'educació 
                        al llarg de la vida"?
 - Cal crear opinió pública favorable a aquest 
                        concepte, tot valorant molt més l'educació, 
                        com a tema neuràlgic. Tornant al tema de la conciliació 
                        d'horaris, és imprescindible racionalitzar els 
                        temps i fer horaris més europeus i més flexibles, 
                        que alliberin més hores per al propi desenvolupament 
                        i formació. Com a somni (que no ho hauria de ser) 
                        crec que s'hauria de generalitzar la pràctica d'anys 
                        sabàtics, per a l'estudi i la posada al dia, però 
                        no cada vint-i-cinc anys, sinó cada cinc. També 
                        caldria plantejar-se la formació obligatòria 
                        de mares i pares, paral·lela al procés dels 
                        nois i noies a l'escola.
 
 Considera que els mitjans 
                        de comunicació, especialment la televisió, 
                        col·laboren en l'educació general de la 
                        població?
 - Sí, i, en la mateixa mesura, també contribueixen 
                        a la deseducació. Gràcies a la televisió 
                        és possible una divulgació extraordinària 
                        del que passa arreu del món, i això és, 
                        en sí mateix, molt positiu. A més a més, 
                        la televisió ha contribuït a vegades a assolir 
                        actituds més generoses, per exemple normalitzant 
                        la imatge social d'alguns col·lectius, com ara 
                        la de les persones homosexuals.
 Però la televisió té una estructura 
                        addictiva i exerceix una funció notarial del què 
                        és i no és important. I, a més a 
                        més, multiplica d'una manera atractiva missatges 
                        que poden ser deseducatius. Per tant, és contradictòria 
                        i certament difícil de conduir educativament. Ara 
                        bé, forma part de les nostres vides i hem d'aprendre 
                        a controlar-la i relativitzar-la com a tantes altres coses.
 
 Què és més 
                        important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur 
                        per a l'alumnat?
 - Les dues coses, però ambdues amb una visió 
                        decididament política, en el sentit més 
                        ampli del terme. Hem de tenir clar quina societat volem 
                        i quina no volem. Quins valors volem educar i quins haurem 
                        de contrarrestar. Hem de preparar l'alumnat perquè 
                        sigui capaç de construir un futur més just 
                        per a tothom, un planeta més sostenible, una societat 
                        més democràtica i més acollidora. 
                        I hem de preparar un futur capaç d'acollir la diversitat 
                        d'alumnat, la riquesa de la diferència, en el marc 
                        de la igualtat d'oportunitats.
 
 Un llibre?
 - No puc dir-ne només un; n'he de dir uns quants. 
                        En general, però, m'agraden les novel·les 
                        d'aventures, d'intriga, històriques o de ciència 
                        ficció. Quan agafo un d'aquests llibres, el visc 
                        com una pel·lícula i fins i tot m'imagino 
                        els actors: "Els pilars de la Terra", de Ken 
                        Follet; la sèrie del "Clan del oso cavernario", 
                        de Jean Auel; les novel·les d'Isaac Assimov (particularment, 
                        "Anochecer"), "El Metge", de Noah 
                        Cole; els llibres del Pérez Reverte, com per exemple 
                        "La piel del tambor"; "El viatge de Baldasare", 
                        d'Amin Malouf.... Ara estic llegint un llibre d'Amy Tan 
                        que també m'està atrapant molt: "Los 
                        cien sentidos secretos".
 Acostumo a llegir més d'un llibre alhora. Un de 
                        ficció i un altre de temes que m'interessen, com 
                        l'alpinisme o temes de salut.
 
 Una cançó?
 - "Bridge over trouble water", de Simon and 
                        Garfunkel. En general, m'agrada tot el d'aquest duo, així 
                        com la música dels Beatles, Dire Straits, Mike 
                        Oldfield, Enia, Elton John, Phil Collins o Elvis Presley.
 
 Una pel·lícula?
 - Em costa decidir-me per una, n'he de dir més, 
                        tot i que de moltes no en recordo el director. Hi ha pel·lícules 
                        que les veuria cent cops: Arde Mississipi, Ghost, Màrius 
                        et Jeanette, Hable con ella, El imperio del Sol, El color 
                        púrpura...
 Malauradament, sóc poc gourmet: hi ha pel·lícules 
                        francament dolentes que m'agraden molt, com ara Máximo 
                        riesgo o Vertical limit, simplement perquè retraten 
                        aventures d'alta muntanya i això sempre em sedueix. 
                        I també hi ha pel·lícules que reconec 
                        excel·lents i que, per contra, no m'atreuen, com 
                        ara Mort a Venecia o Novecento.
 
 Un paisatge?
 - Tinc quatre paisatges naturals que m'atrapen i diria 
                        que em "fagociten": Sant Maurici, el Montsec, 
                        el Pedraforca i la serra de Guara. Qualsevol d'aquests 
                        paisatges formen part de mi mateixa i, quan hi estic en 
                        ells, habitualment de vacances, sento que sóc "a 
                        casa". En realitat, són aquests paisatges 
                        els que "em tenen" a mi, i no a l'inrevés.
 
 Un desig per a l'escola 
                        del futur?
 - Que esdevingui una escola acollidora per a tothom, que 
                        sigui l'escola de la igualtat d'oportunitats, oberta a 
                        la corresponsabilitat de la família, de l'esplai, 
                        dels poders públics i del conjunt d'agents educadors. 
                        Per tant, que sigui l'escola de la qualitat i dels valors 
                        humans.
 
 |