| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Va ser un malson en quant als estudis: era un noi ordenat, 
                        amb bona voluntat
 però sense èxit 
                        escolar brillant. Treballava ajudant a casa i estudiava 
                        a la nit, aixecant-me abans o al migdia. Els exàmens 
                        i les notes eren una causa d'angoixa increïble. Gaudia 
                        amb el nostre equip d'handbol: era un fan! Aquell examen 
                        d'ingrés a l'Institut, amb un "tribunal" 
                        i 10 anys
; aquelles revàlides
! M'horroritza 
                        pensar que al segle XXI els nois i les noies puguin tornar 
                        a passar per situacions similars. Em van fer odiar l'estudi
 
                        Paradoxes de la vida: aquell "noiet" curt però 
                        treballador
encara té llibres entre mans i 
                        estudia cada dia més, sabent el molt que ignora 
                        als 60 anys. Qui hauria dit que seria "profe" 
                        i passaria la vida entre llibres i papers?. Va poder més 
                        la curiositat per saber, la voluntat, la constància 
                        i la confiança moderada en mi mateix. A "nosaltres" 
                        mai res ens va estar donat per ningú
 tot 
                        ho vàrem guanyar a base de colzes
 i, això 
                        si, una mica de sort en la vida. D'adolescent tenia clares 
                        algunes coses
 creia saber quins eren "els meus". 
                        Fantasia? No, era un problema de justícia social!
 Recordo amb afecte alguns professors del meu batxillerat 
                        i un mestre de primària: van creure en mi i ho 
                        vaig poder comprovar a temps. Em van ajudar a tenir il·lusió 
                        i ideals nobles. No ens van adoctrinar políticament 
                        i ens van obrir els ulls a la vida, al que passava, davant 
                        nostre, a gent amb menys sort, encara, que la meva. Tanmateix 
                        el sistema era dur i selectiu com una mala cosa: aquella 
                        València de finals dels 40 i primers 50! També 
                        vaig viure la influència llunyana de la Joventut 
                        Obrera Catòlica als 13 anys: una autèntica 
                        sort! Fou una escola de la vida paral·lela i penetrant.
 Ara, mirant la meva infància i adolescència, 
                        reconec en ella trets que modulen encara la meva forma 
                        d'entendre la vida avui.
 
 Quin personatge del món 
                        de l'educació l'ha influït més?
 - Un protagonista col·lectiu: la gent que va mantenir 
                        viva a Catalunya la memòria col·lectiva 
                        de l'Escola Nova, de l'Institut-Escola, de les Escoles 
                        d'Estiu. Arribat a Catalunya vaig aprendre moltes coses 
                        de persones com Joaquim Saura, del Sr. Alsina, de Carme 
                        Lupon i Lidia Noguera; després vaig descobrir el 
                        que havia darrera de la seva manera de treballar a Secundària. 
                        Vaig connectar amb l'obra d'en Ramon Fuster al Col·legi 
                        del Llicenciats. A poc a poc em vaig endinsar en el corrent 
                        pedagògic català i vaig comprometrem seriosament 
                        amb l'Escola d'Estiu, amb les nous aires europeus de l'Educació
 
                        i així fins avui. Se d'on ve la meva manera d'entendre 
                        l'Escola i la Universitat
 Sovint torno a autors i llibres de la tradició 
                        escolar de la "Institución Libre de Enseñanza" 
                        (Cossio, Xirau
) o a textos clàssics sobre 
                        educació (de Durkhéim i Weber a Mounier, 
                        Paguy, Montessori, Tagore o altres autors que he anat 
                        llegint, en pla autodidacte.
 
 Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti 
                        una especial predilecció.
 - Em va marcar, inesperadament, una persona com Joan XXIII: 
                        des d'una concepció tradicional a les Encícliques 
                        Socials i Polítiques i al Concili Vaticà 
                        II. Va trencar-ne molts esquemes i obrir noves il·lusions, 
                        en els llunyants 60.
 M'agraden molt especialment els clàssics grecs 
                        i llatins: Homer, Sòfocles, Tucídides, Tàcit
 
                        Dedico les lectures d'estiu a autors com aquests i d'altres 
                        clàssics: Dante, Joyce, Joanot Martorell, Pere 
                        Calders
 Aquestes han estat lectures dels darrers 
                        quatre o cinc anys. Des de les seves pàgines repenso 
                        i analitzo la vida tal com em va venint
 lluny de 
                        les ocupacions intel·lectuals ordinàries, 
                        en la calma lluminosa de l'estimada Subur. Sovint torno 
                        a les meves notes i reflexions suscitades per aquests 
                        clàssics.
 
 Un encert de l'educació actual?
 - L'ensenyament obligatori fins als 16 anys i la docència 
                        centrada en els aprenentatges de l'alumnat, la concepció 
                        constructivista de l'ensenyament. Amb aquestes noves concepcions 
                        va ser pensada la reforma educativa. La realitat, tanmateix, 
                        de la vida acadèmica en la secundària i, 
                        avui també en la universitat, és lluny de 
                        les teories. Ja ho deia el pròleg de la Llei de 
                        Reforma Universitària: la reforma seria el que 
                        els docents i l'alumnat estiguessin disposats a fer i 
                        realitzar a les aules. Avui, aquestes idees són 
                        qüestionades i arraconades acríticament per 
                        les noves lleis educatives
especialment per la Ley 
                        Orgánica de la Calidad de la Educació (LOCE), 
                        a punt de ser aprovada al moment de respondre a aquestes 
                        preguntes. Quants esforços i quants recursos esmerçats 
                        per acabar d'aquesta manera
!
 Entenc que una cosa és introduir els correctius 
                        necessaris per abordar els problemes sorgits (ben reals!) 
                        i una altra canviar a un model selectiu que mira al passat.
 
 .I una mancança?
 - De "mancança" 
 n'hi ha moltes. 
                        El sistema educatiu és molt complex i en el seu 
                        llarg procés de reforma s'han evidenciat les limitacions 
                        del model: molt ambiciós en matèries de 
                        compensació educativa de les desigualtats; amb 
                        una àmplia bateria d'iniciatives per flexibilitzar 
                        el sistema (algunes inèdites en més d'un 
                        centre de secundària, per desconeixement, falta 
                        de voluntat pedagògica o per no saber optimar els 
                        recursos, certament escassos); la difícil adaptació 
                        al món escolar tradicional de grups de joves dels 
                        15 als 16 anys que han perdut la motivació per 
                        tal ensenyament i la inexistència d'alternatives 
                        vàlides i de qualitat, sempre econòmicament 
                        costoses. I a tot això, cal afegir l'augment de 
                        la diversitat cultural de l'alumnat a les aules, que planteja 
                        nous problemes. Per acabar, una darrera mancança: 
                        el retrocés de la innovació educativa. La 
                        gent ha arribat a estar cansada de tants canvis i reformes.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- La centralitat de l'agent principal del sistema: l'alumnat, 
                          cada noi i cada noia, el seu progrés en el coneixement 
                          i els aprenentatges que siguem capaços d'ajudar-los 
                          a fer. I, unit a aquest element, la il·lusió 
                          i constància dels mestres i del professorat en 
                          l'exercici de la seva funció d'educadors.
 No fa gaire vaig sentir a un ponent, en una Conferència 
                          Nacional política, que el paper i protagonisme 
                          principal en el sistema educatiu era del professorat: 
                          ells i elles, venia a dir, coneixen bé el sistema 
                          educatiu i perduren... mentre els alumnes i els pares 
                          passen. No podria estar més lluny d'aquesta visió. 
                          El centre del sistema no és el professorat, sinó 
                          l'alumnat. Em sembla aliè a la tradició 
                          pedagògica de la qual vinc: el més important 
                          és cada nen i cada nena, amb noms propis, amb 
                          una família i un entorn determinat, amb unes 
                          capacitats i interessos concretes.
 Estic en el camp de l'ensenyament des de 1968. El millor 
                          que m'ha passat és el reconeixement del record 
                          i l'empremta deixada en el camí d'alguns alumnes. 
                          Ells m'han fet pensar que ha valgut la pena tenir aquest 
                          ofici!
 Les exigències de la formació de noves 
                          generacions d'estudiants són l'agulló 
                          de la innovació pedagògica i didàctica. 
                          No voler defraudar les esperances i il·lusions 
                          dels joves estudiants és un bon punt de partida 
                          pel professor. Tenir cares noves cada curs és 
                          sempre motiu de renovació, d'observació 
                          dels canvis que fan els alumnes i la societat en què 
                          vivim. L'inici de cada curs és com tornar a sentir-se 
                          viu, com encarar la realitat amb la convicció 
                          de que afaiçonem el futur. Considero una sort 
                          tenir aquesta professió.
 
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?
 - Hi ha de tot, no? Conec pares i familiars que no assumeixen 
                          més responsabilitats que les mínimes. 
                          D'altres que arriben on poden... i d'altres que fan 
                          esforços indescriptibles amb els fills. Tots 
                          ells obtenen resultats inesperats i ben diferents.
 L'èxit escolar no sempre acompanya l'esforç 
                          dels pares... Les teories pedagògiques no acaben 
                          d'explicar-nos ben bé el que està passant.
 Les dades obtingudes en una enquesta passada per la 
                          Conferència Nacional d'Educació de Catalunya 
                          (2002) semblen indicar que aquest és un sentiment 
                          d'un col·lectiu significatiu del professorat, 
                          però no és compartit per tothom. La relació 
                          família i escola és més bona del 
                          que la pregunta semblaria insinuar. Potser el que està 
                          passant és que la societat, les famílies 
                          i l'escola estan canviant i no tothom sap estar a l'alçada 
                          de les circumstàncies.
 
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?
 - Tenir una bona oferta d'ensenyament d'oficis que tinguin 
                          sortida en el mercat laboral i responguin als interessos 
                          dels alumnes. Un ensenyament d'oficis de qualitat a 
                          l'Educació Secundària Obligatòria, 
                          que obri l'accés als cicles de grau mitjà, 
                          si interessessin després als alumnes. Aquests 
                          alumnes necessiten un altre ensenyament, un altre tipus 
                          de professorat i mereixen una oportunitat més. 
                          No els podem oferir "més del mateix" 
                          però "adaptat".
 Quin és el problema? És massa car? No 
                          és només això. És també, 
                          un problema de pressupost i de voluntat política 
                          de lluitar per una societat més justa i equilibrada, 
                          més sensible davant l'exclusió social 
                          i menys selectiva.
 Hem arribat a pensar que la LOCE podria obrir alguna 
                          nova via... però sense els recursos necessaris 
                          i imprescindibles... no farem més que agreujar 
                          el problema i concentrar-lo en l'escola pública. 
                          No puc entendre com al titular de l'escola pública 
                          sembla preocupar-li tant la privada!
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres 
                          de recursos pedagògics?
 - Els Centres de Recursos Pedagògics obeeixen 
                          a un model diferent dels "Centros de Profesores" 
                          creats durant l'època dels governs socialistes. 
                          No crec que aquell sigui un mirall on veure un nou futur.
 Treballant al Departament d'Ensenyament com a Subdirector 
                          General de Formació Permanent, vaig tenir ocasió 
                          de conèixer bé els Centres de Recursos 
                          Pedagògics catalans. Són una peça 
                          essencial en el model de formació implantat a 
                          Catalunya en la dècada dels 90. Els Plans de 
                          Formació de zona han permès la territorialització 
                          de la formació permanent del professorat. Tanmateix, 
                          podrien ser un instrument potent en un procés 
                          de descentralització de la formació, si 
                          un dia l'administració es decidís a fer 
                          de les delegacions territorials uns ens amb més 
                          competències. Seria el moment en què el 
                          model es tancaria, fent dels serveis centrals uns òrgans 
                          amb les funcions específiques pertanyents a la 
                          planificació general i avaluació de resultats.
 Ja se sap que els programes descentralitzadors s'obliden 
                          quan s'ocupen llocs centrals de poder. Són coses 
                          de la política, del signe i color que sigui.
 En els Plans de Zona hi convergeixen agents plurals 
                          de la formació. Caldria dinamitzar les comissions, 
                          clarificant i consolidant, alhora, la participació 
                          del professorat, dels centres, de les universitats i 
                          de la pròpia administració. Seria l'hora 
                          de fer avaluació d'una experiència única, 
                          no burocratitzada i propera al territori.
 Els Centres de Recursos tenen més funcions que 
                          la de col·laborar en l'oferta de formació. 
                          Els altres Serveis educatius ubicats en els CRP converteixen 
                          en un potencial bàsic del territori en el camp 
                          educatiu.
 La tasca realitzada fins ara és encomiable. Les 
                          meves relacions i complicitats amb alguns d'ells van 
                          donar uns resultats esplèndids de 1993 a 1996, 
                          que són els anys dels que puc parlar amb rigor 
                          i coneixement de causa.
 
 Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?
 - De fet estan dinamitzant un procés que potencia 
                          l'ensenyament centrat en els aprenentatges de l'alumnat. 
                          Entenc que en cada nivell del sistema educatiu les TIC 
                          presenten unes oportunitats i uns reptes diferents (els 
                          propis de cada nivell). Crec que en la Secundària 
                          se'ns presenten els reptes majors de la universalització 
                          de l'accés a les TIC i la generalització 
                          dels aprenentatges bàsics que permetin avançar 
                          de veritat en el Batxillerat, la FP superior i la Universitat.
 Per altra banda, sempre he pensat que l'adequació 
                          entre l'ensenyament i els mitjans de comunicació 
                          de masses era i és, encara, l'assignatura pendent 
                          del sistema. El desencontre és profund. La lògica 
                          interna de l'escola i la dels mitjans és ja tot 
                          un problema, però les dificultats venen, també, 
                          d'altres punts del sistema: el tractament curricular, 
                          l'aproximació dels mitjans a l'escola i la sensibilitat 
                          del medi escolar envers la comunicació.
 
 Com es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?
 - La formació continuada dels professionals; 
                          l'adquisició de noves competències derivades 
                          dels processos de canvi organitzacional i/o del treball; 
                          el conreu de la formació personal per assolir 
                          una cultura general cada dia més ampla i complerta 
                          (llengües, coneixements de cultura general artística, 
                          històrica, social, tecnològica...); la 
                          recuperació del genuí sentit de "l'extensió 
                          universitària" i de la formació de 
                          posterior als grans i postgraus acadèmics... 
                          són formes com és possible l'educació 
                          al llarg de la vida. La curiositat i l'afany de saber 
                          són l'ànima de l'educació al llarg 
                          de la vida. És ben vell: quan més sabem, 
                          de veritat, més coneixem la gran quantitat de 
                          coses que ignorem.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- Ja he dit abans que la distància és 
                          enorme i el desencontre greu, molt greu. A la televisió 
                          no l'interessa sinó divertir i fer negoci. Sóc 
                          molt pessimista en aquest tema. S'han fet alguns avenços... 
                          però no acaben d'encarar el futur amb noves orientacions 
                          i noves perspectives. És un autèntic problema.
 Què és 
                          més important preparar l'alumnat pel futur o 
                          preparar el futur per a l'alumnat?- Crec que cal fer ambdues coses: preparar el futur 
                          i preparar l'alumnat. No són dues coses diferents. 
                          Era Mounier qui va dir que "fer no és agitar-se. 
                          És tant fer-me a través dels meus actes 
                          com afaiçonar la realitat de la història".
 Li agradava parlar de "fecundació orgànica 
                          d'una civilització nova per cèl·lules 
                          discontínues (...) al llarg d'un període 
                          prolongat de la història i penetrant progressivament, 
                          a la manera d'un llevat (...)".
 Els mestres saben alguna cosa d'això, no? Doncs, 
                          és el que ens cal fer: el que fa generacions 
                          venim fent els mestres de Catalunya.
 
 Un llibre?
 - Tucídides. Historia de las Guerras del Peloponeso 
                          Una obra clau per a conèixer el món clàssic 
                          grec, amb una mirada no etnocèntrica al món 
                          conegut del seu temps. Una història etnogràfica 
                          que cerca el rigor de les dades amb esperit crític 
                          respecte de les fonts. Tota una lliçó 
                          sobre la naturalesa i la condició humana. Em 
                          fa recordar aquella expressió de Le Goff: "La 
                          nova història, després d'haver-se fet 
                          sociològica, tendeix a convertir-se en etnològica" 
                          (Tiempo, trabajo y cultura en el Occidente Medieval, 
                          Taurus, 1969). Això ja ho feia, a la seva manera, 
                          Tucídides. No fa gaire hem publicat alguns llibres 
                          amb aquesta visió històrico-sociològica-etnogràfica.
 
 Una cançó?
 - M'agrada la cançó de Raimon: la seva 
                          constància, la seva coherència i la seva 
                          permanent actualitat. Cançó de sempre 
                          i d'avui, de contingut social, polític i humà.
 En un altre aspecte, m'agrada la cançó 
                          de María Dolores Pradera i el cançoner 
                          tradicional popular.
 
 Una pel·lícula?
 - "Calle Mayor", de Juan Antonio Bardem (1956). 
                          Em va ajudar a desvetllar la consciència de la 
                          realitat social i política dels anys 60, en ple 
                          període de formació. M'agrada el cinema 
                          de continguts socials, amb pressupostos modestos i qualitat 
                          artística.
 
 Un paisatge?
 - La desembocadura del Miño, des del Monte Tecla 
                          (La Guardia-Galicia) amb el "forrobodó" 
                          de fons i un llibre clàssic a les mans.
 
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?
 - Que es conservi la il·lusió del treball 
                          i que no es perdi l'esperit innovador i renovador de 
                          la tradició pedagògica catalana del segle 
                          XX.
 
 |