| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Recordo la boira, el fred i el glaç camí 
                        a l'escola. Vivia en una masia al Pla d'Urgell i m'encantava 
                        aprendre. L'escola significava caliu, amics reals i amics 
                        de paper, sempre m'he estimat els llibres. Gairebé 
                        no m'adonava que els textos eren en castellà, mentre 
                        que els mestres ens parlaven sempre en català. 
                        Als quatre anys ja havia decidit que em dedicaria a l'ensenyament 
                        i suposo que el saber fer dels mestres i les mestres del 
                        poble em va mantenir ferma en la decisió. Deien, 
                        però, que era molt xerraire i "defensora dels 
                        pobres", evidentment jo no hi estava gens d'acord!
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?Sempre resulta difícil emmirallar-se en una sola 
                          persona, no obstant, crec que va ser en Francesco Tonucci 
                          qui em va obrir els ulls al que per a mi significa educar. 
                          Quan estudiava magisteri vaig llegir les seves obres 
                          i duia les carpetes plenes de les seves vinyetes. Encara 
                          ara admiro la lucidesa i capacitat de generar entusiasme 
                          que traspuen els treballs d'aquest pedagog italià.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.
 Impossible. He estudiat la història "perfecta" 
                          de grans personatges i m'he après dades biogràfiques 
                          dignes d'admiració d'homes (rarament dones) exemplars. 
                          Actualment i per fortuna, la història s'ha reescrit 
                          i ja no hi ha una sola manera d'interpretar-la. En el 
                          meu cas, però, encara em desconcerta descobrir 
                          la cara oculta d'aquells que se'ns havien presentat 
                          com a model de virtuts. Avui mateix he sentit en un 
                          programa radiofònic que, arran de la publicació 
                          d'una obra sobre els prostíbuls a Madrid, la 
                          família de Santiago Ramón y Cajal (nom 
                          del centre on treballo i on recentment hem celebrat 
                          el centenari del naixement de l'il·lustre històleg) 
                          ha mostrat el seu rebuig a la inclusió de l'avantpassat 
                          com a habitual de les cases de leciocini. Es veu que 
                          Ramón y Cajal era gran afeccionat a la fotografia 
                          i que aquest va ser el motiu inicial de les seves visites 
                          a certs barris de la capital. Bé, penso que no 
                          hi ha una sola història, sinó moltes peces 
                          que ens ajuden a tenir una visió més apropiada 
                          d'una realitat sempre complexa.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?
 L'autonomia. Sovint no sabem què fer-ne d'aquesta 
                          autonomia i pensem que seria més fàcil 
                          que algú ens digués exactament què 
                          hem de fer. L'edat adulta de l'educació comporta 
                          afrontar els dubtes que implica prendre decisions, acceptar 
                          el risc d'equivocar-se i ser responsable de les pròpies 
                          accions.
 
 .I una mancança?
 - Trobo les escoles força tancades en si mateixes, 
                          amb por envers allò que entra de l'exterior (no 
                          agraden les intromissions) i també amb por d'obrir 
                          les portes i explorar la dimensió més 
                          social de l'educació (a dins del centre ens sentim 
                          més segurs). Crec que és hora d'acceptar 
                          les possibilitats de l'entorn a l'hora de generar aprenentatges 
                          i, per què no, de proporcionar recursos per als 
                          reptes que el nostre alumnat tan divers ens planteja. 
                          El temor al canvi seria un altre dels handicaps que 
                          caldria vèncer.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- L'educació. Aquesta segueix sent la finalitat 
                          de l'escola avui en dia. Anar a l'escola implica anar 
                          a recollir el testimoni del conjunt de coneixements 
                          culturalment acumulats per la humanitat; no com a dipositari, 
                          això seria absurd, sinó com a redescobridor. 
                          La gestió de la cultura no és exclusiva 
                          de l'escola, però segueix sent el gran escenari 
                          de trobada on les persones formulen qüestions i 
                          cerquen respostes.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- El fet de considerar l'escola com a espai especialitzat 
                          en educació propicia aquesta delegació 
                          de responsabilitat. També deleguem les qüestions 
                          de salut als metges, els conflictes als advocats i l'alimentació 
                          a marques especialitzades que precuinen el menjar. Personalment 
                          no ho veig com una deserció, sinó com 
                          una desorientació. No és cap novetat parlar 
                          de la crisi que experimenta la família com a 
                          institució, així i tot, la immensa majoria 
                          de pares i mares estimen els fills i filles i volen 
                          el millor per a ells. Crec que es tracta d'una qüestió 
                          de confiança mútua, cal revaloritzar el 
                          potencial educatiu de les famílies (de tipus 
                          que siguin) i enfortir-les. A partir d'aquí també 
                          entendran millor la labor dels professionals de l'ensenyament.
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Prevenir, no deixar passar aquelles ocasions en que 
                          hem observat com el noi i noia no s'acaba d'integrar. 
                          Preguntar i escoltar què necessita cada persona. 
                          Explicar tant com faci falta la importància d'aprofitar 
                          el pas per l'escola. Considerar l'educació com 
                          un dret i com un deure. Oferir oportunitats. Crear expectatives 
                          positives sobre la implicació de cadascú 
                          en el propi procés d'aprenentatge. Si ja hem 
                          fet tard, procurar que "el carrer" ofereixi 
                          nous recursos educatius. No rendir-nos...
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres 
                          de recursos pedagògics?
 - Crec que dinamitzen canals educatius, recursos pedagògics 
                          i persones del propi entorn. No sembla una tasca gens 
                          fàcil arribar a la gent i probablement no sempre 
                          es recullen els fruits de tot allò que se sembra. 
                          La tasca dels centres de recursos és imprescindible.
 
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?
 - Han de ser una eina més al servei de les persones. 
                          Una eina molt potent que ha de contribuir a despertar 
                          la curiositat i les ganes d'aprendre de l'alumnat..
 
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
 - Estem instal·lats en el canvi, per tant ens 
                          hem de moure contínuament. Freire deia que "som 
                          éssers de transformació, no d'adaptació", 
                          de manera que per tal de governar la pròpia vida 
                          necessitem d'aquesta formació constant. En una 
                          altra línia de pensament, diria que cal educar-se 
                          "amb sentit", és a dir, no es tracta 
                          d'acumular sabers sota el pressupost utilitarista de 
                          que prosperarem en la feina o aconseguirem uns resultats 
                          determinats, sinó sabent que educar-se és 
                          millorar-se, que no tot s'acaba en "tenir" 
                          més títols, també es tracta de 
                          "ser" més persona.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- El cert és que fer un ús educatiu dels 
                          programes televisius requereix un bon esforç 
                          d'imaginació. Em conformaria amb que allò 
                          que ens arriba a través de la petita pantalla 
                          no fos, com dir-ho?, primari?, pobre?... No desitjo 
                          rebre lliçons quan vull relaxar-me, però 
                          la diversió i l'entreteniment també poden 
                          ser de qualitat.
 Què és 
                          més important preparar l'alumnat pel futur o 
                          preparar el futur per a l'alumnat?- Crec que està molt bé parlar del futur, 
                          però sempre des del present i sense oblidar mai 
                          el passat. Com a adults no podem delegar en els infants 
                          la millora del món on vivim, així és 
                          que dia rera dia, pas a pas hem d'afrontar els reptes 
                          del moment. No m'agrada l'expressió "preparar 
                          l'alumnat" perquè m'evoca un alumnat passiu, 
                          millor "crear futur amb l'alumnat", més 
                          que res, perquè ells i elles ja són aquí 
                          i formen part del present que compartim.
 
 Un llibre?
 - No un, sinó quatre. M'agrada molt la quatrilogia 
                          de Lawrence Durrell coneguda com "El quartet d'Alexandria". 
                          L'autor narra la mateixa història en boca de 
                          quatre personatges diferents i resulta fascinant veure 
                          com el punt de vista de cadascú dóna un 
                          sentit completament diferent a una realitat suposadament 
                          objectiva.
 
 Una cançó?
 - M'agrada molt la veu d'en Jaume Aragall, per exemple 
                          quan canta "Core ingrato".
 
 Una pel·lícula?
 - No sóc gaire afeccionada al cinema. En realitat 
                          hi vaig poc perquè prefereixo que m'expliquin 
                          les pel·lícules. La darrera que he vist 
                          és "The hours" (2002) i sí, 
                          m'ha agradat.
 
 Un paisatge?
 - El cel. Als espais oberts el cel és un païsatge 
                          únic que canvia contínuament. De nit, 
                          els estels ens recorden el misteri de la nostra existència 
                          i ens connecten amb l'univers. A l'estiu i sota un cel 
                          ben estrellat m'és molt difícil decidir 
                          que ha arribat el moment per al repòs i preferiria 
                          esperar el nou dia.
 
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?
 - Felicitat. Hi ha molts moments feliços a les 
                          escoles però se'n parla poc. Sempre hi ha algun 
                          "foc" per apagar i el ritme de treball és 
                          realment accelerat. Desitjaria que en lloc de "fer" 
                          classe poguéssim "estar" a classe i 
                          gaudir plenament del goig d'ensenyar i aprendrev
 
 |