| Un 
                        record dels seus temps d'escola? Uns quants: la imatge d'unes aules denses, amb més 
                        de 40 alumnes; la uniformitat de les bates ratllades; 
                        els discursos morals dels capellans, però també 
                        el descobriment, aquells anys 60, de postures progressistes 
                        i la sorpresa de veure que, tot i que ningú no 
                        l'ensenyava, el català també era útil 
                        més enllà de l'hora de missa o de l'ambient 
                        familiar; uns llibres gruixuts que avui potser es considerarien 
                        antipedagògics, però que serviren per adquirir 
                        una bona pila de coneixements.
 Ja com a professor, en la meva breu experiència 
                        recordo l'escola Sant Jordi, a la Roca del Vallès, 
                        i sobretot alguns cursos que per la seva conducta i el 
                        seu interès feien de les classes i de les estones 
                        compartides fora de classe moments entranyables.
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?N'esmentaré un, més que per una gran influència, 
                          per simpatia i perquè se'n compleix enguany el 
                          tercer centenari del naixement: Mossèn Baldiri 
                          Reixac. Crec que aquest pedagog de Bell-lloc d'Aro va 
                          saber importar les idees més avançades 
                          i adaptar-les a la mentalitat i necessitats dels nens 
                          i nenes catalans. A més, tenia molt clar que 
                          l'ensenyament s'havia de fer en la nostra llengua i 
                          que havia d'arribar també a les nenes -i estem 
                          parlant del segle XVIII. Tampoc no va deixar de banda 
                          certs àmbits del coneixement, com ara les ciències, 
                          i possiblement en aquest camp també tenia unes 
                          idees avançades. Sempre, esclar, situat en el 
                          context de l'època.
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.Albert Einstein. Tot i la imatge que en tenen alguns, 
                          com un dels promotors de la bomba atòmica, per 
                          a mi Einstein significa no només el científic 
                          brillantíssim que capgira certes visions de la 
                          natura, sinó també l'intel.lectual compromès 
                          amb les minories -ell mateix era jueu-, amb els desafavorits, 
                          amb la pau, amb la llibertat d'expressió. Podia 
                          haver estat el primer president de l'estat d'Israel, 
                          si no hagués tingut una altra virtut que el va 
                          dur a refusar la invitació: la de saber diferenciar 
                          per a quines funcions estava preparat i per a quines 
                          no.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- L'ensenyament obligatori fins als 16 anys és 
                          una de les mesures més encertades que s'han pres 
                          en els darrers anys. Així s'ha evitat que molts 
                          alumnes deixessin les aules simplement par anar al carrer 
                          i amb unes perspectives magres. És cert que això 
                          pot comportar altres problemes dintre dels centres i 
                          que cal dotar-los de mitjans per atendre la diversitat 
                          de nivells que acullen. Cal esperar que proporcionar 
                          aquests mitjans sigui el següent encert, continuació 
                          de l'anterior i element bàsic per aplicar-lo 
                          amb efectivitat.
 .I una mancança?
 - Crec que la cultura científica va quedant cada 
                          vegada més relegada. Tot i que hi hagi qui manté 
                          precisament el contrari, només cal mirar les 
                          assignatures obligatòries i optatives a ESO i 
                          a batxillerats i les hores establertes per a cada una. 
                          Per cultura científica no només entenc 
                          els coneixements -molts dels quals ja són bàsics 
                          per a tothom-, sinó també situar la ciència 
                          i la tcnologia en el seu context i analizar la forma 
                          com ha transformat la societat, l'economia, la cultura. 
                          Amb aquests plans no només podem baixar massa 
                          el nivell amb què futurs científics i 
                          tecnòlegs arriben a les universitats, sinó 
                          que també estem promovent una societat amb una 
                          greu incultura científica, diria amb un alt nivell 
                          d'analfabetisme científic.
 La majoria d'alumnes poden tenir el seu darrer contacte 
                          amb la ciència a quart d'ESO o fins i tot a tercer. 
                          En canvi, aquests ciutadans viuran en una societat altament 
                          tecnificada, amb constants reptes ètics sobre 
                          l'aplicació de la ciència, amb decisions 
                          delicades en el pla personal i professional o amb la 
                          necessitat d'orientar-se en un univers de xifres enviades 
                          des de governs, institucions, entitats financeres... 
                          I, en canvi, tindran greus mancances que els dificultaran 
                          prendre decisions. Amb l'agreujant que d'aquest ampli 
                          grup sortiran molts dels futurs governants i gestors 
                          d'institucions i empreses.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?
 - D'entrada et venen al cap la qualitat dels coneixements 
                          impartits i els valors que es transmeten. No diria, 
                          d'aquestes dues coses, quina és més important, 
                          perquè això podria interpretar-se com 
                          que ens podem relaxar en l'altre aspecte. Crec que la 
                          funció de l'escola és doble i, per tant, 
                          cal harmonitzar la transmissió de coneixements 
                          i de valors. Sobretot, perquè tothom necessita 
                          uns coneixements mínims, encara que no vagi a 
                          la universitat, i tothom ha d'aprendre a conviure, encara 
                          que no acabi apuntant-se a una ONG.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?
 - Si bé no es pot generalitzar, crec que una 
                          gran part dels pares deixen massa funcions en mans de 
                          l'escola. És cert que n'hi ha també molts 
                          que es preocupen de l'educació dels fills i que 
                          assumeixen la seva responsabilitat, però sovint 
                          sembla que l'escola ha de ser, no ja l'únic lloc 
                          on s'imparteixin coneixements -cosa que ja és 
                          falsa-, sinó també el lloc preferent on 
                          s'ensenyin urbanitat, educació ambiental i les 
                          normes bàsiques de comportament cívic. 
                          De forma general, més enllà de l'ensenyament, 
                          crec que molta gent -torno a dir que no es pot generalitzar- 
                          deixa de banda les seves responsabilitats no només 
                          com a pares, sinó com a ciutadans, i creuen que 
                          els poders públics i les institucions ja completaran 
                          la feina o arranjaran allò que ells facin malament.
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?
 - En primer lloc, no negligir ni menysvalorar el problema 
                          i reflexionar sobre el per què. Lògicament, 
                          sempre hi pot haver fracàs escolar, però 
                          segons quin nivell assoleixi cal replantejar-se si l'estructura, 
                          els mitjans o la forma d'impartir l'ensenyament obligatori 
                          són els adequats. En segon lloc, cal pensar en 
                          la integració d'aquests alumnes al món 
                          laboral i a la societat en general. Despreocupar-se'n 
                          i pensar que el propi mercat laboral ja els absorbirà 
                          d'una manera o altra pot significar condemnar-ne molts 
                          a la marginalitat o a la precarietat i deixar anar el 
                          germen de futurs conflictes socials i, en el menys dolent 
                          dels casos, omplir la societat de treballadors poc qualificats. 
                          Els experts sabran quines alternatives hi ha, però 
                          cal pensar que cada cas és diferent. Cal fer 
                          un seguiment, valorar allò que necessita un noi 
                          o noia -que serà diferent del que necessita un 
                          altre-, invertir-hi més diners i gent. No ens 
                          podem resignar a que entre la sisena i la tercera part 
                          dels joves -segons els països- quedin, en ple segle 
                          XXI i omplint-nos la boca de la paraula progrés, 
                          sense una formació mínima i sovint completament 
                          marginats. Cal pensar que molts d'aquests alumnes poden 
                          no haver assolit els nivells de coneixements exigits, 
                          però que també poden tenir -i sovint tenen- 
                          una formació incompleta simplement com a ciutadans.
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Són un element molt important. En l'àmbit 
                          de les ciències, que és el que conec més, 
                          cal dir que molts ensenyants ja tenen una gran voluntat 
                          i inventiva per promoure treballs de recerca o per buscar 
                          sistemes que facin més comprensibles i atractius 
                          alguns temes. Però és molt important que 
                          existeixin aquests centres per difondre recursos i per 
                          ser un punt de trobada per intercanviar experiències 
                          o per proporcionar materials que moltes escoles, per 
                          sí soles, no poden adquirir o renovar. Els centres 
                          de recursos i les trobades que organitzen són 
                          una font de noves idees i una mostra del dinamisme i 
                          desig d'innovar de molts ensenyants del país.
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- D'entrada són una eina que cal ensenyar a fer 
                          servir, com en el seu dia es devia introduir a l'ensenyament 
                          l'ús de l'estilogràfica o del bolígraf. 
                          Com moltes eines -encara que aquesta sigui més 
                          sofisticada- és interessant que s'assimili el 
                          seu ús aplicant-la als treballs quotidians. En 
                          alguns casos hi pot haver algun crèdit dedicat 
                          a aquestes tecnologies, però el més important 
                          és saber aplicar-les a la feina general.
 També crec que és molt important fugir 
                          tant de la seva exaltació com de l'aversió 
                          que alguns senten per les innovacions tecnològiques. 
                          Ni són una panacea que farà les escoles 
                          molt millors simplement perquè tinguin connexió 
                          a Internet, ni són un perill que farà 
                          perdre capacitats bàsiques als alumnes -recordem 
                          que Plató criticava l'escriptura perquè 
                          deia que acabaria amb la capacitat memorística. 
                          Cal ensenyar a saber-les utilitzar. Han de facilitar 
                          la feina, però no fins al punt que els alumnes 
                          busquin la màxima comoditat -buscar textos a 
                          Internet per tallar i enganxar i així evitar-se 
                          la recerca en llibres o la feina de transcriure.
 Finalment, hem de ser conscients de l'impacte d'aquesta 
                          i altres revolucions tecnològiques i incloure 
                          la reflexió en els plans d'estudi -com ara a 
                          socials. Sobretot ara que els canvis són tan 
                          accelerats. Considero important analitzar de quina forma 
                          aquestes tecnologies canvien les relacions humanes, 
                          les estructures socieconòmiques, l'intercanvi 
                          i la producció cultural i fins i tot com afecta 
                          la nostra manera de raonar o d'entendre la informació.
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
 - Això és més necessari que mai, 
                          perquè el ritme de producció de coneixements 
                          és el més alt que ha tingut la humanitat 
                          fins ara. Per tant, pocs anys després de deixar 
                          l'escola moltes persones ja tenen mancances en la seva 
                          formació, tant pel que fa al món professional 
                          com a la cultura general.
 Potser caldria inculcar aquest concepte als alumnes 
                          i fer-los entendre que l'aprenentatge no acaba mai. 
                          Canvia de ritme i de forma, però mai no s'acaba 
                          d'aprendre. D'altra banda, potser hem d'incloure-ho 
                          com un valor essencial en la nostra societat. De vegades 
                          sembla que dedicar uns dies, setmanes o fins i tot mesos 
                          a la formació sigui una pèrdua de temps 
                          i diners per als treballadors i per a les empreses. 
                          En canvi, tenir professionals que estiguin al dia augmenta 
                          el seu rendiment i, per tant, és una inversió 
                          i no una simple despesa.
 Finalment, la formació dels ciutadans ha de fer 
                          referència també a aquells temes que plantegen 
                          grans reptes a la nostra societat -ètics, científics, 
                          mèdics, tecnològics, ambientals, econòmics-, 
                          perquè només ciutadans amb uns coneixements 
                          mínims tindran capacitat d'anàlisi i podran 
                          intervenir, pels canals que posseeix una societat democràtica, 
                          per influir en les decisions que els governants hagin 
                          de prendre.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?
 - Crec que molts ho fan i que molts, malauradament, 
                          contribueixen a tot el contrari. La majoria de professionals 
                          de la informació són conscients, penso, 
                          de la seva responsabilitat. Una altra cosa és 
                          que hi hagi interessos polítics i econòmics, 
                          sovint no evidents, que limiten o condicionen aquesta 
                          informació. També cal tenir en compte 
                          que l'educació no es realitza només amb 
                          informació aprofundida i anàlisis sobre 
                          els temes d'actualitat, sinó que molts altres 
                          elements ja van educant o deseducant de certa manera 
                          al públic: els temes que es trien, el ressò 
                          que se'ls dóna, el lloc on es posen, la forma 
                          com s'agrupen els diferents temes, la manera com es 
                          tracta o com es valora cada un... Destacar com a notícia 
                          positiva certes dades econòmiques ja promou una 
                          certa visió ideològica. Però això 
                          no sempre -o no només- és culpa de l'informador, 
                          sinó de la inèrcia que impedeix a la societat 
                          en general de plantejar-se certes coses. Per exemple: 
                          ¿per què no se solen destacar els grans 
                          costos econòmics, socials i humans del creixement 
                          del parc automobilístic o de l'ús de cotxe 
                          quan es parla de com han anat les vendes?
 De mitjans fiables i no fiables semrpe n'hi ha hagut. 
                          Potser les noves tecnologies han augmentat el problema, 
                          perquè fer pàgines web és molt 
                          més assequible que no pas posar en marxa un diari 
                          o una cadena de televisió. D'una banda, això 
                          afavoreix la diversitat d'opinions i dóna veu 
                          a molts grups sense prou mitjans. De l'altra, fa encara 
                          més necessari saber discernir sobre la informació 
                          vàlida i la que no és consistent. Però 
                          també ajuda a contrastar. La gent no sol comprar-se 
                          quatre o cinc diaris, però sí que pot 
                          buscar fàcilment informació a quatre o 
                          cinc webs.
 Què és més important preparar l'alumnat 
                          pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
 - No són objectius oposats. Com que el futur 
                          no està escrit, cal preparar els alumnes perquè 
                          el puguin anar dissenyant i executant. Mentre, l'estem 
                          construint entre tots. Per això, cal treballar 
                          perquè el futur que es trobin sigui el millor 
                          possible i cal formar-los perquè siguin capaços 
                          de transformar allò que calgui millorar. Naturalment, 
                          si, com deia abans, les transformacions són cada 
                          vegada més ràpides, cal tenir prou sentit 
                          de l'anticipació per adaptar allò que 
                          ensenyem a la societat que es trobaran els alumnes. 
                          Penso que els plans d'estudi han canviat relativament 
                          quant a continguts, però molt poc quant a conceptes 
                          bàsics. Probablement caldria incidir més 
                          en la preparació per a una societat on l'element 
                          audiovisual té una gran importància, on 
                          hi ha un excés d'informació no sempre 
                          fiable -i que cal saber buscar i destriar-, on cal tenir 
                          una gran flexibilitat per adaptar-se als canvis. Potser 
                          seguim preparant més sobre el coneixement del 
                          passat i del present que per afrontar amb garanties 
                          un futur sempre incert i canviant.
 Un llibre?
 - Em resulta impossible dir-ne un del sol. Com més 
                          temps m'entretingués en aquesta pregunta, més 
                          títols em vindrien al cap. Probablement la llista 
                          podria canviar en altres moments, però ara penso 
                          en: "Llibre del desasossec", de Fernando Pessoa, 
                          "Llibre de maravelles", de Vicent Andrés 
                          Estellés, "L'home mesura de totes les coses", 
                          de Joan Fuster, "Les il.lusions perdudes" 
                          i "La recerca de l'absolut", de Balzac, "La 
                          bèstia humana", de Zola, "La muntanya 
                          màgica", de Mann, "Contes d'una butxaca", 
                          de Capek, "Les cosmicòmiques", d'Italo 
                          Calvino, "Tots els camins duen a Roma", de 
                          Gaziel, diversos de Stefan Zweig ("Novel.la d'escacs", 
                          "Carta d'una desconeguda", "La pietat 
                          perillosa", "Amok"...), "La lògica 
                          del vivent", de François Jacob, "L'evolució 
                          de la consciència", de Robert Ornstein, 
                          "Drogues i cervell", de Solomon H. Snyder... 
                          Potser que m'aturi.
 Els que sempre formarien part d'aquesta llista personal, 
                          per raons diverses, són: "Les dues cultures 
                          i la revolució científica", de C.P. 
                          Snow, "El sistema periòdic", de Primo 
                          Levi, i "Sant Feliu de la Costa Brava", de 
                          Gaziel.
 Una cançó?
 - Podria dir el mateix que abans. Però en el 
                          cas de les cançons crec que no només les 
                          valorem per sí soles, sinó sovint pels 
                          records que ens porten, no solament de moments, sinó 
                          d'èpoques de la vida. Ara em venen al cap: "Que 
                          tinguem sort" i "Laura", de Llach, "Paraules 
                          d'amor", de Serrat, moltíssimes dels Beatles, 
                          "De quelles Amériques", de Serge Reggiani, 
                          "Pont sobre aigües turbulentes", de Simon 
                          i Garfunkel, i algunes de l'òpera "Cats". 
                          Quant a clàssica, el concert número 2 
                          de Brandenburg, de Bach, i, sobretot, el Canon de Pachelbel.
 Una pel·lícula? 
                          - No sóc molt cinèfil, tot i que m'agrada 
                          el cinema. Destacaria pel·lícules com 
                          "El tercer home" o "El gran dictador", 
                          que suporten de manera admirable el pas del temps. D'altres 
                          les cito pels records que em porten: "Sleepless 
                          at Seattle", perquè l'endemà de veure-la 
                          va néixer la meva primera filla, i "Psicosi 
                          II"·, per una altra record personal molt 
                          important.
 Un paisatge?- Com que sóc molt eclèctic -ja ho heu 
                          vist en les respostes anteriors- en diré més 
                          d'un. Un capvespre de primavera davant la platja de 
                          San Remo; l'impacte de trobar-te per primera vegada 
                          amb monuments que has vist tants cops en fotografies, 
                          com la torre de Pisa, el Partenó d'Atenes o la 
                          torre Eiffel; la gatzara desordenada, diversa i impressionant 
                          de la plaça Djema el Fna, a Marràqueix, 
                          que sembla dur-te a un altre món. Però 
                          sempre cal tornar als orígens i a allò 
                          essencial: destacaria el Passeig del Mar i la badia 
                          de Sant Feliu de Guíxols, preferiblement amb 
                          un garbí lleuger i el mar una mica enrevenxinat.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- A banda de certs desigs que he anat comentant més 
                          amunt, voldria que l'escola rebés la consideració, 
                          atenció i mitjans que mereix com element bàsic 
                          en la construcció de la societat. També 
                          m'agradaria que pogués contribuir molt més 
                          a canviar la mentalitat que ha situat la quantificació 
                          econòmica i el rendiment a curt termini per damunt 
                          de moltes altres valoracions. Cal introduir i explicar 
                          bé el concepte de sostenibilitat, tant citat 
                          i tan poc aplicat. Un concepte que significa actuar 
                          de manera que la millora en la qualitat de vida sigui 
                          real i s'assoleixi sense comprometre el desenvolupament 
                          de les generacions futures. Si això s'assoleix, 
                          inevitablement s'aconseguiria la primera cosa que he 
                          esmentat, perquè no hi ha millor inversió 
                          a curt, mig i llarg termini que una bona educació.
 
 |