| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - La representació que vàrem fer al teatre 
                        de l' escola (La Salle de Gràcia, a Barcelona ) 
                        de "El Tragaluz" de Buero Vallejo, a tercer 
                        de BUP: un treball que ens va ajudar molt a madurar.
 
 Quin personatge del món 
                        de l'educació l'ha influït més?
 - Posem-ne dos: el professor de literatura de segon de 
                        BUP, Santiago Temprado, que al començament de la 
                        classe ens convidava a sortir a llegir el que haguéssim 
                        escrit sobre qualsevol qüestió. Així 
                        vaig descobrir que tenia capacitat per interessar els 
                        altres amb la meva manera de descriure el món. 
                        I l' altre, el professor d'història de tercer de 
                        BUP, José Luís Ariza, que saltant-se el 
                        programa, va decidir destinar una avaluació sencera 
                        a la República i una altra a la Guerra civil, i 
                        fent-nos-ho estudiar amb llibres tipus primer de carrera. 
                        Va interessar tota la classe i va fer que per sempre més 
                        tinguéssim les coses clares de la història 
                        de Catalunya i d'Espanya al segle XX.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                        històric pel que senti una especial predilecció.
 - Posem-ne un: Manuel Carrasco i Formiguera. Quan va esclatar 
                        la Guerra civil va haver d' escapar-se de Catalunya per 
                        que els "rojos" els volien matar per la seva 
                        condició de catòlic. I un cop fora, els 
                        nacionals el van capturar i jutjar per la seva condició 
                        de catalanista. Va ser afusellat a Burgos el 1938.
 Un home que no hi cabia a cap de les dues Espanyes, i 
                        que va mantenir les seves conviccions fins al final.
 
 Un encert de l'educació 
                        actual?
 - La immersió en català, l'estudi d' idiomes 
                        des de ben petits, l'aprenen-tatge sense la por constant 
                        al càstig.
 
 .I una mancança?
 - Més recursos humans i materials.
 
 Quin ha de ser l'element 
                        més irrenunciable a qualsevol escola?
 - La vocació d'ensenyar. Un mestre no hauria d'anar 
                        a l' escola com el que va a la fàbrica a fer hores.
 
 Considera certa l'opinió 
                        que, en conjunt, moltes famílies han desertat de 
                        la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
 - No crec que en conjunt, els pares i mares hagin desertat. 
                        Jo només conec pares i mares angoixats per com 
                        educar els fills, com transmetre valors, i com més 
                        grans són els nois i noies, més augmenta 
                        la preocupació. A aquests pares i mares el que 
                        els passa és que estan desorientats, però 
                        en cap cas han dimitit de les seves funcions.
 Després hi ha un altre grup de pares que per raons 
                        de separacions conjugals o precarietat o exigència 
                        laboral, no veuen gaires hores els fills entre setmana. 
                        El resultat és que al nen o la nena l'educa la 
                        televisió, la cangur o la iaia. Són pares 
                        que no han sabut o pogut trobar un equilibri.
 
 Què es pot fer 
                        amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                        obligatòria amb èxit?
 - Molt difícil: però encaminar-los cap a 
                        una formació professional.
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres de 
                        recursos pedagògics?
 - No la conec.
 
 Quin paper han de jugar 
                        les tecnologies de la informació a l'escola?
 - Si el professor està disposat a deixar la seva 
                        classe magistral per passar a preparar estratègies 
                        d'aprofitament d'aquestes tecnologies, el resultat pot 
                        ser molt útil pel noi i la noia.
 
 Com es pot fer possible el concepte "L'educació 
                        al llarg de la vida"?
 - Educant en el gust a llegir, a descobrir, a no viatjar 
                        pel món com una maleta, a aprofundir en els idiomes...
 
 Considera que els mitjans de comunicació, especialment 
                        la televisió, col·laboren en l'educació 
                        general de la població?
 - No, els mitjans no col·laboren, més aviat 
                        deseduquen perquè són de lliure accés 
                        a qualsevol edat i cremen etapes de coneixement que molts 
                        telespectadors joves encara no han superat. Dit això, 
                        com que les televisions necessiten audiència per 
                        finançar-se, van a buscar continguts fàcilment 
                        assimilables per a la majoria de la població. El 
                        resultat és una programació pobre en intel·ligència 
                        i rica en manipulació i mal gust. En aquestes condicions, 
                        i mentre les televisions públiques no facin un 
                        tomb (permeteu-me assenyalar les excepcions de TV3, Canal 
                        33 i la 2 de TVE), no espereu que la televisió 
                        eduqui en res. Però compte en carregar a la televisió 
                        tots els mals de la nostra societat. A les cases, entre 
                        pares i fills és on es juga la veritable partida 
                        de l' educació: qui sap apagar la tele, ha començat 
                        a guanyar-la.
 
 Què és més important preparar l'alumnat 
                        pel futur o preparar el futur per a l'alumnat?
 - Donada la dificultat de preparar el futur, millor preparar 
                        l'alumnat. Preparar-lo per ser feliç a través 
                        de l'assumpció de responsabilitats.
 
 Un llibre?
 - "El desconcert de l' educació", de 
                        Salvador Cardús.
 
 Una cançó?
 - "Penny Lane" de The Beatles.
 
 Una pel·lícula?
 - L'apartament, de Billy Wilder (de les més actuals, 
                        "Nueve Reinas").
 
 Un paisatge?
 - Barcelona vista des del Tibidabo.
 
 Un desig per a l'escola 
                        del futur?
 - Més vocacions docents i més recursos públics.
 
 Què és més 
                        important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur 
                        per a l'alumnat?
 - Donada la dificultat de preparar el futur, millor preparar 
                        l'alumnat. Preparar-lo per ser feliç a través 
                        de l'assumpció de responsabilitats.
 Un llibre?- "El desconcert de l' educació", de 
                          Salvador Cardús.
 
 Una cançó?
 - "Penny Lane" de The Beatles.
 
 Una pel·lícula?
 - "L'apartament" (1960) de Billy Wilder; i, 
                          de les més actuals, "Nueve Reinas" 
                          (2002) de Fabian Bielinsky.
 
 Un paisatge? (natural, 
                          urbà, monumental....)
 - Barcelona vista des del Tibidabo.
 
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?
 - Més vocacions docents i més recursos 
                          públics.
 |