| ![]() | ![]() 
 
        
        
          |  |  |  
        
        
          |  |  
          |  |  
 
         
         
          |  |  |  |   
          | 
              
                | 
                     
                      |  | 10/02/2003. 
                        MIQUEL MARTÍ. 
                        Coordinador estatal del Pla d'Escoles Associades a la 
                        UNESCO. 
   |  |  Lorenzo 
                        Milani, el mestre de Barbiana. Vaig visitar la seva escola 
                        entre 1963 i 1967. Vaig traduir "Carta a una mestra" 
                        al català (1969) i vaig escriure la seva biografia, 
                        "El mestre de Barbiana" (1972). He intentat 
                        seguir el seus principis en l'educació dels més 
                        desfavorits: No suspendre ningú, escola a temps 
                        complet i donar als alumnes un objectiu que valgui la 
                        pena: canviar la societat  |   
                      |  |  |  |  |   
                      | Un 
                        record dels seus temps d'escola? - A l'any 1950 amb 10 anys, el professor de Ciències 
                        Naturals, una persona entranyable, m'acompanyà 
                        a casa per explicar-me una cosa que jo no havia entès 
                        a classe..Quin personatge del món de l'educació 
                        l'ha influït més?- Lorenzo Milani, el mestre 
                        de Barbiana. Vaig visitar la seva escola entre 1963 i 
                        1967. Vaig traduir "Carta a una mestra" al català 
                        (1969) i vaig escriure la seva biografia, "El mestre 
                        de Barbiana" (1972). He intentat seguir el seus principis 
                        en l'educació dels més desfavorits: No suspendre 
                        ningú, escola a temps complet i donar als alumnes 
                        un objectiu que valgui la pena: canviar la societat.
 
 Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti 
                        una especial predilecció.
 - Jesús de Natzaret, sense mediacions eclesiàstiques. 
                        El seu missatge és convincent i val la pena seguir-lo.
 
 Un encert de l'educació 
                        actual?
 - Assegurar l'ensenyament obligatori fins als 16 anys. 
                        L'aplicació de metodologies actives, socioafectives 
                        i la importància de l'educació en valors
 
 .
.I una mancança?
 - La falta del suport econòmic necessari per a 
                        una escola pública de qualitat, garantida a tothom.
 
 Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                        escola?
 - Engrescar l'alumnat en l'aventura educativa compartida.
 
 Considera certa l'opinió 
                        que, en conjunt, moltes famílies han desertat de 
                        la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
 - Sí. Les famílies dediquen poc temps a 
                        tasques educatives (incloses les referents a organitzacions 
                        de pares i mares)
 
 .Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera 
                        l'escolarització obligatòria amb èxit?
 - Oferir uns espais no formals, on ells mateixos puguin 
                        organitzar la seva educació (amb moltes opcions 
                        possibles i sortides professionals).
 
 Quina opinió li 
                        mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
 - Excel·lent (els que jo conec). Ajuden a consolidar 
                        els projectes educatius de les escoles i ofereixen els 
                        recursos necessaris.
 
 Quin paper han de jugar 
                        les tecnologies de la informació a l'escola?
 - No han de tenir una preponderància per elles 
                        mateixes, sinò en funció dels projectes 
                        de l'escola (educació en valors, comprensió 
                        i cooperació internacionals, intercanvis, etc).
 
 Com es pot fer possible el concepte "L'educació 
                        al llarg de la vida"?
 - Desenvolupant l'element educatiu en els diversos àmbits 
                        de la societat: ciutat educadora, empresa educadora, etc.
 
 Considera que els mitjans de comunicació, especialment 
                        la televisió, col·laboren en l'educació 
                        general de la població?
 - No. Els periodistes diuen que ells no són mestres. 
                        Per tant a l'escola li pertoca dotar els alumnes de les 
                        eines per afrontar críticament el fenomen de la 
                        TV i dels altres mitjans de comunicació, per tal 
                        que siguin mínimament educatius.
 
 Què és més 
                        important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur 
                        per a l'alumnat?
 - El futur no està predeterminat (al menys així 
                        ho vull creure) i per tant la tasca educativa consisteix 
                        essencialment en fer possible un futur millor, tot anant-lo 
                        construint: un futur més just, més solidari, 
                        més tot.
 
 Un llibre?
 - "Un tal Jesús", de Juan Ignacio i María 
                        López Vigil (Logue, Salamanca 1982).És una 
                        relectura de l'evangeli, actualitzada en la perspectiva 
                        de la teologia de l'alliberament d'Amèrica Llatina.
 
 Una cançó?
 - "Itaca", de Lluís Llach. Reflexa la 
                        meva experiència de rodamón i de tornar 
                        al born.
 
 Una pel·lícula?
 - "Ladrón de bicicletas", de Vittorio 
                        de Sica (1949). Va despertar la meva consciència 
                        social.
 
 Un paisatge?
 - El Partenó d'Atenes, a les vuit del matí, 
                        amb la sortida del sol i tot sol, connectant amb les meves 
                        arrels culturals.Un desig per a l'escola del futur?- Una 
                        escola pública intercultural, solidària 
                        i de qualitat, sense lleis de qualitat.
 |   
                      |  |  |  |   
          |  |  
 
        © 1996 - 
        2003 - reporteducació  és una producció del 
        Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6 
        Carrer de 
        Ramon Camps, 17  08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) 
        - CATALUNYA 
        Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
        AVÍS 
        LEGAL  - FAQ |