| ![]() | ![]() 
 
        
        
          |  |  |  
        
        
          |  |  
          |  |  
 
         
         
          |  |  |  |   
          | 
              
                | 
                     
                      |  | 02/12/2002. JOAQUIM 
                        ARENAS. Pedagog i escriptor. Cap del Servei d'Ensenyament del 
                        Català
 
  |  |  Catalunya 
                        és un país petit. Els Països Catalans, 
                        considerant la seva globalitat ho són també, 
                        en canvi el seu sistema educatiu és gegantí 
                        pel nombre d'escoles i instituts i pel d'ensenyants. Crec 
                        que hi ha, en aquest marc, una manca de cohesió, 
                        a nivell de cada país. I potser també a 
                        nivell de molts centres educatius  |   
                      |  |  |  |  |   
                      | Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Tenia dotze anys. En un mural per penjar escrits de 
                        temàtica diversa, el meu full fou retirat i trepitjat 
                        per un professor en veure que era escrit en català. 
                        Sempre ha estat aquest fet un record de doble vessant: 
                        una memòria dels temps més negres i un propòsit 
                        ferm de lluitar per una causa justa.
 
 Quin personatge del món 
                        de l'educació l'ha influït més?
 - Tot i que el vaig tractar poc temps, el senyor Alexandre 
                        Galí. Sabia el que volia per als nostres nois i 
                        noies, per a la nostra escola i per al nostre poble. Era 
                        un savi en molts camps i un gran renovador de la didàctica 
                        de la llengua.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                        històric pel que senti una especial predilecció.
 - Jaume I, el nostre rei. Per la seva valentia, per ser 
                        el creador dels Països Catalans, per no abdicar de 
                        les seves responsabilitats.
 
 Un encert de l'educació 
                        actual?
 - L'enfocament educatiu en consideració a l'individu 
                        i les seves possibilitats. Oblidar que cada persona forma 
                        la col·lectivitat és, al meu entendre, no 
                        saber què vol dir educar.
 
 .I una mancança?
 - Catalunya és un país petit. Els Països 
                        Catalans, considerant la seva globalitat ho són 
                        també, en canvi el seu sistema educatiu és 
                        gegantí pel nombre d'escoles i instituts i pel 
                        d'ensenyants. Crec que hi ha, en aquest marc, una manca 
                        de cohesió, a nivell de cada país. I potser 
                        també a nivell de molts centres educatius.
 
 Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol 
                        escola?
 - Ens ho diu la pedagogia més actual, formar ciutadans 
                        per a un poble.
 
 Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes 
                        famílies han desertat de la responsabilitat en 
                        l'educació dels seus fills?
 - La família és una cèl·lula 
                        de la societat, i la societat sembla haver renunciat a 
                        educar els ciutadans. A Catalunya hi ha hagut models educatius 
                        globals, tota l'acció de les escoles populars de 
                        l'Ajuntament de Barcelona, van ser un model en aquest 
                        sentit.
 
 Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera 
                        l'escolarització obligatòria amb èxit?
 - L'educació curricular sovint no encaixa amb certes 
                        tipologies de l'alumnat. Cal cercar vies perquè 
                        l'aprenentatge eviti desigualtats. Fer passar tots els 
                        alumnes pel mateix camí produiria aquesta situació. 
                        L'actual sistema educatiu (LOGSE) va encetar una via en 
                        aquest sentit.
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres de 
                        recursos pedagògics?
 - Han fet una gran tasca. Seria una llàstima que 
                        es convertissin en una oficina administrativa. Si per 
                        anar bé tot mestre ha de tenir quelcom de genialitat, 
                        els centres de recursos n'haurien de ser un reflex de 
                        genialitat. Molts ho han estat i ho són.
 
 Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                        a l'escola?
 - Un paper cabdal. Patim el risc, si no són d'ús 
                        normal al centre educatiu i de pràctica comuna 
                        en totes les disciplines, de fer ciutadans discriminats. 
                        L'era de la informació ja fa temps que ha començat, 
                        és la gran revolució, superior a la industrial. 
                        La responsabilitat del centre educatiu en aquest aspecte 
                        és gran si vol fugir de ser un factor discriminador.
 
 Com es pot fer possible el concepte "L'educació 
                        al llarg de la vida"?
 - Hi ha dos vessants a considerar des del meu punt de 
                        mira. En els ensenyaments formals (reglats) cal fomentar 
                        una formació que promogui la pregunta constant, 
                        és a dir, la necessitat, el desig de saber més 
                        i més i convidi al dubte.
 Per altra part, la societat i les administracions han 
                        de fornir els mitjans a fi que el ciutadà pugui 
                        trobar elements per a continuar l'educació per 
                        a la vida. No oblidem que Decroly, ja deia que l'escola 
                        és un espai de vida. La mateixa vida social ha 
                        de ser l'escola permanent.
 
 Considera que els mitjans de comunicació, especialment 
                        la televisió, col·laboren en l'educació 
                        general de la població?
 - Els mèdia han esdevingut una escola paral·lela. 
                        En general la televisió no educa. Es prioritza 
                        l'índex d'audiència a la formació 
                        continuada de la ciutadania, la ràdio és 
                        tota una altra qüestió. No entenc perquè 
                        la distracció i el gaudi hagin d'estar renyits 
                        amb els continguts televisius que ajudin a fer una societat 
                        més feliç, obra per sí essencialment 
                        educativa.
 
 Què és més 
                        important preparar l'alumnat pel futur o preparar el futur 
                        per a l'alumnat?
 - Totes dues coses. Ens cal preparar els nois i les noies 
                        perquè tinguin un futur millor, si el món, 
                        el país per al qual els preparem no és més 
                        bo, aleshores el fracàs de l'educació és 
                        total.
 
 Un llibre?
 - "Els "Assaigs" de Francis Bacon. Els 
                        vaig descobrir estudiant la llengua de Josep Carner, que 
                        en va fer la traducció. Són un bon manual 
                        per viure amb un mínim d'intel·ligència.
 
 Una cançó?
 - "Al vent" d'en Raimon. És un cant a 
                        la rebel·lia i un desafiament a la conformitat.
 
 Una pel·lícula?
 - "El manantial de la donzella" del suec Ingmar 
                        Bergman (1959). És una cinta que m'impressionà 
                        pel seu bagatge existencial, on l'amor, la mort i la transcendència 
                        hi planen a mans d'un gran mestre.
 
 Un paisatge?
 - El Grand Canyon del Colorado. És una meravella 
                        natural colpidora i et fa conscient de la petitesa humana. 
                        De casa mateix, el Montseny, no debades Guerau de Liost 
                        l'anomena la Muntanya d'Ametistes.
 
 |   
                      |  |  |  |   
          |  |  
 
        © 1996 - 
        2003 - reporteducació  és una producció del 
        Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6 
        Carrer de 
        Ramon Camps, 17  08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) 
        - CATALUNYA 
        Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
        AVÍS 
        LEGAL  - FAQ |