reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2001-2002

25/02/2002. MARGARIDA ÀLVAREZ. Presidenta de l'Institut Català de la Dona
  ... s'han de canviar moltes més coses que el simple fet que nens i nenes o nois i noies deixin d'anar a classes diferents. Cal una coeducació que superi estereotips

- Són tan llunyans… Diria que la travessa del llarg passadís, en sortir de classe cap al patí, on totes les trobades i comunicacions podien ser possibles.

- Si bé no em puc decidir per cap personatge, sí que vull esmentar un fet de la meva pròpia vida: ser mare.

Citi'ns ara, un personatge històric pel qual senti una especial predilecció.
- Heràclit.

- La coeducació. Però crec que s'han de canviar moltes més coses que el simple fet que nens i nenes o nois i noies deixin d'anar a classes diferents. Cal una coeducació que superi estereotips.

... I una mancança?
- Especialment a partir de la implantació del nou sistema educatiu, la flexibilitat en funció de la capacitat i els interessos de l'alumnat.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- El d'aportar coneixements i estratègies que assegurin el desenvolupament personal.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills i filles?
- Potser no són tantes, però els resultats de les que ho fan visibles que en semblen més.

- S'ha de trobar la manera d'incorporar-lo al món de l'aprenentatge professional, artesà, artístic, etc.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Molt bona opinió, perquè és una tasca necessària realitzada per professionals competents que estimen l'educació.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Les veig com una eina, molt potent, però eina. Per això em sembla que s'ha de vigilar que no enlluernin el professorat ni l'alumnat i no ocupin el lloc dels continguts i les actituds.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- En certa manera repetiria una resposta anterior, ja que el desenvolupament personal no acaba mai. El que canvia és el guiatge, que hauria de passar de ser molt extern a molt intern.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Vistos des de l'escola, podríem dir que eduquen (dirigeixen, informen, prioritzen) molt i que potser caldria trobar més moments de col·laboració.

Què és més important preparar l'alumnat per al futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Potser és com voler destriar si és primer l'ou o la gallina. Alumnat (d'ara) i futur (d'ara) són les persones adultes i el present de demà. Si pensem que el futur no és un fruit extern, sinó la realitat que configuraran el nostre alumnat, és evident que tots dos conceptes són interdependents.
D'altra banda el futur no és més que posar les bases al present.

- "Quartet d'Alexandria", de Lawrence Durrell. Quan el vaig llegir, fa anys, em va impressionar.

- 19 días y 500 noches de Joaquin Sabina.

Una pel·lícula?
- Recordo amb una especial sensació: El primer caballero (First Knight, 1995) de Jerry Zucker.

- La Rambla de Catalunya de Barcelona, qualsevol dia festiu, a primera hora del matí.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que sigui l'espai cultural i professional que asseguri la convivència i l'arrelament al país d'infants i joves que viuran en mig d'ambients col·lectius i d'opcions personals molt diversos.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2001-2002 | Inici de pàgina |

© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6