| Un record dels seus 
                          temps d'escola?- En arribar a l'escola, ens feien fer un dibuix, la 
                          "consigna" del dia i les operacions matemàtiques 
                          -càlcul -, de 9 a 10. El dibuix sempre hem va 
                          apassionar. També recordo quan venia l'inspector: 
                          per la tarda teníem festa (més endavant 
                          ens vam assabentar que era perquè anaven a fer 
                          un àpat que durava tota la tarda).
 
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?
 - Diversos: quan estudiava Magisteri, Freinet; quan 
                          vaig estudiar la llicenciatura de Pedagogia, els mestres 
                          rurals gironins de principis de segle: Santaló, 
                          Costal, Masó; actualment, Dewey i Bardina.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.
 - Albert Einstein, que va "fracassar" a l'escola 
                          i va triomfar a la "vida". Exemple que, a 
                          l'escola, no hem de jutjar mai i, molt menys, donar 
                          a ningú per "perdut".
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?
 - Posar de manifest la importància del tractament 
                          de la diversitat, prenent com a punt de referència 
                          a la persona com a ésser única i irrepetible.
 
 ... I una mancança?
 - La manca d'una línia coherent, sostinguda i 
                          apolítica, per part de totes les administracions. 
                          Passem d'un projecte a l'altra sense haver-lo consolidat: 
                          PCC, avaluació interna, pla de llengües 
                          estrangeres, plans estratègics, competències 
                          bàsiques,...?
 
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?
 - El seu Projecte Educatiu, compartit i consensuat per 
                          tota la comunitat educativa.
 
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?
 - No només certa sinó dramàtica 
                          i principal problema de l'educació actual. Cal 
                          un gran pacte, com s'ha proposat a França darrerament, 
                          en aquest sentit.
 
 Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera 
                          l'escolarització obligatòria amb èxit?
 - Que no avorreixin l'escola i que, més endavant, 
                          quan ho creguin oportú, puguin tornar al sistema 
                          educatiu formal. Una possibilitat concreta seria emprar 
                          unes estratègies completament diferents: tallers, 
                          educació no formal dins la formal, etc. En qualsevol 
                          cas, inserir-los en el món laboral i que puguin 
                          tornar al sistema educatiu formal.
 
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?
 - Són una eina més, no la única 
                          -ho és el mestre en el seu paper de dinamitzador- 
                          ni la millor -depèn dels objectius que ens plantegem. 
                          Deia Skinner: No hem preocupa que les màquines 
                          pensin, sinó que no ho facin els homes. Ensenyar 
                          a pensar, aquest és l'objectiu principal; ens 
                          hi poden ajudar les TIC? Si és així, d'acord; 
                          en cas contrari, no.
 Un autor americà deia: La resposta és 
                          tecnologia, però quina és la pregunta?. 
                          Massa sovint, a l'escola, per qüestions de marquèting 
                          fem el mateix: cal emprar les TIC, però no ens 
                          preguntem per a què.
 
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels Centres de Recursos Pedagògics?
 - Interessant i millorable. Quan és un simple 
                          dipòsit de material amb servei de préstec 
                          és millorable. Quan és un element dinamitzador 
                          de la comunitat escolar, òptim.
 
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
 - No fent avorrir l'escola als infants, sobre tot als 
                          que "fracassen".
 Educant els infants en el gaudi de la cultura.
 Educant els infants perquè converteixin la informació 
                          en coneixement.
 Fent-los veure la inutilitat dels coneixements "útils" 
                          i la utilitat dels considerats "inútils"...
 
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?
 - Molt poc...gens...fins i tot, alguns d'ells els fan 
                          un mal. Per exemple: quan només parlen de l'escola 
                          pels escàndols, mancances que es donen, puntualment, 
                          en algunes d'elles...
 
 Què és més important preparar els 
                          alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
 - Preparar els alumnes perquè canviïn el 
                          món del futur.
 
 Un llibre?
 - Vagabundo en Àfrica de Javier Reverter
 
 Una cançó?
 - Creole Love Call de Duke Ellington
 
 Una pel·lícula?
 - Anatomia d'un assassinat d'Otto Preminger
 
 Un paisatge?
 - Una albada a Cap de Creus
 
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?
 - Confiar en els mestres, en nosaltres mateixos, no 
                          esperem que l'Administració ens ho faci. La renovació 
                          pedagògica està en mans dels mestres.
 
 |