| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- A una escola de 
                          monges dels anys 40 el més important era tot 
                          el referent a la religió. Les monges eren bona 
                          gent però es veien obligades a fer-nos molta 
                          por amb l'infern i els pecats. Quan vaig fer la primera 
                          comunió, als set anys, ens van confessar i , 
                          tan apurada estava per la idea de no deixar-me cap culpa 
                          que vaig pensar que per assegurar el tema, res com acusar-me 
                          de tot, per si de cas. El capellà estava esfereït 
                          de sentir que "habia blasfemado", que no "santificaba 
                          las fiestas", que no "honraba al padre ni 
                          a la madre"... fins que vaig acusar-me de " 
                          desear la mujer de mi prójimo". Em sembla 
                          que de ben joveneta buscava solucions pràctiques.
 
 Quin personatge del món de l'educació 
                          l'ha influït més?
 - No sabria contestar 
                          perquè m'han influït molts personatges i 
                          també molts companys . La influència de 
                          certs autors acostuma a canviar en el temps a mesura 
                          que canvien el coneixement , les necessitats socials. 
                          I la teva pròpia experiència i reflexió. 
                          Si cal donar un nom potser diria Dewey.
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- No sé contestar, sento respecte per moltes 
                          persones. A uns personatges els admiro per la seva obra, 
                          per un fet, per la seva coherència, per la seva 
                          bondat. per la seva creativitat... Aquesta pregunta 
                          es massa oberta.
 Un docent català pel que sento molt respecte 
                          es el Dr. Estalella; un polític que admirava 
                          era Willy Brand; un músic que escolto molt és 
                          Mozart; una obra que estudio actualment és la 
                          de Pascal....
 Un encert de l'educació 
                          actual?- Haver escolaritzat tots els infants i allargar la 
                          seva educació el màxim de temps possible 
                          pensant en la igualtat d'oportunitats.
 
 I, una mancança?- No haver atès la formació dels docents 
                          per poder fer un ensenyament de qualitat en el context 
                          cultural i social del món en que vivim.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- Creure que tots els infants i docents poden 
                          millorar com a persones. Això vol dir, com diu 
                          Delors: saber, saber fer, saber estar i saber compartir
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- Em sembla que els pares, en general, mai havien tingut 
                          tant en compte els seus fills. Una altra cosa és 
                          que el que fan sigui el més convenient. El context 
                          econòmic i social fa difícil que molts 
                          pares i mares dediquin temps als seus fills: necessitat 
                          de treballar cada vegada més per mantenir el 
                          mateix nivell de vida, incertesa en el treball, desaparició 
                          del capital social que representava la cohesió 
                          familiar, falta de cultura, etc.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- L'escolarització bàsica 
                          obligatòria l'han de poder superar tots els nois 
                          i noies que no estiguin malalts o tinguin alguna dificultat 
                          específica greu. Potser el que passa és 
                          que el nivell d'exigència no és bàsic, 
                          potser alguns grups classe han de ser més reduïts, 
                          potser alguns centres han de tenir més dotació 
                          de personal, potser en alguns moments hi ha d'haver 
                          dos docents a l'aula. Potser el professorat no ensenya 
                          prou bé, potser tothom no serveix per la docència 
                          i no es fa una bona selecció ni seguiment, potser 
                          la formació dels docents no és adequada 
                          ni suficient...
 Jo no crec que els nois i noies fracassin; em sembla 
                          que fracassa el sistema. S'hauria de fer tot per impedir 
                          el fracàs escolar perquè en una societat 
                          democràtica cada persona té un vot i perquè 
                          fracassar crea problemes personals i socials difícils 
                          de superar.
 
 
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Entenc els centres de recursos 
                          com a facilitadors, com a centres que procuren camins 
                          per resoldre problemes, com a detectors de necessitats 
                          com a innovadors, com a centres de formació permanent. 
                          A mi em sembla que la majoria de Centres de Recursos 
                          treballen molt i bé.
 Tanmateix cal vigilar perquè aquests centres 
                          no es burocratitzin. El personal hauria de fer formació 
                          "permanentment " i tenir una certa mobilitat. 
                          Els contractes blindats no afavoreixen la vitalitat 
                          de cap institució.
 
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Les noves tecnologies obren 
                          un munt de noves possibilitats i recursos, el problema 
                          està en com i per a quina finalitat s'emprin.
 Em sembla que les noves tecnologies faran canviar la 
                          feina del professor que ja no serà transmetre 
                          tants coneixements sinó ajudar a trobar i ordenar 
                          la informació, a comunicar-la a demanar explicacions, 
                          fer criteris i valoracions i acceptar el diàleg 
                          i l'argumentació.
 Em sembla poc discutible que els docents han de fer 
                          un esforç per entrar en les noves tecnologies 
                          de la informació, perquè els alumnes necessiten 
                          aquest recurs si no els volem discriminar.
 
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Avui aquest concepte es demostra 
                          tan evident i necessari que s'estan creant i es crearan 
                          moltes oportunitats i ofertes. La formació dels 
                          joves fa segles que s'ha vist necessària, la 
                          formació dels adults en edat de treballar és 
                          una exigència de viure en un món en canvi 
                          i en ràpida transformació, i la formació 
                          de la població gran és una necessitat 
                          humana i social perquè l'esperança de 
                          vida s'ha allargat molt, la població gran vota 
                          i el seu nombre creix progressivament i les persones 
                          grans, per mantenir la seva dignitat personal, han de 
                          seguir el ritme que marca el nostre temps, poden fer 
                          moltes funcions i no han de quedar aparcades.
 La formació al llarg de la vida és un 
                          concepte molt potent perquè fa replantejar el 
                          què cal fer a la formació inicial, quines 
                          són les capacitats bàsiques. Fa repensar 
                          també les formacions professionals i les carreres 
                          per tal que siguin més flexibles i els itineraris 
                          més oberts, de manera que les especialitzacions 
                          siguin finals, flexibles i reversibles.
 
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població?- A vegades, en el cas de la televisió 
                          em pregunto si (des)educa a la nostra societat o la 
                          nostra societat és tan banal que es nega a ser 
                          educada. Si saps llegir el diari, escollir els programes 
                          amb criteri, i tenir la televisió encesa quan 
                          vols veure alguna cosa concreta, penso que pot ser molt 
                          educativa. És un greu error considerar l'èxit 
                          dels programes per la seva audiència; això 
                          comporta una degradació progressiva molt preocupant
 Els mitjans de comunicació i les noves tecnologies 
                          poden ser un element conformista i de dominació 
                          però mai havia estat possible tenir a l'abast 
                          tants elements de reflexió. Penseu, per exemple, 
                          el que ha passat en el cas de la guerra d' Iraq.
 
  Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- Sembla que les dues coses són 
                          prou importants, tanmateix recordeu que cal educar per 
                          viure en la incertesa perquè no és possible 
                          conèixer el destí de cada un de nosaltres 
                          i de la nostra societat, ni és possible eliminar 
                          la incertesa del coneixement. Penso que el més 
                          important és preparar els alumnes per viure en 
                          el món d'avui amb la consciència de viure 
                          en un món en canvi que també podria ser 
                          millor.
  Un 
                          llibre?- " La condició humana" 
                          de Toulmin
  Una 
                          cançó?- "Al vent" de Raimon
 Una 
                          pel.lícula?- "Las noches de Cabiria 
                          " (1957) de Federico Fellini.
  Un 
                          paisatge?- La costa nord de Menorca.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Que els nois i noies s'hi trobin 
                          a gust.v
 |