reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2001-2002

Maria Rosa Buixarrais 10/12/2001 MARIA ROSA BUXARRAIS. Psicòloga i Doctora en Pedagogia. Professora titular de la Facultat de Pedagogia de la UB. Consultora de la UOC.Responsable del Programa d'Educació en Valors de l'ICE-UB.   Vaig tenir una professora que ens carregava d'estrelles daurades o platejades quan feiem les coses ben fetes. Tenia nou anys i per a mi era una gran motivació

- Vaig tenir una professora que ens carregava d'estrelles daurades o platejades quan feiem les coses ben fetes. Tenia nou anys i per a mi era una gran motivació.

- No és exactament del món de l'educació però m'ha exercit molta influència. Es tracta d'en Kohlberg, el psicòleg americà que a partir de la seva teoria del desenvolupament del judici moral va pensar en una técnica per tal d'incrementar aquest judici, el dilema moral i va proposar una forma d'educar basada en l'autogovern democràtic encaminat a promoure la justícia i el sentit de comunitat. No voldria deixar de citar també les tres dones del món de la Ética: Adela Cortina, Victòria Camps i Esperanza Guisán, que han estat per a mi un bon model a seguir.

Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti una especial predilecció.
- Simone de Beauvoir, per qüestionar el mite de la feminitat.

- L'aprenentatge a partir del conflicte, una idea que dóna bons resultats, per tant, el treball en grup i la interacció entre iguals es constitueixen com a la principal font de l'aprenentatge.

... I una mancança?
- La pèrdua d'importància que nens i nenes donen a l'esforç.

- La vocació docent del seu professorat.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes families han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- No crec que hagin desertat, sinó que amb el ritme de vida que es porta ara es fa molt més difícil educar els fills i les filles i, sovint, els hi manquen formes adients de fer-ho.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb éxit?
- Proporcionar-li aprenentatges alternatius que puguin ajudar-li a trobar feina i a ser feliç.

- Molt bona, perquè han servit per ajudar al professorat en la seva tasca pedagògica, tant des del punt de vista de proporcionar materials didàctics i recursos, com per a planificar una formació permanent de qualitat.

- Han de jugar un paper fonamental per a formar els nens i nenes que en un futur faran servir aquestes tecnologies en el món del treball. S'han de convertir amb una eina bàsica per a l'aprenentatge, acompanyada per la tasca del professorat en l'educació en valors.

Com es pot fer possible el concepte "l'educació al llarg de la vida"?
- Establint mecanismes adients per a dur a terme programes de formació continuada en diferents àrees.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació de la població?
- Els mitjans de comunicació poden ser un agent educatiu si són utilitzats des de l'escola per desmitificar-los i obrint-los a la comprensió crítica per parts de l'alumnat, però també s'ha de conscienciar a les families del paper que aquestes juguen com a mitjanceres en l'efecte negatiu o positiu que aquest poden produir en la població infantil i juvenil.

Què és més important preparar als alumnes pel futur o preparar el futur per els alumnes?
- Crec que és més important preparar el futur per els alumnes, perquè els alumnes han de preparar-se per viure el present, aprofitant tots els moments d'aquest present, i d'aquesta forma indirectament els estarem preparant pel futur. El futur l'anem preparant els adults, i per cert, no massa encertadament, com podem veure amb els darrers esdeveniments.

- Donde el corazón te lleva, de Susana Tamaro.

- Love me tender, de Elvis Presley.

Una pel·licula?
- Solas, de Benito Zambrano

- Las catarates d'Iguazú des de Paraguay.

- Que sigui una escola on es visquin valors propis d'una societat pluralista i democràtica, en el que tant la cultural moral de l'escola, com les relaciones interpersonals que s'hi donen contribueixin a generar aquestes condicions que faciliten que l'alumnat construeixi racionalment i autònoma els valors, sense imposicions de cap mena.

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2001-2002 | Inici de pàgina |