| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Vaig tenir una professora que ens carregava d'estrelles 
                        daurades o platejades quan feiem les coses ben fetes. 
                        Tenia nou anys i per a mi era una gran motivació.
 
 Quin personatge del món 
                        de l'educació l'ha influït més?
 - No és exactament del món de l'educació 
                        però m'ha exercit molta influència. Es tracta 
                        d'en Kohlberg, el psicòleg americà que a 
                        partir de la seva teoria del desenvolupament del judici 
                        moral va pensar en una técnica per tal d'incrementar 
                        aquest judici, el dilema moral i va proposar una forma 
                        d'educar basada en l'autogovern democràtic encaminat 
                        a promoure la justícia i el sentit de comunitat. 
                        No voldria deixar de citar també les tres dones 
                        del món de la Ética: Adela Cortina, Victòria 
                        Camps i Esperanza Guisán, que han estat per a mi 
                        un bon model a seguir.
 
 Citi'ns ara, un personatge 
                        històric pel que senti una especial predilecció.
 - Simone de Beauvoir, per qüestionar el mite de la 
                        feminitat.
 
 Un encert de l'educació 
                        actual?
 - L'aprenentatge a partir del conflicte, una idea que 
                        dóna bons resultats, per tant, el treball en grup 
                        i la interacció entre iguals es constitueixen com 
                        a la principal font de l'aprenentatge.
 
 ... I una mancança?
 - La pèrdua d'importància que nens i nenes 
                        donen a l'esforç.
 
 Quin ha de ser l'element 
                        més irrenunciable a qualsevol escola?
 - La vocació docent del seu professorat.
 
 Considera certa l'opinió 
                        que, en conjunt, moltes families han desertat de la responsabilitat 
                        en l'educació dels seus fills?
 - No crec que hagin desertat, sinó que amb el ritme 
                        de vida que es porta ara es fa molt més difícil 
                        educar els fills i les filles i, sovint, els hi manquen 
                        formes adients de fer-ho.
 
 Què es pot fer 
                        amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                        obligatòria amb éxit?
 - Proporcionar-li aprenentatges alternatius que puguin 
                        ajudar-li a trobar feina i a ser feliç.
 
 Quina opinió li 
                        mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
 - Molt bona, perquè han servit per ajudar al professorat 
                        en la seva tasca pedagògica, tant des del punt 
                        de vista de proporcionar materials didàctics i 
                        recursos, com per a planificar una formació permanent 
                        de qualitat.
 
 Quin paper han de jugar 
                        les tecnologies de la informació a l'escola?
 - Han de jugar un paper fonamental per a formar els nens 
                        i nenes que en un futur faran servir aquestes tecnologies 
                        en el món del treball. S'han de convertir amb una 
                        eina bàsica per a l'aprenentatge, acompanyada per 
                        la tasca del professorat en l'educació en valors.
 
 Com es pot fer possible 
                        el concepte "l'educació al llarg de la vida"?
 - Establint mecanismes adients per a dur a terme programes 
                        de formació continuada en diferents àrees.
 
 Considera que els mitjans 
                        de comunicació, especialment la televisió, 
                        col·laboren en l'educació de la població?
 - Els mitjans de comunicació poden ser un agent 
                        educatiu si són utilitzats des de l'escola per 
                        desmitificar-los i obrint-los a la comprensió crítica 
                        per parts de l'alumnat, però també s'ha 
                        de conscienciar a les families del paper que aquestes 
                        juguen com a mitjanceres en l'efecte negatiu o positiu 
                        que aquest poden produir en la població infantil 
                        i juvenil.
 
 Què és més 
                        important preparar als alumnes pel futur o preparar el 
                        futur per els alumnes?
 - Crec que és més important preparar el 
                        futur per els alumnes, perquè els alumnes han de 
                        preparar-se per viure el present, aprofitant tots els 
                        moments d'aquest present, i d'aquesta forma indirectament 
                        els estarem preparant pel futur. El futur l'anem preparant 
                        els adults, i per cert, no massa encertadament, com podem 
                        veure amb els darrers esdeveniments.
 
 Un llibre?
 - Donde el corazón te lleva, de Susana Tamaro.
 
 Una cançó?
 - Love me tender, de Elvis Presley.
 
 Una pel·licula?
 - Solas, de Benito Zambrano
 
 Un paisatge?
 - Las catarates d'Iguazú des de Paraguay.
 
 Un desig per a l'escola 
                        del futur?
 - Que sigui una escola on es visquin valors propis d'una 
                        societat pluralista i democràtica, en el que tant 
                        la cultural moral de l'escola, com les relaciones interpersonals 
                        que s'hi donen contribueixin a generar aquestes condicions 
                        que faciliten que l'alumnat construeixi racionalment i 
                        autònoma els valors, sense imposicions de cap mena.
 
 |