| Un record dels seus 
                          temps d'escola?- Cada dissabte el mestre ens llegia fragments d'història 
                          sagrada. M'agradava moltíssim anar escoltant 
                          aquells relats. Després resàvem el rosari 
                          i llegíem les lletanies en llatí. Jo no 
                          entenia res de res, perquè mai he sabut llatí, 
                          però el nom de cada advocació m'obria 
                          un món nou ple de misteri.
 
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?
 - Sempre rellegeixo Dewey, Freinet i Freire, però 
                          qui més m'ha influït és el meu amic 
                          Juli Palou. També he de mencionar tots els mestres 
                          i les mestres amb qui he compartit hores i hores de 
                          feina i tots els que pertanyen als moviments de renovació 
                          pedagògica. També he après molt 
                          dels nens i les nenes que m'han patit.
 
 Citi'ns ara, un personatge històric pel que senti 
                          una especial predilecció.
 - Tinc un amor especial a l'emperadriu Elisabet de Baviera, 
                          potser perquè continuo enamorat de l'actriu Romy 
                          Schneider que va interpretar aquest personatge en diverses 
                          ocasions. I mai he acabat d'entendre els motius, però 
                          sempre m'ha interessat la figura de Pons Pilat.
 
 Un encert de l'educació actual?
 - El fet que a poc a poc anem entenent que estarem formant-nos 
                          tota la vida. També dono relleu a la importància 
                          que donem a aprendre amb els altres.
 
 ... I una mancança?
 - Potser demanaria una mica de sentit de la mesura quan 
                          analitzem la realitat i una mica més de sentit 
                          de l'humor en el moment de valorar tot el que està 
                          passant. Anem mancats d'alegria.
 
 Quin ha de ser l'element més irrenunciable a 
                          qualsevol escola?
 - El convenciment que hem d'esforçar-nos per 
                          arribar a acollir i fer nostres les necessitats de cada 
                          alumne, fins i tot d'aquells que semblen no necessitar-nos 
                          gaire.
 
 Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes 
                          famílies han desertat de la responsabilitat en 
                          l'educació dels seus fills?
 - No. Penso que hi ha una gran preocupació i 
                          molt més debat al voltant d'aquest tema que no 
                          pas abans. Ara bé vivim una societat molt complexa 
                          i, a vegades, ens venç la desorientació.
 
 Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera 
                          l'escolarització obligatòria amb èxit?
 - Per respondre aquesta pregunta caldria analitzar què 
                          vol dir escolarització obligatòria i, 
                          sobretot, quan considerem que hem assolit un èxit. 
                          Cal una reflexió cas per cas i rellegir "Les 
                          invariants pedagògiques", de Freinet, un 
                          cop per setmana.
 
 Quina opinió li mereix la tasca dels centres 
                          de recursos pedagògics?
 - Molt bona. Sempre m'he sentit molt ben rebut i fan 
                          mans i mànigues per complir la seva funció.
 
 Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?
 - Són instruments que ens donen informació 
                          i que ens resolen alguns problemes mecànics. 
                          Són uns bons auxiliars en alguns aprenentatges. 
                          Mai he compartit la por d'alguns mestres de veure's 
                          substituïts per una màquina d'aquestes. 
                          Nosaltres tenim falda, per exemple, i no hi ha ordinador 
                          que pugui substituir aquest part tan important del nostre 
                          cos.
 
 Com es pot fer possible el concepte "l'educació 
                          al llarg de la vida"?
 - Sempre estem aprenent i ara, més que mai, som 
                          conscients d'aquesta realitat. Potser el que cal és 
                          ampliar les funcions que tenen algunes institucions 
                          creades justament per educar.
 
 Considera que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió, col·laboren en l'educació 
                          de la població?
 - I tant! Col·laboren a la seva educació 
                          i a la seva deseducació, per dir-ho d'alguna 
                          manera. Com gairebé tot, els mitjans de comunicació 
                          tenen dues cares i cal saber aprofitar la bona. Si pensem 
                          en la televisió, l'ase de tots els cops, i estem 
                          convençuts que només té una funció 
                          malèfica la solució és ben senzilla: 
                          aprendre a tancar-la o abandonar-la a qualsevol contenidor.
 
 Què és més important preparar els 
                          alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
 - No sabria separar les dues propostes. Hem de reconèixer, 
                          però, que el futur sempre és incert i 
                          que potser ens cal treballar el present. Construir un 
                          bon present és construir un bon futur.
 
 Un llibre?
 - "L'Odissea", tot Proust, tot Shakespeare, 
                          "La Plaça del Diamant", tot Cernuda, 
                          tot Vinyoli, El càntic dels càntics, "Peter 
                          Pan",... Però només me'n deixeu dir 
                          un... Potser "El vigilant en el camp de sègol".
 
 Una cançó?
 - "Yesterday", dels Beatles i les primeres 
                          cançons de Joan Manuel Serrat
 
 Una pel·lícula?
 - Tot Visconti, tot Hitckcock, els clàssics de 
                          cinema negre, "Bienvenido, míster Marshall", 
                          "Cantando bajo la lluvia", "Con faldas 
                          y a lo loco"...Del cine recent em quedaria amb 
                          "Lo que queda del dia", "La edad de la 
                          inocencia", "Seven" "Magnòlia" 
                          i "Una historia verdadera". Del cine d'ahir 
                          mateix us proposo "En construcción". 
                          Ara bé, si aquesta pregunta me la feu demà 
                          passat us en diré unes quantes més, perquè 
                          jo em quedo amb el cine, amb tot el cine del passat, 
                          del present i del futur.
 
 Un paisatge?
 - La Rambla de Barcelona, Florència i Manhattan 
                          al vespre.
 
 Un desig per a l'escola del futur?
 - Que no es deixi convèncer per aquells que li 
                          canten les absoltes. El seu paper continua sent fonamental 
                          perquè és un laboratori on podem assajar 
                          sense discriminacions de cap mena formes de viure i 
                          de conviure
 
 |