| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- 
                           Una escola petita, d'un barri 
                          de Barcelona, només amb dues classes d'alumnes 
                          de primària, que presumiblement no farien batxillerat. 
                          Jo tindria deu o onze anys. Un dia, en arribar, el mestre 
                          em va dir que no em tragués l'abric que aniríem 
                          a fer una visita al Banc de la Plaça de Catalunya. 
                          Vam sortir de l'escola, ell i jo sols, i pel camí 
                          em va parlar de sexualitat. Recordo que entre els companys 
                          en parlàvem molt i no en sabien gens. Al banc, 
                          va anar explicant-me què feien els bancs, tot 
                          omplint un taló amb mi. Després vam anar 
                          al soterrani a veure les caixes individuals. Vam fer 
                          tots els passos i vaig veure la seva caixa. Camí 
                          de l'escola va continuar la conversa sobre sexualitat 
                          fins que vam arribar a l'escola. Val a dir que no havia 
                          parlat mai amb el mestre, però que em vaig sentir 
                          molt acollit.
 Finalment, va ser ell qui va recomanar a la meva mare 
                          que jo estudiés batxillerat, al que em vaig incorporar 
                          a destemps.
 
 Quin personatge 
                          del món de l'educació l'ha influït 
                          més?
 - 
                          Més 
                          que un personatge són molts, com passa sempre. 
                          La resposta hauria de ser, en el meu cas, el moviment 
                          d'escola nova o activa i molts dels seus representants. 
                          La preocupació per la formació personal 
                          i social dels infants i joves va ser per a mi una aportació 
                          que penso que m'ha
 acompanyat en la recerca per la millora de l'educació.
 Pel que fa al cercle més pròxim voldria 
                          citar a Jaume Bofill, professor de Filosofia de la Universitat 
                          de Barcelona, preocupat i actiu pel que fa a l'educació. 
                          Va ser professor meu a l'Institut i a la Universitat 
                          i va estar molt present en els meus inicis en el camp 
                          educatiu. També a Artur Martorell per la seva 
                          humanitat, pel seu seny, preparació, proximitat 
                          i per la seva capacitat de transformar la realitat en 
                          propostes educatives.
 Vull acabar dient que estic segur que he après 
                          molt de totes les persones amb qui he treballat i he 
                          mantingut un vincle continuat d'afecte i relació.
 
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- En general, pels que fan aportacions al progrés 
                          i a la millora de la societat, en totes les seves dimensions 
                          i, especialment, els que impulsen el diàleg, 
                          la pau i il·lusió i la solidaritat.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- La preocupació perquè l'educació 
                          arribi a tothom, fins i tot prenent mesures compensatòries. 
                          Això representa el reconeixement, teòric 
                          al menys, de la dignitat de totes les persones i de 
                          la funció bàsica de l'educació. 
                          L'esforç combinat de teoria i pràctiques 
                          educatives, la participació dels implicats, la 
                          consideració de l'alumne com a subjecte i punt 
                          de partida de l'educació, la vinculació 
                          persona i societat.
 Estem parlant d'orientacions i tendències, més 
                          que d'una realitat generalitzada. Fins i tot, darrerament 
                          (2003) entre nosaltres, es proposa anar en sentit contrari.
 I, una mancança?- La manca d'atenció del sistema educatiu al 
                          que s'anomena l'educació de les emocions. Voler 
                          fer una educació integral sense tenir en compte 
                          el
 paper de les emocions en tots els àmbits de la 
                          vida humana i la seva integració amb el pensament 
                          i l'acció és un frau.
 L'educació continuada de les emocions permet 
                          un creixement ric i harmònic de les persones 
                          i orientat a l'establiment de relacions constructives 
                          i solidàries amb els altres. Acondueix a la satisfacció 
                          personal i té a veure amb la il·lusió 
                          i la felicitat.
 Dedicar-se amb molta cura a la formació racional 
                          i oblidar les dimensions emocionals suposa donar lloc 
                          a persones escindides ( la raó va per un lloc 
                          i les emocions i els sentiments per un altre. ) i persones 
                          febles, ja que la societat, i les seves institucions, 
                          utilitzen recursos emocionals per convèncer i 
                          dirigir les persones i els col·lectius.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- La formació, racional i emocional 
                          alhora, dels infants i joves orientada a la convivència, 
                          al respecte i el treball compartit amb els altres. Això 
                          suposa contacte humà i intercanvi i una visió 
                          esperançada de la realitat.
 La persona que està a gust amb ella mateixa i 
                          amb l'entorn - els educadors ho sabem- incrementa el 
                          seu interès i dedicació a les tasques 
                          anomenades escolars, que són una font constant 
                          d'enriquiment.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- (Deixeu-me dir, en veu baixa, que fa molts anys que 
                          ho sento això. Ara, s'ha convertit en un eslògan. 
                          També, que aniria bé fer un recorregut 
                          per
 la història de la infància!)
 Considero que a les famílies se'ls hi ha complicat 
                          molt la vida. I...l'educació. Pel que fa a la 
                          primera, podem destacar els canvis estructurals profunds 
                          de la institució familiar, les fortes contradiccions 
                          en el camp dels valors, amb el predomini dels econòmics 
                          i de l'èxit, la incertesa en la feina, la manca 
                          d'acomodació - familiar i social- davant del 
                          dret legítim de la dona a una feina i una vida 
                          professional, l'increment de l'individualisme...i molts 
                          altres que ens afecten també als professionals 
                          de l'educació.
 Pel que fa a l'educació, considero important 
                          destacar que a mesura que s'ha fet un esforç 
                          per a fer-la més científica més 
                          s'ha allunyat de les famílies, i més s'ha 
                          insistit amb la seva responsabilitat.
 Del que si estic convençut és de que, 
                          globalment, no hem trobat la forma de caminar junts 
                          i treballar plegats, amb la consciència de què 
                          uns ens
 necessitem als altres per reeixir en la formació 
                          de les noves generacions.
 Cal dedicar temps i esmerçar esforços 
                          - que s'afegeixen a tots els que necessitem per viure- 
                          per constituir una comunitat família-escola basada
 en el respecte i les relacions positives.
 
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- S'ha de fer abans, en el dia a dia, perquè 
                          la persona es va desenvolupant progressivament. No pot 
                          ser que el sistema es mecanitzi i no aporti solucions 
                          a qui té unes necessitats que s'aparten del comú 
                          establert. Darrerament es parla massa de la qualitat 
                          i l'excel·lència del sistema educatiu 
                          tot posant l'èmfasi en els resultats col·lectius, 
                          quan a aquestes dues característiques s'haurien 
                          de referir a la formació de tots els que ha d'acollir 
                          el sistema.
 En tot cas, i contestant més directament la qüestió, 
                          crec que s'han de prendre mesures que contribueixin 
                          a la formació personal i social dels
 joves, a que se sentin a gust i adquireixin confiança 
                          en la seves possibilitats i no com castigats o apartats 
                          del sistema.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Els considero molt importants 
                          per les escoles i la seva dinamització. Moltes 
                          de les prestacions que fan ajuden les escoles a realitzar 
                          tasques
 de millora que la feixuga feina habitual dels centres 
                          pot contribuir a deixar pel final o a no fer.
 També vull destacar l'oportunitat que representen 
                          els centres de recursos pedagògics per afavorir 
                          l'actuació conjunta de les escoles d'un territori. 
                          Aquesta, penso, és una dimensió que des 
                          de les instàncies superiors s'hauria d'afavorir 
                          més, per apropar postures en situacions col·lectives.
 Vaig conèixer també les dificultats. Em 
                          vaig passar dos cursos col·laborant amb un centre 
                          de recursos per elaborar un qüestionari d'avaluació 
                          de les seves activitats i serveis, que fos aplicable 
                          a tots els centres de recursos pedagògics.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Crec que són una oportunitat 
                          d'or perquè els mestres i professors realitzin 
                          la feina que els hi és més pròpia. 
                          Es a dir, donar sentit a la realitat, seleccionar i 
                          transformar la informació en coneixement, transmetre 
                          la complexitat social i ajudar els infants i joves a 
                          posicionar-se de forma reflexiva i compromesa. Haver 
                          de subministrar la informació quan està 
                          disponible va perdent progressivament el sentit; s'hauria, 
                          per tant, d'avançar cap a facilitar, cada cop 
                          més, als alumnes la cerca d'informació 
                          i la seva elaboració a través de l'intercanvi 
                          entre ells i amb el mestre.
 Sens dubte això té a veure amb una reestructuració 
                          d'espais i recursos, d'horaris i formes d'activitat 
                          dels infants i joves i dels professionals.
 I també, sens dubte, i en clau negativa, té 
                          a veure amb la divergència que es produeix actualment 
                          entre els alumnes i l'escola. Els nens i nois
 viuen les tecnologies i suporten l'escola. El tema és 
                          ampli i no pas fàcil, representa una renovació 
                          - que s'ha de fer sense parar i a poc a poc- que té 
                          profundes repercussions sobre la vida individual i social.
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Per un costat, generant el gust 
                          per aprendre i educant en l'aprendre a aprendre. Piaget 
                          afirmava que els mètodes actius fan que l'alumne 
                          integri millor els coneixements i, alhora, el doten 
                          d'un mètode per continuar aprenent pel seu compte.
 Per un altre costat, cal facilitar l'accés al 
                          saber, flexibilitzant el sistema i establint tota mena 
                          de connexions entre els diferents tipus d'ofertes. En 
                          l'anomenada societat del coneixement aconseguir els 
                          dos aspectes esmentats hauria de ser una de les primeres 
                          prioritats.
 
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població?- Tota comunicació és 
                          educativa. En aquest sentit els mitjans realitzen una 
                          tasca educativa. L'altre qüestió és 
                          la paraula, col·laboren. Cal preguntar-se, amb 
                          qui?
 Quan s'apunta la necessitat - des de l'educació, 
                          la publicitat, el consum, la política, la religió... 
                          - d'establir comissions de control dels mitjans, i s'arriben 
                          a crear, sempre queda la impressió que el poder 
                          - deixeu-m'ho dir així ! - té una intencionalitat 
                          que més que educativa, sembla interessada.
 Crec que cal no oblidar aquest fet, en paral·lel 
                          amb l'afirmació que els mitjans tenen un alt 
                          poder formatiu. En aquest sentit, cal formar l'esperit 
                          crític de les persones per poder aprofitar aquest 
                          potencial, ja que els mitjans s'han fet indispensables.
  Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- Preparar els alumnes pel present 
                          que, juntament amb el passat, configura el futur és 
                          fonamental en l'educació. Això passa per 
                          afavorir la
 confiança en les pròpies possibilitats 
                          i per capacitar-los per la vida social, en la qual cosa 
                          els diferents aprenentatges hi contribueixen.
 Crec que com educadors i com a ciutadans no podem estar 
                          al marge de l'evolució de la societat. Per un 
                          costat, perquè es indispensable per la
 preparació dels infants i joves i, per l'altre, 
                          som membres d'una societat i ens hem d'implicar en la 
                          seva millora.
 
  Un 
                          llibre?- La felicidad, desesperadamente, 
                          d´André Compte-Sponville. Ed.Paidós
  Una 
                          cançó?- Moltes del Beatles, algunes 
                          d´Eric Clapton, també de Joan Manuel Serrat.
 
 Una 
                          pel.lícula?- "La vida es bella" 
                          de Roberto Benigni (1998).
  Un 
                          paisatge?- El Montseny, l´Empordà.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Que esdevingui plenament educativa. 
                          Que s'orienti a la formació personal i social 
                          dels infants i joves i a la seva capacitació 
                          per inserir-se
 creativament en el món que han de viure.Que sigui 
                          també formadora pels professionals i per les 
                          famílies i que contribueixi a millorar l´entorn.
 Que contribueixi a la solidaritat i a la satisfacció 
                          de les personesv
 |