| Un 
                        record dels seus temps d'escola? - Les activitats extraescolars de tota mena que organitzaven 
                        els salesians de Sant Vicenç dels Horts: esports, 
                        teatre, festivals... I, sobretot, el fet que als anys 
                        cinquanta, quan jo tenia només vuit anys, un professor 
                        dediqués cada dilluns una hora de classe a fer-nos 
                        cinema fòrum de la pel·lícula que 
                        havíem vist el diumenge.
 Quin personatge del 
                          món de l'educació l'ha influït més?- No m'han influït tant les grans idees o els gran 
                          noms com els professors que em van educar durant la 
                          infància i l'adolescència. I també, 
                          tant o més, les pel·lícules i les 
                          novel·les que varen alimentar llavors els meus 
                          somnis.
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció.- Penso que Sòcrates i Jesucrist continuen sent 
                          models excel·lents com a persones i com a educadors, 
                          tant pel que fa personalitat i coherència com 
                          a profunditat de continguts i a capacitat comunicativa.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- Lapropament a lalumne, els passos endavant 
                          en el reconeixement de les diferències, laprenentatge 
                          significatiu, heurístic, manipulatiu...
 . ... I una mancança?- El fet que en alguns casos  massa encara - aquests 
                          encerts es quedin en simples declaracions de principis.
 Quin ha de ser l'element 
                          més irrenunciable a qualsevol escola?- La preocupació per una formació integral 
                          des alumnes. .
 Què es pot fer 
                          amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- El fracàs escolar ens hauria de portar a revisar 
                          en profunditat el sistema escolar i sobretot el sistema 
                          social. Mentrestant, i alhora, shauria de treballar 
                          en acció social, tallers ocupacionals, etc.
 Quina opinió 
                          li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?- Conec experiències molt i molt lloables, sobretot 
                          quan posen laccent més en la formació 
                          en profunditat que en els simples recursos, en els mitjans, 
                          en les receptes... Són una oportunitat excel·lent 
                          per a lintercanvi dexperiències i 
                          per mantenir viva la il·lusió duna 
                          tasca educativa més eficaç.
 Quin paper han de jugar 
                          les tecnologies de la informació a l'escola?- Poden ser, com el llibre, eines potents daprenentatge. 
                          Però només ho seran si, en la seva integració 
                          a laula, es posa laccent en la dimensió 
                          comunicativa i no pas en la tecnològica. El més 
                          important no és incorporar noves tecnologies 
                          sinó crear un nou estil comunicatiu.
 Com es pot fer possible 
                          el concepte "L'educació al llarg de la vida"?- Creant el desig daprendre, encomanant el plaer 
                          daprendre.
 Considera que els mitjans 
                          de comunicació, especialment la televisió, 
                          col·laboren en l'educació general de la 
                          població?- Sense cap dubte, hi col·laboren. La qüestió, 
                          en tot cas, és si ho fan per a bé o per 
                          a mal. Quan no és per a bé, els educadors 
                          en tenim tanta culpa com la pròpia televisió. 
                          El que els alumnes fan amb els mitjans de masses és 
                          tan important o més que el que els mitjans fan 
                          am els alumnes. I el que fan els alumnes amb els mitjans 
                          depèn en bona mesura de la formació que 
                          tenen en aquest camp.
 Què és 
                          més important preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- No es pot concebre una realitat sense laltra. 
                          En gran mesura construïm el futur a través 
                          de la qualitat de la formació dels que lhabitaran
 Un llibre?- Com al clàssic, a mi també em fa por 
                          lhome dun sol llibre. Hi ha, però, 
                          un títol llegit recentment que expressa una de 
                          les meves inquietuds actuals: El conocimiento como deseo, 
                          de Hans G. Furth (Alianza, Madrid, 1992).
 Una cançó?- Tampoc no tinc una cançó. Però 
                          Serrat, Llach i Raimon varen alimentar les meves emocions 
                          de joventut.
 Una pel·lícula?- Sóc clàssic en aquest tipus delecció. 
                          En alguns moments triaria Orson Welles. En altres, Billy 
                          Wilder o Howard Hawks.
 Un paisatge?- Mencanta contemplar el mar des dalguns 
                          racons de la Costa Brava.
 Un desig per a l'escola 
                          del futur?- Una capacitat més gran de conciliació: 
                          entre coneixement i desig, entre plaer i esforç, 
                          entre emoció i reflexió, entre paraula 
                          i imatge, entre llibre i televisor, entre pissarra i 
                          Internet...
 
 |