reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes curs 2001-2002

 
11/03/2002. PERE FONT I CABRÉ Psicòleg de l'Institut d'Estudis de la Sexualitat i la Parella.
Web de l'IESP
  Crec que un problema de l'educació actual és barrejar massa alumnat que té interessos molt diferents, i això els perjudica a tots. En ultima instància la finalitat de l'educació és que les persones puguin integrar-se amb dignitat i de manera productiva en una societat, per tant, crec que haurien de potenciar-se i revisar els medis pels que aquest procés es porta a terme
       
Un record dels seus temps d'escola?
- A l'escola ens feien aprendre textos d'història sagrada de memòria. Per a nosaltres la gràcia estava en qui aconseguia recordar més text, ja que al final hi havia premi. Ho recordo com molt divertit, encara que crec que no era la intenció del mestre.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Frederic Boix. Una persona que va dedicar molts anys a l'educació sexual, quan aquesta activitat tenia molt de contestatària i transgresora. Em va ensenyar el valor dels valors i a buscar en cada persona el millor de si mateixa.

Citi'ns ara, un personatge històric pel qual senti una especial predilecció.
- Leonardo da Vinci..

Un encert de l'educació actual?
- Crec que en general, el mestre es preocupa molt per l'alumne com a persona i pel seu desenvolupament.

... I una mancança?
- Que l'encert esmentat abans, no s'hagi contagiat prou a secundària.

Quin ha de ser l'element més irrenunciable a qualsevol escola?
- Allò que fa que quedi ben clar que a l'escola hi conviuen persones, independentment de la seva edat.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills i filles?
- Absolutament certa, i contrastada, ja que per la meva activitat professionals com a psicòleg, faig orientació a pares i mares i també porto escoles de pares i mares, i aquest fet es constata constantment.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- Crec que un problema de l'educació actual és barrejar massa alumnat que té interessos molt diferents, i això els perjudica a tots. En ultima instància la finalitat de l'educació és que les persones puguin integrar-se amb dignitat i de manera productiva en una societat, per tant, crec que haurien de potenciar-se i revisar els medis pels que aquest procés es porta a terme.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Molt bona, però crec que haurien de gaudir de més independència respecte el Departament d'Ensenyament. Crec que haurien de potenciar encara més el seu paper de dinamització, buscant alternatives i projectes -en alguns casos- menys rutinaris.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Són un complement de primera, però no cal oblidar, això: complement. El protagonista de l'educació és l'educador o educadora i la relació personal que estableix amb l'alumne.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- Potenciant a l'escola una actitud molt activa envers l'adquisició de nous aprenentatges, més enllà de la seva utilitat immediata. I, potenciant la possibilitat de que les persones participin en diversos tipus de programes educatius, independentment de la seva edat, professió, etc.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió, col·laboren en l'educació general de la població?
- Crec que són una mostra clara de com en una societat moderna hem d'aprendre a viure entre la informació i la desinformació. Entre la cultura i la teleescombraries, i això vol dir que hem de potenciar la capacitat de desenvolupar un criteri propi i la capacitat de debatre.

Què és més important preparar l'alumnat per al futur o preparar el futur per a l'alumnat?
- Crec que cal preparar als alumnes per un futur que encara no se sap com és, crec que cal preparar per a la incertesa, i amb la idea què, una mica, el futur se'l fa cadascú. El futur no ve, s'hi va. Si el futur ve i no estàs preparat, t'atropella.

Un llibre?
- "Memòries d'Adrià", de Margueritte Yourcenar

Una cançó?
- "Fly me to the moon", de Frank Sinatra

Una pel·lícula?
- Qualsevol de bon cinema que et faci pensar...

Un paisatge?
- Els llacs d'Andorra

Un desig per a l'escola del futur?
- Que la deixin fer...i que reconeguin la feina feta. I el valor que té.

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes curs 2001-2002 | Inici de pàgina |


© 1996 - 2003 - reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ