reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes de l'actual curs 2003-2004

 

01/03/2004. IGNASI RIERA
Escriptor


  Molts anys d'experiència en formació professional em demostren que molts alumnes, mediocres en estudis teòrics, es reanimen treballant


Un record dels seus temps d'escola?
- Quan era petit que sempre em tacava molt. I per això em renyaven. De més gran, vaig escriure una obra en vers contra el "profe" principal i em van expulsar quinze dies del col·le.

Quin personatge del món de l'educació l'ha influït més?
- Encara que sembli una bestiesa, Jesús de Natzaret. Jo era un nen devot de col·legi religiós... i m'entusiasmaven les paràboles evangèliques.

Citi'ns ara un personatge històric pel que senti una especial predilecció
- Pau Vila, el geògraf. Va començar treballant en circumstàncies dificilíssimes, va continuar creant l'Escola Horaciana i va haver-se de formar tot sol... Un altre personatge: Francesc Layret.

Un encert de l'educació actual?
- Que tothom hi pugui accedir i que moltes persones, moltíssimes, puguin continuar estudiant.

I, una mancança?
- La lectura en veu alta, les representacions teatrals. En general: no s'educa prou en l'art de la dialèctica. No s'ensenya ni a parlar correctament - no s'educa la sintaxi - ni a escriure.

Quin ha de ser per a una escola l'element més irrenunciable?
- L'educació en l'horitzontalitat: són importants els nostres companys, més que no pas els mestres.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Sí, moltíssimes famílies han desertat. Apel·len a l'escola i a la societat però mimen massa els fills o les filles.

Què es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització obligatòria amb èxit?
- Una iniciació pràctica en un ofici. Molts anys d'experiència en formació professional em demostren que molts alumnes, mediocres en estudis teòrics, es reanimen treballant.

Quina opinió li mereix la tasca dels centres de recursos pedagògics?
- Són un bon suport per als mestres i professors. És important que tinguin present, però, la lluita directa que a diari tenen els docents "contra" la classe.

Quin paper han de jugar les tecnologies de la informació a l'escola?
- Han de ser com la pràctica de caminar o de rentar-se les dents; o com abans la cal·ligrafia.

Com es pot fer possible el concepte "L'educació al llarg de la vida"?
- La vida s'encarrega de fer-te'l possible: la majoria hauran de canviar de feina. I, potser, de país.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió col.laboren en l'educació general de la població?
- No, ben al contrari. Porten a l'ús d'un llenguatge simplificador i altament estúpid. I converteixen l'art dur de raonar en un espectacle de baixa intensitat. I avorrit!

Què es més important, preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Francament, no entenc la pregunta. Potser perquè mai no he tingut pretensions de preparar "cap" futur. Preparar un futur on tots i totes puguin ser de veritat alumnes?

Un llibre?
- La lectura com a paisatge. Poetes com Pere Quart o Horaci. Novel·les com Madame Bovary o Els miserables. Pensadors com Maquiavel, Epicur o Joan Fuster. Autors teatrals com Txèkov o David Mamet.

Una cançó?
- Les d'Ovidi Montllor. O, Georges Brassens.

Una pel.lícula?
- Totes les dels Germans Marx.

Un paisatge?
- La Mola de Formentera. Els capvespres de Madrid, des d'on els contemplava Goya.

Un desig per a l'escola del futur?
- Que no porti els seus ensenyants ni al cinisme ni a la desesperació.
v

 
 
reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes de l'actual curs 2003-2004 | Inici de pàgina |


© reporteducació és una producció del Centre de Recursos Pedagògics Baix Llobregat-6
Carrer de Ramon Camps, 17 08620 - Sant Vicenç dels Horts (Barcelona) - CATALUNYA
Tel. +34 936 76 93 86. Fax. +34 936 56 61 04
AVÍS LEGAL - FAQ