reporteducació Dossiers digitals Línies Mestres, parers entorn l'educacióEntrevistes de l'actual curs 2003-2004

01/03/2004. IGNASI RIERA
Escriptor

- Quan era petit que sempre em tacava molt. I per això em renyaven. De més gran, vaig escriure una obra en vers contra el "profe" principal i em van expulsar quinze dies del col·le.

- Encara que sembli una bestiesa, Jesús de Natzaret. Jo era un nen devot de col·legi religiós... i m'entusiasmaven les paràboles evangèliques.

Citi'ns ara un personatge històric pel que senti una especial predilecció
- Pau Vila, el geògraf. Va començar treballant en circumstàncies dificilíssimes, va continuar creant l'Escola Horaciana i va haver-se de formar tot sol... Un altre personatge: Francesc Layret.

- Que tothom hi pugui accedir i que moltes persones, moltíssimes, puguin continuar estudiant.

I, una mancança?
- La lectura en veu alta, les representacions teatrals. En general: no s'educa prou en l'art de la dialèctica. No s'ensenya ni a parlar correctament - no s'educa la sintaxi - ni a escriure.

Quin ha de ser per a una escola l'element més irrenunciable?
- L'educació en l'horitzontalitat: són importants els nostres companys, més que no pas els mestres.

Considera certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies han desertat de la responsabilitat en l'educació dels seus fills?
- Sí, moltíssimes famílies han desertat. Apel·len a l'escola i a la societat però mimen massa els fills o les filles.

- Una iniciació pràctica en un ofici. Molts anys d'experiència en formació professional em demostren que molts alumnes, mediocres en estudis teòrics, es reanimen treballant.

- Són un bon suport per als mestres i professors. És important que tinguin present, però, la lluita directa que a diari tenen els docents "contra" la classe.

- Han de ser com la pràctica de caminar o de rentar-se les dents; o com abans la cal·ligrafia.

- La vida s'encarrega de fer-te'l possible: la majoria hauran de canviar de feina. I, potser, de país.

Considera que els mitjans de comunicació, especialment la televisió col.laboren en l'educació general de la població?
- No, ben al contrari. Porten a l'ús d'un llenguatge simplificador i altament estúpid. I converteixen l'art dur de raonar en un espectacle de baixa intensitat. I avorrit!

Què es més important, preparar els alumnes pel futur o preparar el futur per als alumnes?
- Francament, no entenc la pregunta. Potser perquè mai no he tingut pretensions de preparar "cap" futur. Preparar un futur on tots i totes puguin ser de veritat alumnes?

- La lectura com a paisatge. Poetes com Pere Quart o Horaci. Novel·les com Madame Bovary o Els miserables. Pensadors com Maquiavel, Epicur o Joan Fuster. Autors teatrals com Txèkov o David Mamet.

- Les d'Ovidi Montllor. O, Georges Brassens.

Una pel.lícula?
- Totes les dels Germans Marx.

- La Mola de Formentera. Els capvespres de Madrid, des d'on els contemplava Goya.

- Que no porti els seus ensenyants ni al cinisme ni a la desesperació.
v

reporteducació Dossiers digitals Línies MestresEntrevistes de l'actual curs 2003-2004 | Inici de pàgina |