| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- 
                           Els records són molts 
                          només un de genèric: la sensació 
                          de llibertat en un canvi als 12 anys: el passar d'una 
                          acadèmia d'aquelles de barri més aviat 
                          tancada, dictatorial, molt tradicional, on més 
                          de seixanta alumnes de nivells i estudis diversos compartíem 
                          aula... a una filial d'institut cap a l'any 1968 ( en 
                          aquells temps el batxillerat durava sis anys i començava 
                          amb la prova d'ingrés que vaig fer amb 9 anys 
                          ) un xic particular. S'ubicava físicament en 
                          un col·legi privat regit per un escolapi heterodoxa 
                          que l'havia construït per iniciativa pròpia 
                          i amb recursos molt diversos en una barriada de Terrassa. 
                          Vaig, vam descobrir, que això d'aprendre podia 
                          ser interessant, divertit, creatiu; que els professors 
                          i professores eren persones obertes amb qui es podia 
                          parlar, ... i no et pegaven amb les mans ni amb el regle, 
                          ni insultaven, ni t'escridassaven si se t'escapava alguna 
                          frase en català, ni .... en fi una experiència 
                          molt gratificant que va durar dos cursos.
 
 Quin personatge 
                          del món de l'educació l'ha influït 
                          més?
 - 
                          El director 
                          de la filial que esmentava en la pregunta anterior, 
                          que per cert no s'hi va dedicar mes que un parell d'anys: 
                          va ser represaliat després de veure els resultats 
                          de la seva tasca -qualificada d'anarquia autogestionària 
                          - i tancar la filial i enviar tots els alumnes - no 
                          faig servir el políticament més correcte 
                          alumnat perquè érem tot nois - un altre 
                          institut.
 Si es tracta de parlar de noms importants vaig aprendre 
                          molt en alguns cursets de les Escoles d'Estiu amb gent 
                          procedent de l'escola de mestres de Sant Cugat i citaré 
                          només a la Pilar Benejam.
 
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- Difícil citar noms i més justificar 
                          el perquè!
 Sento especial predilecció per la Història, 
                          òbviament, ja que és el que vaig estudiar. 
                          Ho vaig fer a la Universitat Autònoma a la segona 
                          meitat del setanta i parlàvem poc de personatges: 
                          la història ho era "de totes les persones 
                          del món en quan s'uneixen entre si, en societat 
                          i treballen i lluiten i es milloren a si mateixes" 
                          la frase es d'Antoni Gramsci, escrita l'any 1937 des 
                          de la presó, al seu fill.
 Totes les persones que han fet alguna cosa, i són 
                          moltíssimes, per avançar cap a un món 
                          més lliure, just i solidari són mereixedores 
                          de la nostra predilecció.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?- L'encert fonamental és que s'adreça 
                          a tothom! I conseqüència directa d'això 
                          es que ha d'entendre i atendre la diversitat. Tan de 
                          bo tota la societat imités en aquest aspecte 
                          a l'escola.
 I, una mancança?- No per tòpic i repetit deixa de ser cert: recursos! 
                          Però també complicitat social.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- El compromís amb les persones que 
                          són objecte de la feina de l'escola i el compromís 
                          els principis que guien la tasca escolar: formar persones 
                          capaces de pensar per si mateixes, d'integrar-se crítica 
                          i activament en la societat democràtica i amb 
                          voluntat de transformar-la, de millorar-la i de fer-ho 
                          solidàriament amb els altres.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- Desertat no és un paraula encertada. Els processos 
                          socials són complexos i han dut a moltes famílies 
                          a no dedicar prou temps a l'educació dels fills: 
                          a estar amb ells, a escoltar-los, a ... però 
                          és un problema de conciliació d'horaris, 
                          de sous, d'una concepció competitiva i consumista 
                          que porta a la gent a tenir que treballar moltes hores 
                          per aconseguir consumir tot el que ofereix la nostra 
                          societat, però també en altres casos, 
                          per aconseguir els mínims vitals. Què 
                          fer? Difícil i complex donar solucions. Cal començar 
                          per reclamar unes polítiques que facilitin la 
                          conciliació horària entre feina i família, 
                          però també reflexionar el consum responsable, 
                          sobre saber renunciar a coses que ens ofereixen i no 
                          tenen sentit, a necessitats creades artificialment pel 
                          consumisme i, per damunt de tot, pensar en quina societat 
                          volem per deixar als nostres fills i filles!
 
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Primer reflexionar el perquè i anar millorant 
                          els sistema per fer-lo més integrador, més 
                          eficaç, més útil, més ... 
                          en fi per evitar que ningú fracassí. Reflexionar 
                          també sobre els criteris que apliquem per acreditar, 
                          sobre el que és bàsic d'allò que 
                          ensenyem i que ha de ser assumit per tota la ciutadania, 
                          en com ho fem, ...
 I també donar sortides d'integració en 
                          el món laboral, oferir segones oportunitats i 
                          sobretot un sistema que permeti en qualsevol moment 
                          a un adult retornar al sistema per estudiar. Amb les 
                          escoles d'adults, centres de formació permanent 
                          i contínua, ... i tota mena de formules que vagin 
                          donant resposta a les diverses necessitats.
 
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Des d'una època inicial 
                          que van generar moltes expectatives, van fer molta feina 
                          des d'una òptica de renovació. Van viure 
                          després una segona etapa de progressiva burocratització, 
                          convertint-se en oficines de les delegacions que han 
                          de servir per a tot i ara mateix em sembla que requereixen 
                          un seriós replantejament de la seva tasca com 
                          centres de formació i d'integració els 
                          diferents serveis educatius del departament. En tot 
                          cas hi vaig treballar durant un parell d'anys i va ser 
                          prou interessant, encara que va coincidir amb aquest 
                          procés de burocratització que esmentava.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- El mateix que en la societat 
                          i que el seu nom ens indica: son eina i mètode 
                          d'ampliació de la informació. Han de ser 
                          facilitadores de les tasques d'ensenyament-aprenentatge, 
                          de les burocràtiques, de les pedagògiques 
                          i didàctiques, ... de totes i no han de crear 
                          angoixes ni ser un element de discriminació.
 Són un aspecte qualitatiu i de millora evident. 
                          Les noves tecnologies ja han entrat als centres i aniran 
                          tenint més presència, però representen 
                          una tecnologia més com en el seu moment n'hi 
                          van entrar d'altres. I, evidentment, cal no caure en 
                          la mística de què les noves tecnologies 
                          ens ho solucionaran tot. Són una eina més, 
                          que cal inserir en un projecte educatiu més global, 
                          on l'educació en valors sigui la peça 
                          central. Un altre aspecte molt important és el 
                          procedimental, de què a l'alumnat se li ensenyi 
                          a entendre per seleccionar, perquè el gran problema 
                          de les noves tecnologies és que posen al nostre 
                          abast molta informació que no podem assumir. 
                          O aprenem a seleccionar-la amb criteri o no serveix 
                          per res.
 En resum molt importants, però tampoc cap panacea 
                          que solucioni tot ni revolucioni en excés, de 
                          tota manera ho hem d'anar veien i entomant sobre la 
                          marxa.
 
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- No ho sé ben bé, 
                          però esta clar que hi hem de caminar. Abans em 
                          referia als centres per adults i als de formació 
                          permanent i continuada. D'alguna manera n'hi ha d'haver 
                          als servei de tota la ciutadania, però també 
                          crec que hem de formar en el concepte als nois i noies, 
                          de manera que estimin l'aprendre i per tant es vagin 
                          formant sempre, ala llarg del tot el seu esdevenir vital.
 
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població?- És pràcticament 
                          obvi que és així! Són els forjadors 
                          de valors més potents en aquests moments!
 L'escola ha d'exigir als seva col·laboració 
                          i el seu compromís en la formació de la 
                          joventut, cal que assumeixin com a propis els valors 
                          de l'escola potencia. Són fonamentals en allò 
                          que demanava abans: complicitat social.
 
  Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- Són dues cares de la 
                          mateixa moneda. El primer supòsit ho és 
                          en el nostre àmbit professional, com a mestres 
                          i el segon en el nostre espai com a ciutadans, en el 
                          compromís social i polític.
 
  Un 
                          llibre?- Sóc un lector de novel·la 
                          més aviat eclèctic: llegeixo de tot i 
                          tot em sembla que m'ha anat influint, però de 
                          manera relativa i no recordo haver-me sentit especialment 
                          impactat per res en concret. En tot cas en les diferents 
                          etapes de la vida van influint deferents lectures: des 
                          de les novel·les clàssiques d'aventura, 
                          fins les històriques a què em vaig aficionar 
                          molt aviat, passant, naturalment, per la ciència 
                          ficció - sovint la contraimatge de la històrica 
                          - o la novel·la negra americana. Tot l'assaig 
                          social i polític esquerrà de finals del 
                          setanta em va marcar a mi i a la meva generació. 
                          La lectura de literatura pedagògica va venir 
                          més tard, coincidint amb els primers anys de 
                          feina.
  Una 
                          cançó?- A l'igual que amb la lectura 
                          em declaro eclèctic i la banda sonora de la meva 
                          vida hi ha de tot: des del rock dur de finals del setanta, 
                          als cantautors de la nova cançó, passant 
                          per The Beatles. Darrerament m'estic tornant molt classicot: 
                          m'agraden fins i tot els boleros!
 
 Una 
                          pel.lícula?- Al cine hi he anat i hi anem 
                          molt encara, la veritat és que darrerament m'ho 
                          empasso tot. Els directors italians com Visconti o Bertolucci, 
                          la comèdia clàssica i el cinema negre 
                          americà, la filmografia de Woody Allen ... han 
                          marcat "època". De sempre n'han agradat 
                          les pel·lícules "de romans"... 
                          secret inconfessable!
 Darrerament el cinema francès, també el 
                          dedicat a l'escola: molt bé "Hoy empieza 
                          todo" i malament "Ser i tener".
 
  Un 
                          paisatge?- La diversitat és riquesa 
                          i en sóc amant: els Alps o el desert africà 
                          són prou impressionants!
 Els paisatges humanitzat del l'Empordà o de la 
                          Toscana són magnífics. Les ciutats emb 
                          tots els seus contrastos i contradiccions m'han fascinat, 
                          em confesso urbanita, París potser? Però 
                          també Barcelona!
 Les restes de l'Antic Egipte son els conjunts monumentals 
                          que més m'han impactat.
 
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Uff! Amb un de sol no passem:, 
                          després de col·laborar en la redacció 
                          de dotzenes de manifestos reivindicatius! Ara sí 
                          n'he de dir un de genèric: que l'esperit de al 
                          renovació pedagògica cali profundament 
                          en l'escola d'avui i la del futur immediat i llunyà. 
                          Que l'escola no s'aturi mai, en educació no avançar 
                          és anar enrera!v
 |