| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- 
                           És en blanc i negre. La 
                          recordo molt trista i repressiva, plena de amenaces 
                          i amb pocs espais per a l'espontaneïtat. Només 
                          guardo un record alegre dels meus companys i companyes, 
                          amb els que, gràcies a la transgressió, 
                          posàvem un pel de sentit comú, humor i 
                          intel·ligència a la insofrible quotidianeitat 
                          escolar. No vaig realment gaudir del fet educatiu fins 
                          que no vaig arribar a la Universitat.
 
 Quin personatge 
                          del món de l'educació l'ha influït 
                          més?
 - 
                          Cap en realitat, 
                          no hi crec en les icones. Si algú realment m'ha 
                          influït en el meu desenvolupament com a persona 
                          i com a educador, no ha estat un personatge conegut, 
                          sinó un ésser proper, un amic, capellà, 
                          ja jubilat, per més detalls. Sóc agnòstic, 
                          però sempre la senzillesa d'aquest home i la 
                          seva saviesa natural, m'han ajudat a aprendre a interpretar 
                          la realitat sota uns paràmetres, en els que regien 
                          fonamentalment la confiança plena en els altres 
                          i en un mateix.
 
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- Martin Luther King.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- La universalització de l'ensenyament. Considerar 
                          l'educació com un be que ha d'estar-hi a l'abast 
                          de tothom és possiblement el dret més 
                          fonamental aconseguit en l'era moderna. Constitueix 
                          la clau de volta que permet substantivar i fer realitat 
                          altres drets (llibertat, equitat, etc.).
 I, una mancança?- La tendència de l'escola a la burocratització. 
                          L'excés de burocràcia és el germen 
                          que esterilitza la il·lusió i el mecanisme 
                          de defensa per evitar els canvis en profunditat.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- El constituir un espai protegit de les 
                          agressions dels models neoliberals de funcionament socioeconòmic. 
                          L'escola te la seva pròpia lògica i ha 
                          de generar el seu propi discurs.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- No és un problema de la família sinó 
                          d'una societat acostumada a que tot es compra, es ven 
                          o es paga amb els impostos. Volen que l'Escola formi 
                          part d'aquest paradigma. L'educació no es un 
                          producte d'intercanvi es una il·lusió 
                          compartida i un compromís col·lectiu.
 
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- En el context de la formació al llarg de la 
                          vida no hi cap aquest concepte. Superar o no superar 
                          l'escolarització és un concepte burocràtic. 
                          Cal generar recursos i estratègies formatives 
                          continuades per atendre aquest tipus d'alumnes.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Molt positiva. Però cal 
                          aprofundir en el seu concepte i conseqüentment 
                          dotar-los dels mitjans necessaris. En el context internacional 
                          actual els espais de qualitat es generen a partir del 
                          treball en xarxa, compartint les millors experiències 
                          i pràctiques educatives. És allò 
                          que els experts denominen el "benchmarking" 
                          . El paper dels centres de recursos es el de facilitar 
                          i dinamitzar aquests processos.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Tenen un paper cabdal. Les tecnologies 
                          no són alienes a la construcció del coneixement 
                          i a l'organització moderna de la societat. Però 
                          per sí soles no basten, no oblidem que són 
                          elements de caràcter instrumental. Cal modificar 
                          l'estructura i organització escolar per poder 
                          inserir-les de forma intel·ligent, útil 
                          i amb sentit global. Tot i això, cal pensar que 
                          aquestes modificacions són del tot necessàries 
                          no només pensant en les noves tecnologies sinó 
                          en el conjunt de nous reptes que té actualment 
                          l'Escola.
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Aquest és un concepte 
                          que sobrepassa clarament l'abast de l'Escola. Constitueix 
                          el repte social més important del futur. Una 
                          societat en continu canvi necessita un model formatiu 
                          global que garanteixi el desenvolupament integral de 
                          tots els seus ciutadans i eviti situacions greus de 
                          marginació sociocultural.
 
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població?- Els mitjans de comunicació 
                          s'han convertit en instruments de poder i fora dels 
                          objectius clars i definits de com ajudar al seu "amo", 
                          la resta de la seva activitat bé dictada pels 
                          índex d'audiència i els principis de benefici 
                          econòmic. No tenen, per tant, en el seu punt 
                          de mira, un objectiu o voluntat educativa. Això 
                          no vol dir que no l'exerceixin, però malauradament 
                          de forma aleatòria i en la major part dels casos 
                          de forma inconvenient. Cal limitar els excessos i reconduir 
                          les seves propostes.
  Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- Cal preparar els alumnes per 
                          viure i gaudir plenament el present. Per a mi és 
                          la millor formula per preparar el futur.
 
  Un 
                          llibre?- "Los pilares de la Tierra" 
                          de Ken Follet.
  Una 
                          cançó?- "Paraules d'amor" 
                          de Joan Manuel Serrat i, "Imagine" de John 
                          Lennon.
 Una 
                          pel.lícula?- "Los amigos de Peter" 
                          (1992) de Kenneth Branagh
  Un 
                          paisatge?- La rambla de Barcelona.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Resoldre positiva i creativament 
                          els grans dilemes que te plantejats: pública-privada, 
                          comprensiva-selectiva, etc. Que estan frenant la cerca 
                          de nous espais de qualitat i nous compromisos socialsv
 |