| Un record dels seus temps d'escola?
 - 
                          Era l'escola franquista de la postguerra. Quan hi vaig 
                          arribar em van preguntar com em deia i vaig respondre 
                          que Jordi. En veure que escrivien "Jorge", 
                          quan hem van demanar el cognom vaig dir "Puerta" 
                          davant la riallada general. No tinc gaires bons records 
                          de la meva primera escola a principis dels quaranta.
 
 Quin personatge 
                          del món de l'educació l'ha influït 
                          més?
 - 
                          Les xerrades amb Artur Martorell 
                          i Alexandre Galí a l'escoltisme, que és 
                          el moviment al qual vaig pertànyer a partir dels 
                          catorze anys. Posteriorment, em van influir els fills 
                          d'aquests: els germans Martorell, els germans Galí 
                          i Mossèn Batlle, en Ricard Pedrals, en Jordi 
                          Bonet, etc. En general, la vida en petit grup, la distribució 
                          de responsabilitats i el clima educatiu que durant aquells 
                          anys es creava en el moviment escolta.
 Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- Des d'un punt de vista nacional, Joan Manent, un anarcosindicalista 
                          del grup dels "trentites", honest i responsable, 
                          que va mantenir una fidelitat a la causa dels treballadors 
                          tot i oposar-se, jugant-se la vida, als disbarats que 
                          volien fer alguns dels seus correligionaris durant la 
                          guerra civil.
 De l'estranger, Emmanuel Mounier (1905-1950), perquè 
                          va ser una persona que va saber combinar la reflexió 
                          intel.lectual sobre els problemes del seu temps amb 
                          l'acció compromesa en contra de les dictadures 
                          i de la injustícia.
 
 Un encert de l'educació 
                          actual?- La incorporació pedagògica de les noves 
                          tecnologies de la comunicació. L'intent per facilitar 
                          l'accés a la informació, però sobretot 
                          facilitant criteris per a la selecció d'aquesta 
                          informació a fi d'adquirir autèntic coneixement.
 I, una mancança?- Massa transmissió de purs coneixements i poca 
                          formació ètica i política a partir 
                          de l'experiència de grup, desvetllant les exigència 
                          morals del viure en comunitat i l'assaig dels comportaments 
                          democràtics en la presa de decisions, així 
                          com l'aprenentatge de ser conseqüents amb les decisions 
                          preses estimulant el sentit de la responsabilitat.
 
 Quin ha de ser per a una escola 
                          l'element més irrenunciable?- La vida comunitària en el grup-classe, 
                          la confiança entre mestre i alumne i la capacitat 
                          d'autocrítica.
 Considera certa l'opinió 
                          que, en conjunt, moltes famílies han desertat 
                          de la responsabilitat en l'educació dels seus 
                          fills?- És difícil generalitzar però 
                          es cert que ha augmentat la consciència que en 
                          la "divisió" del treball que ha accentuat 
                          la vida moderna, hi ha una delegació de responsabilitats 
                          cap a l'Escola, no només per part de la família 
                          sinó d'altres instàncies socials que pretenen 
                          que l'escola ho resolgui tot. Ara, fins i tot, el seny 
                          en la circulació viària.
 
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- Facilitar algun reforç paral·lel i allargar 
                          l'escolarització.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- No els conec prou bé 
                          com per facilitar-ne una valoració fonamentada.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- Com ja he dit crec que és 
                          una bona eina que cal ensenyar a usar. Com totes les 
                          eines, poden ser molt útils o poden causar estralls 
                          si no se sap utilitzar. Aquesta és la feina pedagògica 
                          del mestre.
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Cal prendre consciència 
                          dels canvis accelerats de la vida moderna i aixó 
                          exigeix que es vagi adquirint l'hàbit de no aturar-se 
                          en la pròpia formació. Sempre hem sabut 
                          que l'educació culmina realment amb la consciència 
                          d'autoeducació permanent.
 
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població?- És una cosa semblant 
                          a allò que dèiem de les noves tecnologies. 
                          Podria ser un bon instrument, però després 
                          de quaranta-set anys de consum televisiu al nostre país, 
                          podem veure també els perills: l'absorció 
                          de la realitat a partir dels mitjans audiovisuals en 
                          detriment de la lectura i de l'observació directa, 
                          la banalització de la informació a partir 
                          del més cridaner o més superficial en 
                          detriment de cercar el fons de les coses i les seves 
                          causes, la preocupació excessiva de l'audiència 
                          en detriment de la qualitat del producte, etcètera.
  Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- En definitiva és l'etern 
                          problema entre l'adaptació acrítica al 
                          què hi ha, o la voluntat de transformar la realitat 
                          per tal de millorar el què hi ha. No podem fer 
                          alumnes conformistes ni alumnes inadaptats. Aconseguir 
                          l'equilibri és la funció educativa. De 
                          totes maneres, com adults, allò que ens pertoca 
                          fonamentalment és preparar un futur més 
                          adequat per als nostres alumnes i és la nostra 
                          responsabilitat treballar per a un món millor 
                          per a ells.
  Un 
                          llibre?- Darrerament em semblen interessants 
                          la sèrie de quaderns de "Cristianisme i 
                          Justícia" editats per la Fundació 
                          Muñoz Espinal.
  Una 
                          cançó?- Si es tracta de cançons, 
                          puc assenyalar "Ma liberté" de Moustaki, 
                          "Imagine" de John Lennon i "Georgia" 
                          cantada per Laia Porta
 Una 
                          pel.lícula?- De les que he vist darrerament, 
                          "Solas". De més antigues "El procés" 
                          de Wells o les pel.lícules d'Antonioni i de Bergman.
  Un 
                          paisatge?- El Pirineu, El Champ de Mars 
                          a París o el Taj Mahal a Agra.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Que no perdi l'impuls que va 
                          tenir des d'abans de la guerra civil d'innovació 
                          i preocupació educativa global.l.v
  |