| Un record 
                          dels seus temps d'escola?- Pocs bons records d'aquell temps 
                          de nens sols, de caralsoles a l'hora d'entrar i de rosaris 
                          farcits de paraules incomprensibles el dissabte al matí. 
                          Tot i amb això em van tocar bons mestres, tot 
                          i que es veien obligats a dissimular-ho. En recordo 
                          un amb especial afecte: Enric Casassas, de l'escola 
                          Baixeras, de Barcelona.
 Quin personatge del món 
                          de l'educació l'ha influït més?- Potser perquè jo mateix 
                          escric el que escric, Freinet i Rodari. Les seves tècniques 
                          per engrescar les criatures a pensar, escriure i crear, 
                          les trobo molt interessants.
  Citi'ns ara un personatge 
                          històric pel que senti una especial predilecció- Francesc Macià, perquè 
                          va morir havent aconseguit bona part del seu somni. 
                          I Lluís Companys, perquè va morir havent 
                          vist destruir tot el seu somni.
 Un encert de l'educació 
                          actual?- L'afluixament 
                          de l'autoritarisme i la major participació que 
                          demana dels alumnes en molts aspectes de la seva pròpia 
                          formació.
  I, una mancança?La timidesa amb què s'aborda 
                          la revisió a fons de molts conceptes donats tradicionalment 
                          com a correctes i que en canvi, no ho són gens. 
                          Per posar només un exemple pel que fa a la història: 
                          Molts assassins compulsius en sèrie són 
                          contemplats encara com a herois en els llibres escolars.
 Quin 
                          ha de ser per a una escola l'element més irrenunciable?- La voluntat d'ajudar que cada 
                          alumne, és a dir, cada persona, pugui desenvolupar 
                          al màxim les seves capacitats i potencialitats, 
                          des d'un punt de vista positiu, naturalment.
 Considera 
                          certa l'opinió que, en conjunt, moltes famílies 
                          han desertat de la responsabilitat en l'educació 
                          dels seus fills?- Algunes deuen haver desertat 
                          d'aquesta responsabilitat per desídia i ignorància, 
                          d'altres perquè no saben com posar-s'hi, d'altres 
                          perquè no tenen prou temps per dedicar-s'hi i 
                          confien en l'escola... En canvi, d'altres hi deuen posar 
                          un gran interès. En realitat, no preocupar-se 
                          per l'educació dels fills, o no educar-los, no 
                          deixa de ser educar-los una manera molt concreta.
 Què 
                          es pot fer amb aquell alumnat que no supera l'escolarització 
                          obligatòria amb èxit?- També ho podríem 
                          preguntar així: Què es pot fer amb aquest 
                          tipus d'escolarització obligatòria que 
                          no és assimilat per un sector de l'alumnat?
 I la resposta podria ser: Buscar alternatives educatives 
                          més adaptades o convenients a aquest tipus d'alumnat.
 Quina 
                          opinió li mereix la tasca dels centres de recursos 
                          pedagògics?- Tenen una funció de suport 
                          a les escoles molt important. Per l'experiència 
                          que en tinc, mereixen tots els meus elogis.
 Quin 
                          paper han de jugar les tecnologies de la informació 
                          a l'escola?- El que els correspon, és 
                          a dir, en aquests moments un gran paper. Tot i que en 
                          aquesta qüestió les coses canvien tan de 
                          pressa que allò que els puguem ensenyar ara no 
                          té res a veure amb el que es trobaran després. 
                          Però els hauríem de preparar per a l'adaptació.
 Com 
                          es pot fer possible el concepte "L'educació 
                          al llarg de la vida"?- Fent veure als nostres alumnes, 
                          entre altres coses predicant amb l'exemple, que l'educació, 
                          l'aprenentatge, la formació, la curiositat, i 
                          la interpretació de les coses i de les idees, 
                          o es donen al llarg de la vida o no es donen mai.
 Per tant, cal que els poders públics fomentin 
                          noves i diverses àrees d'interès per a 
                          la ciutadania. Els mitjans de comunicació de 
                          masses hi podrien ajudar molt.
 Considera 
                          que els mitjans de comunicació, especialment 
                          la televisió col.laboren en l'educació 
                          general de la població?- Abans m'hi he referit. Tenen 
                          un enorme potencial per fer-ho, i caldria aprofitar-lo. 
                          Naturalment, també poden alienar. Amb consciència 
                          o sense consciència, depèn de cadascú, 
                          del programa que es triï, o pitjor encara, que 
                          no es triï, i de la interpretació que se'n 
                          faci.
  Què 
                          es més important, preparar els alumnes pel futur 
                          o preparar el futur per als alumnes?- L'ideal seria que es produís 
                          una trobada entre les dues voluntats: preparar els alumnes 
                          per adaptar-se a un món just i pensat per poder 
                          ser-hi feliç. Però en un món on 
                          el suposat progrés de les societats es mesura 
                          per la seva capacitat de consum, gairebé hauríem 
                          de preparar els alumnes per a la crítica i la 
                          revolta, és a dir, per a la infelicitat. Tota 
                          una contradicció.
  Un 
                          llibre?- Un que fa quinze anys que tinc 
                          damunt la tauleta de nit i encara no me l'he pogut acabar 
                          de tan a poc a poc com m'obliga a llegir-me'l: "Curs 
                          de psicologia de l'autorealització", d'Antoni 
                          Blay Fontcuberta.
  Una 
                          cançó?- "Apologia del tacte", 
                          de Miquel Pujadó, o moltes d'altres d'aquest 
                          mateix autor. I, potser pels records que em porta, "Canta 
                          amb mi". La va compondre Màrius Sampera 
                          fa quaranta anys perquè la cantés un grup 
                          de joves que ens reuníem al seu voltant, el Grup 
                          Estrop. Ramon Muns encara la interpreta en públic 
                          de tant en tant.
 Una 
                          pel.lícula?- La confesión (1961) de 
                          Costa Gavras; La batalla de Argel (1966) i Queimada 
                          (1969) de Gillo Pontecorvo; La verdad sobre el caso 
                          Savolta (1980) d'Antonio Drové; La Misión 
                          (1986) de Roland Joffé; Braveheart (1995) de 
                          Mel Gibson i, Las brujas de Salem (1997) de Nicholas 
                          Hytner... I en general totes aquestes pel.lícules 
                          que posen al decobert les atrocitats comeses pels estats, 
                          les esglésies o els poders econòmics.
  Un 
                          paisatge?- Mil racons d'aquest país 
                          abans de l'invent del 600, paraula.
 Un 
                          desig per a l'escola del futur?- Que rebi tots els diners que 
                          actualment es destinen a la fabricació d'armament, 
                          al seu comerç, al seu ús, i a la divulgació 
                          de les mentides oficials que ho justifiquen. I que les 
                          escoles dediquin aquestes millores pressupostàries 
                          a la formació de persones sàvies, sensibles 
                          i solidàries amb tots els humans, els animals, 
                          les plantes i les pedres. Home, posats a demanar. 
                          v
 |